Hlavní obsah

Koncem roku se otevře 35 km nových dálnic, městům se uleví

Foto: Jan Majurník

Předčasné Vánoce vypuknou už v půlce prosince, jelikož se na východě Čech otevře 35 kilometrů nových dálnic

8. 12. 2021

Předčasný dárek k Ježíšku spolu s příslibem dalšího rozšíření dostanou motoristé na východě Čech, jelikož se od poloviny letošního prosince otevřou důležité úseky dálnic D11 a D35, které odkloní zejména nákladní dopravu mimo přetížená města. Dlouhodobé vyhlídky jsou více než nadějné a predikují, že už za pár let bychom měli být schopni pohodlně dorazit až do Olomouce nebo k Baltskému moři.

Článek

Vypukne to ještě dříve, než se rozezní první štědrovečerní zvonky. Totiž už 15. prosince letošního roku se slavnostně otevře 12,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 vedoucí z Opatovic nad Labem do obce Časy, kde dojde k jeho plynulému napojení na silnici první třídy číslo 36 vedoucí k důležitému kruhovému objezdu u obce Holice.

Foto: ŘSD

Nejrychlejší cesta automobilem do 3,5 tuny z Opatovic do Časů aktuálně trvá asi 18 minut a měří necelých 17 km. Zanedlouho se však budeme bavit o 12,6 kilometrech, 8 minutách a odklonění nákladní dopravy mimo město

Údržbu čerstvých kilometrů budou mít na starosti silničáři z obce Pravy, zatímco o bezpečnostní dohled se postará Dálniční oddělení Vysoké Mýto, využívající například tajné superby nebo „pomalovanou“ Audi A6.

Celý projekt D35 zahrnuje stavbu úseků od Úlibic (Jičínsko) směr na Hradce Králové s napojením na D11 a vyústěním před známým úsekem Sedlice–Opatovice, který je funkční už od roku 2009. Dále silnice povede zanedlouho otevíranou částí k Časům a bude pokračovat směrem na východ přes Vysoké Mýto, Litomyšl, Janov, Opatovec a Staré Město až ke zprovozněným úsekům od Mohelnice směr na Olomouc.

Foto: ŘSD

Celý projekt D35 vypadá nadějně a měl by být hotov v roce 2028

Z přiložené mapy je tak jasné, že se otevření dalšího nového asfaltu dočkáme už za rok, nicméně poté se další silniční slavnosti mají konat až v roce 2025 a postupně pokračovat až do roku 2028. Teprve tehdy si snad trasu Jičín–Olomouc vychutnáme v klidu, obklopeni nejméně dvěma jízdními pruhy v každém směru.

Jednou až k moři

Dva dny po plánovaném otevření části D35 bude uvedena do provozu také 22,4 kilometru dlouhá sekce dálnice D11, začínající na okraji Hradce Králové a končící za dopravně přetíženou Jaroměří u obce Hořenice.

Foto: Jan Majurník

Úsek dálnice D11 vedoucí od Hradce až za Jaroměř se otevře už 17. prosince 2021

Počítá se, že zhruba dvě třetiny dopravy bude sjíždět už u obce Semonice a pokračovat po silnici první třídy číslo 33 skrze Jaroměř až na Náchod. Na pozoru se tak budou muset mít všichni motoristé, kteří se namísto dálnice budou držet dosud využívané trasy po zmíněné I/33, protože na úrovni Semonic dojde k úpravě přednosti v jízdě, zvýhodňující vozidla proudící z D11.

Zbytek vozidel se podle předpokladů odpojí až v Hořenicích (za Jaroměří) a najede na silnici první třídy číslo 37 vedoucí na Trutnov.

Foto: ŘSD

D11 bude mít brzy dva velmi vytížené sjezdy. Semonický povede dopravu na Náchod, zatímco Hořenický na Trutnov

Údržba nového úseku opět spadne pod pravské cestáře, nicméně o silniční dohled se budou starat rovnou dvě Dálniční oddělení – Pravy a Jaroměř. Nutno připomenout, že v garážích obou policejních stanovišť parkují jak „polepená“, tak tajná vozidla zejména typu Superb.

Projekt D11 počítá s dokončením dálnice kolem roku 2027, a to u hraničního přechodu Královec–Lubawka (PL). Po protnutí pomyslné čáry by se pneumatiky vozů měly dotýkat polské rychlostní silnice S3, po níž se poté půjde dostat takřka až k Baltskému moři – pěkně ve dvoupruhovém komfortu v každém směru.

Foto: Jan Majurník

Možná, že už v roce 2027 dojedeme k Baltskému moři plynule a obklopeni dvěma jízdními pruhy v každém směru

Tranzit opustí města

Jenže rychlejší cesta k moři nebo za příbuznými do Olomouce není tím hlavním benefitem nově otevíraných úseků. Více už prozradil plukovník Petr Dušek, vedoucí odboru služby dopravní policie Královéhradeckého kraje:

„Od dálnice D35 si slibujeme přesun převážně nákladní dopravy z doposud velmi frekventované hradecké Rašínovy třídy, Sokolské ulice a Brněnské ulice právě na dálnici D35. Plynuleji a bezpečněji průjezdné by měl být příjezd do Hradce Králové ze směru od Pardubic, úsek kolem fakultní nemocnice, křižovatka Mileta nebo i kruhový objezd na Brněnské ulici.“

Foto: Jakub Misík

Dopravní policista Petr Dušek poukazuje především na to, že se městům (zejména Hradci Králové) uleví od husté tranzitní dopravy

„Dlouho očekávané otevření bezmála 23 kilometrů dálnice D11 by zase mělo převést osobní i nákladní dopravu z velmi přetížené silnice I/33. K poklesu dopravy by mělo dojít i na velice frekventované hradecké ulici Koutníkova, tedy na hlavní příjezdové trase od okružní křižovatky ČKD.“

„Pokles dopravy by měli pocítit i občané a řidiči v Jaroměři, byť samozřejmě kvůli absenci obchvatu města nebude stav zdaleka ideální. Obecně se dá říci, že dálnice jsou díky svému dopravně stavebnímu stavu nejbezpečnějším druhem pozemních komunikací. Plusem jsou směrově oddělené jízdní pruhy nebo mimoúrovňová křížení s ostatními komunikacemi.“

Foto: Jan Majurník

Podle plukovníka Petra Duška jsou dálnice díky svému dopravně stavebnímu stavu nejbezpečnějším druhem pozemních komunikací

Otevírání nových úseků je rovněž prioritou nově nastupující vlády, s čímž jsme vás detailněji seznámili v našem článku věnovaném dálničním známkám pro rok 2022. Čerstvý asfalt zpřístupněný široké motoristické veřejnosti se dnes rovná takřka zázraku, proto takové kroky rozhodně vítáme a doufáme, že se jednou zbavíme oné ostudné nálepky, nechvalně poukazující na českou dálničně-stavitelskou (ne)schopnost

Reklama

Sdílejte článek