Hlavní obsah

Moře bylo dost? Mazurská jezera na severu Polska jsou živoucí historie a ráj vodních aktivit

Foto: Jan Majurník

Sever Polska není nutně jen Baltské moře, jelikož zde najdete i soustavu asi dvou tisíc vodních ploch souhrnně nazývaných Mazurská jezera. A to znamená hodně možností, rozličné atrakce, ale i dlouhou cestu. Naštěstí jsme s sebou měli vhodného cestovního parťáka.

Článek

Do konce prázdnin ještě nějaký čas zbývá a ani výhledy na září nehlásí žádné teplotní tragédie, proto se nabízí vyrazit ještě za dobrodružstvím. Kromě klasického výletu do Chorvatska, na Balaton do Maďarska či k polskému Baltu můžete zavítat ještě na jedno, u nás ne tolik známé, ale o to víc zajímavé místo.

Jde o Mazurská jezera, soustavu asi dvou tisíc vodních ploch různých velikostí, které tvoří významnou část severu Polska a patří k místům, která stojí za to navštívit. Jen to není úplně za rohem.

Foto: Jan Majurník

V Mazurských jezerech má v létě voda 20 až 25 stupňů. Koupat se tedy dá, ale musíte si dobře vybrat pláž a ohlídat kvalitu vody (zápach, sinice).

Zatímco u moře (Balt) jste z Východních Čech (Hradec Králové) za méně než šest hodin, tak k Mazurským jezerům jedete sedm, osm, ale klidně i devět hodin. Jestli vyrážíte třeba z Prahy, tak si přičtěte nejméně hodinu plus, pokud z Brna, tak stejně jako z Hradce, protože jedete jinou trasou přes Katovice.

Cíl své cesty najdete mezi Varšavou a Gdaňskem, takže jen cestou tam spolykáte klidně 700 km. V rámci letní sezony navíc počítejte se silnějším provozem a řidší sítí benzinek než u nás.

Hodí se tedy mít nějaké vhodné cestovní vozidlo, přičemž my zvolili Rexton od KGM (dříve SsangYong). Jde o 4,85 metru dlouhé a 1,82 metru vysoké plnohodnotné SUV s pěti či sedmi místy k sezení, pohonem všech čtyř kol a jedinou pohonnou jednotkou, a to 2,2 litrovým turbodieselem o výkonu 202 koní.

Foto: Jan Majurník

Mazurská jezera nejsou za rohem. Cestou se střídají dálnice a silnice prvních i druhých tříd. A ty jsou občas hodně rozbité. SUV najednou dává ještě větší smysl.

Neméně zajímavý je i vyprodukovaný točivý moment 441 Nm, díky kterému utáhne na kouli 3 tuny (jde tak o perfektní tažné auto pro přívěs). Všechna ta síla se přenáší přes hladce řadicí osmirychlostní automat na zadní kola, případně na všechna čtyři díky připojitelné čtyřkolce.

Výhodou vozu na dlouhých trasách je hlavně obrovský životní prostor pro každého člena posádky a základní kufr o objemu 1 051 litrů (pětimístná verze). Navíc si můžete vybrat, jestli chcete světlý nebo tmavý interiér, a to bez příplatku.

Foto: Jan Majurník

Jednou z předností Rextonu je prostorný interiér a obří kufr.

Hurá k vodě!

Mazury s centrem v podobě města Gižicko jsou rájem vodních ploch, takže jsou zde populární vyhlídkové jízdy lodí, které stojí od dvou stovek za krátkou vyhlídku po klidně tisícovku a více, pokud chcete vidět třeba devět velký jezer najednou.

Pochopitelně si tu loď můžete pronajmout (od tisícovky výše), ale také se ubytovat v některém z hausbótů nebo hotelů či penzionů u jezera. Počítejte však, že nějaký rozumný hotel u vody bude stát v sezoně klidně tři tisíce pro dva na noc, a pokud nerezervujete včas dopředu, tak máte možnosti výběru dost omezené.

Foto: Jan Majurník

Mazurská jezera jsou ráj vodních ploch. Lodě tam najdete všude.

Jestli vám nevadí chladnější voda (v létě 20 až 25 stupňů), tak se v jezerech dá celkem příjemně vykoupat, zvlášť když paří slunce. Některé pláže jsou dokonce písčité, takže nepotřebujete pantofle. Ale musíte dobře vybírat, protože v takovém Gižicku jsme zkoušeli tři městské pláže a ani jedna nebyla ani hezká a ani kvalita vody nebyla dobrá.

Komu historické poznání nestačí, toho jistě zaujme obec Mamerki, kde leží skoro 200 různých bunkrů a muzeum věnované bitvám na východě včetně bitvy o Stalingrad. Anebo zábavní park Galindia (Mazurský eden), což je stylizovaná staropruská osada ukazující život původních obyvatel a lákající na různé dřevostavby a vikingské lodě. Na děti jsou provozovatelé různorodých atrakcí a služeb připraveni, stejně jako na psy.

Mazurská jezera jsou také obsypána řadou kempů, levné nákupy pořídíte v síti obchodů Biedronka, takže vás i několikadenní pobyt nemusí nutně vyjít na raketu. Dost ale záleží, jaké zvolíte ubytování (ušetříte, pokud nemusíte bydlet hned u jezera), to bude spolu s pohonnými hmotami (v půlce srpna benzin na místě 33 Kč za litr, nafta 35 Kč za litr - čili zhruba jako u nás) tvořit nejvyšší položky v rozpočtu.

Po stopách historie

Voda ale není jediné vyžití v této části Polska. Pokud jste fanoušci historie, můžete se po cestě zastavit kousek severně od Gižicka ve Vlčím doupěti. Ano, to je to místo, odkud Adolf Hitler častokrát řídil druhou válku a kde na něj byl spáchán jeden z nejznámějších atentátů důstojníkem von Stauffenbergem.

Foto: Jan Majurník

Asfaltové parkoviště bývá v sezoně plné, takže se stojí všude, kde se dá. Byť organizovaně (ochranka vás navede).

Na místě se v areálu nachází velké (v sezoně vytížené) parkoviště, které stojí 15 zlotých (86 Kč) pro auto. Za vstup pak každá dospělá osoba zaplatí 25 zlotých (144 Kč). Pokud budete chtít audioprůvodce v češtině, jeho zapůjčení vyjde na 10 zlotých (58 Kč).

Samotné doupě není jen jeden bunkr, ale jde o celý areál plný významných i méně důležitých válečných staveb. U těch důležitých je informativní cedule v polštině, angličtině, němčině a ruštině.

Foto: Jan Majurník

Uvnitř radiokomunikačního bunkru je zima a pouze fotografie odkazující na roky dávno minulé.

Co tedy uvidíte? Například budovu garáží, kde je dnes malé muzeum Varšavského povstání. Dále třeba radiokomunikační bunkr, což byla jedna z nejdůležitějších budov, odkud se posílaly šifrované zprávy (Enigma). Dnes jde o ruinu, v níž je akorát chladno, takže si chcete aspoň na chvilku oddychnout od venkovního vedra…

Nechybí ani bunkr ochranné služby pro důstojníky a samotného Hitlera. Dnes zde vystavují dochované věci denní potřeby, lahve, hygienické pomůcky, vodní kohoutky, psací stroje, příbory či třeba opasky. Ve větší místnosti ochranné služby je kino spojené s výstavou zbraní.

Foto: Jan Majurník

Toto dnes zbylo z Hitlerova osobního bunkru. Po rekonstrukci (1944) v něm pobyl pouze 12 dní.

Úplně nejdůležitější stavbou celého areálu je Hitlerův osobní bunkr. K němu se váže zajímavost. Po velké rekonstrukci v roce 1944 v něm Adolf pobýval pouze 12 dní, poté se kvůli nepříznivému (pro něj) vývoji války přesunul do Berlína, kde také vlastní rukou zemřel.

Historicky nejdůležitější stavbou Vlčího doupěte je bunkr, kde došlo 20. července 1944 k neúspěšnému atentátu na Hitlera. Plukovník Claus Schenk von Stauffenberg jej chtěl usmrtit výbušninou v kufříku, ale shodou několika okolností se vůdci Německa nic moc nestalo (zvědavcům doporučujeme film Valkýra s Tomem Cruisem).

Celkově od vlčího doupěte nečekejte úplně moc, protože se na něm podepsala válka i zub času, proto je většina bunkrů zničená a nepřístupná. Za návštěvu areál nicméně stojí, je totiž rozdíl vidět historii naživo, a nejen v učebnici.

Samotné Gižicko pak nabídne zajímavou historickou část (kostel, mosty) a také pevnost Boyen z 19. století, kterou za první i druhé světové války využívaly německé síly. Takže pokud máte rádi historii, také vřele doporučujeme.

Premiant užitku

A korejský KGM Rexton? To je univerzální rodinné cestovní SUV s dieselovým čtyřválcem, automatem a skvělým poměrem ceny, výbavy a užitné hodnoty. V pětimístu stojí od 899 900 Kč, se sedmi sedadly od 916 800 Kč. K základu je čtyřkolka za 46 900 Kč, ve vyšší výbavě (od 1 069 900 Kč) standardem.

Testovali jsme nejvyšší výbavu Premium, k níž jsou vázané 20palcové disky s pneu 255/50 R20. Ty vypadají velmi elegantně, ale kvůli komfortu na rozbitých silnicích bychom doporučovali pořídit raději základní kola obutá na 255/60 R18.

Neméně důležitá je i ekonomická stránka výletování, nicméně s kombinovanou spotřebou pod osm litrů nafty jde vzhledem k rozměrům SUV a hmotnosti dvě tuny o celkem přijatelný průměr. Obzvláště v době, kdy řada výrobců diesely úplně opouští nebo zmenšuje jejich zdvihový objem.

Načítám