Hlavní obsah

Má křídla, ale nelétá: Futuristický koncept Peugeotu je výkladní skříň designu. Ale co ten podivný volant?

Foto: Peugeot

Při příležitosti seznámení s novým Peugeotem 308 jsme si mohli pěkně zblízka prohlédnout také koncept Polygon. Ten kromě odvážného designu zaujme hlavně jednou novinkou, ze které se vám zamotá hlava, ale ne ruce.

Článek

To je paráda, co? Sošné tvary s výraznou osvětlenou maskou z Micro LED diod, bohaté prosklení jako z kabiny stíhačky a profil inspirovaný klasickým Peugeotem 205. Jestli bude chystaná příští generace Peugeotu 208 vypadat jen zpoloviny tak dobře jako koncept Polygon, který má být jejím předobrazem, tak to bude teprve paráda!

Foto: Peugeot

Koncept Polygon je velmi odvážnou kreací designérů Peugeotu. Jak velkou část z něj uvidíme u produkční verze nové generace 208?

Samozřejmě si musíte odmyslet výklopné dveře, které jsou tu jen na efekt a aby otevřely pohled do intriéru. A ten si taky rovnou odmyslete, protože další evoluce i-Cockpitu s projekcí na celé čelní sklo se do produkce hned tak nedostane a plovoucí pěnová křesílka už vůbec ne. A určitě byste čekali, že i ten obdélníkový volant bude jen čirou fantazií designérů, jenže právě u něj se musíme zastavit.

Foto: Peugeot

No, určitě ne ten pěnový interiér. Vypadá sice super, ale není moc praktický.

S ním to totiž Peugeot myslí smrtelně vážně. Říkají mu Hypersquare (doslova „hyperčtverec“) a bude připojený k systému steer-by-wire, čili k řízení s elektronickou vazbou. To kromě utlumení negativních vlivů do řízení (rázy, vibrace) umožňuje měnit jeho převod v závislosti na jízdní situaci.

Foto: Peugeot

Ale toho podivného obdélníkového volantu se naopak určitě dočkáme!

Ať už budete pomalu manévrovat na parkovišti, svižně projíždět vracečku na okresce nebo přejíždět do vedlejšího pruhu v dálniční rychlosti, vždy by vám mělo stačit maximálně půl otáčky hranatým volantem na jednu či druhou stranu. Mělo by tak odpadnout divoké ručkování při parkování nebo nervozita kolem středové polohy ve vysokých rychlostech.

Foto: Peugeot

Obdélníkový volant bude napojený na systém „řízení po drátě“, čili bez mechanické vazby. To přináší řadu praktických výhod…

Podobný systém už jsme mohli vyzkoušet u Lexusu RZ a příjemně nás překvapilo, jak rychle se na to zvyká – prakticky hned po prvních ujetých metrech se na proměnný převod naučíte spoléhat a vážně nikdy nebudete muset na volantu přehmatávat. Na druhou stranu nezvyklý tvar jeho „beranů“ místo volantu omezoval možnosti jeho držení, což by na delších trasách bylo nejspíš trochu únavné.

Foto: Peugeot

Otázkou však je, jak se bude při řízení držet v ruce. A samozřejmě jak citlivě bude celý systém naladěný, aby vše působilo přirozeně.

Jak to bude v reálu fungovat u Peugeotu a jeho obdélníkového volantu, je zatím nejisté, ale už brzy bychom si to mohli vyzkoušet na prototypu. První produkční auta vybavená tímto systémem by se na trh měla dostat již v roce 2027, ale nemusíte se děsit, bezpochyby půjde v první vlně o příplatkovou položku, kterou si budou pořizovat jen ti největší nadšenci do moderní techniky.

Je však jisté, že na systém stee-by-wire časem přejdou všichni (stejně jako s elektronickou vazbou u plynu a brzd), protože to přináší nové možnosti. Především pak možnost volant zcela vyjmout při přechodu na komplet autonomní řízení. To je však ještě docela daleko. Teď se můžeme těšit aspoň na novou generaci Peugeotu 208 (která dorazí do dvou let) a hádat, kolik designových prvků si z konceptu Polygon vezme…

Související témata:
Peugeot Polygon
Steer-by-wire
Načítám