Hlavní obsah

Testujeme SsangYong Rexton: Odveze rodinu, odtáhne náklad a zastoupí off-road, bezchybný ale není

Foto: Jiří Čermák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Málokteré nové SUV nabízené v Evropě má základní ocelový rám, připojitelnou čtyřkolku a přídavnou redukci. Výjimkou budiž jihokorejský SsangYong Rexton, který svými rozměry spadá do segmentu největších rodinných vozidel, avšak cenou se spíše podobá nějaké nadupané střední třídě. Že by dokonalá nabídka?

Článek

Trvalo to roky, ale dnes už snad všichni vědí, že SsangYong není čínská, nýbrž nejstarší jihokorejská automobilka. Pravda, koukneme-li na její modely vyráběné před dvaceti lety, patrně byste si tu Čínu nejspíš obhájili, protože… Dejme tomu, že staré ssangyongy jsou hodně, ale hodně osobité.

Foto: Jiří Čermák

SsangYong je, zdá se, z nejtemnějších časů venku.

Jenže od té doby se automobilka přes několik bankrotových klopýtnutí dokázala etablovat a na evropský trh včetně českého začala posílat dobře vypadající, dobře vybavené a cenově dostupné SUV modely. Tím vlajkovým je Rexton, který jsme proklepli v rámci redakčního testu.

Ukázkový praktik

Sluší se začít designem, jenž v přední části dost poevropštěl. Žádné kreativní novotvary, ale spíše hra na elegantní notu reprezentovaná diodovými světly a chromem. Spoustou chromu. Na chromu by měl výrobce možná ubrat, na karoserii i kolech je ho strašně moc.

Foto: Jiří Čermák

Zadní blinkry v nárazníku má třeba i Hyundai, nejde tedy o žádnou novinku.

Boční prolisy dokazují, že vývojáři koketovali s aerodynamikou, stejně tak i vzadu, kde snad kromě blinkrů přesunutých do nárazníku nenajdete nic divokého. Celkový vzhled lze tedy hodnotit jako spíše umírněný a až na přebytek chromu konzervativní.

Výhodou vozu jsou rozměry, protože s délkou 4,85 metru, šířkou 1,96 metru a výškou 1,82 metru už pomalu dohání takové etalony, jakými jsou třeba BMW X5 a jeho konkurenti. Rexton už je zkrátka velký kluk a svým oděvem to dává znát.

Foto: Jiří Čermák

Rexton působí mohutně a dospěle.

Kabina SsangYongu Rexton je specifická v tom, že vám automobilka nabízí bezpříplatkové barevné kombinace, takže kdo nemáte rádi jednolité tmavé interiéry, u těchto Korejců si přijdete na své.

Rovněž rozložení palubní desky je řešeno poněkud klasicky. Nečekejte tu velké inovativní nápady poslední doby, ale tradiční umístění známé z vozů starých klidně 15 let. Vždyť se říká, že by se zbytečně nemělo měnit to, co funguje.

Foto: Jiří Čermák

Palubní deska se drží tradičního rozložení bez divočin.

Uvnitř tedy musíme pochválit zachování fyzických ovladačů, a to i na rozšířené funkce vozu. Líbí se nám, že výrobce všechno nenatlačil do infosystému, ačkoli po jeho bližším zkoumání pochopíte proč.

Rozhraní středové obrazovky sice nabídne několik moderních funkcí, ovšem grafické provedení vás vrátí zpátky na zem. Že je auto velké jako bavorák, skutečně neznamená, že takové bude i elektronikou. Multimédia jsou zkrátka obyčejnějšího rázu a nic moc si v nich nenastavíte.

Foto: Jiří Čermák

Spoustu funkcí stále obsloužíte fyzickými voliči, což se nám líbí.

Hlavním uživatelským mozkem nových ssangyongů včetně Rextonu je digitální přístrojový štít, kde je nastavovacích funkcí o poznání více. Rovněž si lze měnit styly zobrazení budíků nebo mít před očima mapu navigačního systému.

Samotná vnitřní část je pak královsky prostorná, sedačky pohodlné, kufr obří a nechybí ani volitelná sedmisedadlová konfigurace. V tomto ohledu je Rexton příjemně praktický a komfort rozdává všem členům posádky. Potlesk jihokorejským inženýrům.

Foto: Jiří Čermák

Uvnitř je dost místa pro každého člena posádky.

Osvědčený základ

Auta ovšem máme obvykle nejen na dívání, ale primárně na cestování, takže je namístě poreferovat i o jízdních schopnostech jihokorejského SUV. Srdcem všeho pohybu je vznětový čtyřválec 2,2 litru, jehož výkon 202 koní doplňuje 441 Nm točivého momentu přenášeného na dvě, volitelně všechna čtyři kola.

Foto: Jiří Čermák

U dieselu nám jde především o točivý moment, který zde dosahuje 441 Nm.

Sami čtete, že výkonové parametry turbodieselu nejsou kdovíjak oslnivé a to musí prosím skrze osmirychlostní automat rozhýbat hmotu vážící přes dvě tuny. Ne snad že by s tím měl motor úplně problém, ale napije se u toho. Spotřeba mezi osmi až devíti litry nafty na sto je tak u Rextonu zcela normální.

Přestože má model 4×4 v rámci standardu desetiprvkovou zadní nápravu, stejně je na jízdním komfortu poznat, že auto stojí na rámu. Vymetení nějaké větší díry prostě pošle do karoserie vzkaz, že tudy příště ne. Rámový základ má na druhou stranu velkou výhodu v terénu, kdy se vůz umí lépe přizpůsobit přírodním podmínkám.

Foto: Jiří Čermák

Připojitelný pohon 4×4 je řazen elektricky.

Jako jedno z mála SUV nabídne Rexton ještě redukci, zadní uzávěrku a tažné zařízení až na 3,5 tuny (standard 3,0 t, volitelně 3,5 t). A takovýhle typ aut na trhu už prostě není. Buď jde o pick-upy či off-roady typu Jeep Wrangler, Ford Bronco, UAZ Patriot, nebo o SUV se samonosnou karoserií. Tím nechceme tvrdit, že SUV na rámu je nejlepším řešením, nicméně najde se úzká skupinka lidí, která na takovou kombinaci nedá dopustit.

Foto: Jiří Čermák

Rexton sází na osvědčené základy.

Přílišná skoro dokonalost

Takže co vlastně ten SsangYong Rexton je? Inu takový univerzál pro rodinu, jelikož v něm převezete až sedm jedinců a každý z nich bude mít svoje pohodlíčko. Rozměry, vyšší posez i robustní motor vpředu zase poskytnou určitou dodatečnou ochranu při čelní kolizi, zatímco za kouli pověsíte až 3,5 tuny a s takhle těžkým nákladem vymanévrujete i v lehkém terénu.

Foto: Jiří Čermák

Základní objem kufru u pětimístné verze převyšuje hodnotu 1000 litrů.

Nemusíte se tak bát ani cest-necest, bez obav to můžete rozpálit po dálnici a dle libosti si užívat klidné či lehce dynamické jízdy. Přece jen vyšší těžiště a rámový základ z Rextonu nedělají žádné sport SUV typu BMW X5 M.

Zásadním faktorem je rovněž cena, kdy vůz ve dvoukolce začíná na 860 tisících, ve čtyřkolce na jednom milionu a nejvyšší výbava vyjde na 1,12 milionu korun. Říkáte si, že je to hodně? V poměru k autu vlastně ani ne, nicméně i na výbavových prvcích se výrobce naučil šetřit.

Totiž když už kupujete auťák za mega a není německé výroby, tak některé položky výbavy očekáváte už v rámci standardu. Jenže i když v Rextonu sáhnete po top specifikaci, stejně na vás (mimo akčních pobídek) čekají volitelné pakety, v nichž je například detekce slepého úhlu, adaptivní tempomat, aktivní asistent pro detekci zadního provozu, paměť pro nastavení sedadel, panoramatický parkovací systém či elektricky ovládané páté dveře.

Po přepravní i užitkové stránce plní vůz svoje poslání až na zmíněné chybky takřka na výbornou, čímž ovšem končíme. Zábava, sex-appeal, x-faktor nebo nějaká nápaditost? Bohužel. Auto zkrátka poslouží jako solidní dopravní prostředek z A do B, co má své objektivní nedostatky, ale také silné přednosti ve formě prostoru, redukce a tažné síly.

Technické údajeRexton 4WD (5 míst)
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem2 157 cm3
Výkon149 kW (202 k) při 3 800 ot./min.
Točivý moment441 Nm při 1 600–2 600 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpřipojitelný 4x4
Provozní hmotnost2 070 kg
Světlá výška224 mm
Maximální rychlost184 km/h
Spotřeba (kombinace)7,7 l/100 km
Objem palivové nádrže70 l
Kola a pneumatiky255/50 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 850/1 960/1 825 mm
Rozvor2 865 mm
Objem zavazadlového prostoru1 051 l
Načítám