Hlavní obsah

Jak se jezdí po opravené a modernizované dálnici D1?

Foto: Martin Jánský

Situace působí idylicky, ale poloprázdné tři pruhy v každém směru jsou na D1 výjimečný luxus

Aktualizováno

Po nekonečných devíti letech stavebních prací a rozsáhlých dopravních omezeních byly opravy a modernizace nejstarší české dálnice prohlášeny za hotové. Proto jsme nelenili a D1 kompletně projeli z Prahy do Brna a zpět, abychom vám mohli říct, jestli je už skutečně sjízdná.

Článek

Tankodrom, hopsaštrase, cvakozubka – páteřní dálnice D1 si u řidičů vysloužila řadu nelichotivých přezdívek. A upřímně přiznejme, že po právu. Řada úseků byla skutečně trestuhodně nekvalitní: zvlněný asfalt, široké dilatační spáry, výmoly a záplaty, k tomu betonové části připomínající jízdu po kolejových pražcích. Aby toho nebylo málo, v posledních letech se k tomu přidaly desítky kilometrů zpomalení a uzavírek (svého času zasahující plnou třetinu celkové délky D1 mezi Prahou a Brnem) provázející rozsáhlé opravy a modernizace. Prostě peklo!

Naštěstí je tomu všemu nyní konec. Alespoň na čas. Uplynulý víkend byly slavnostně ukončeny stavební práce a dálnice D1 má být nyní kompletně průjezdná bez jakýchkoliv dopravních omezení. Naše zkušební jízda to potvrdila – až na krátký úsek na mostě Hvězdonice přes řeku Sázavu (kilometr 24), kde je rychlost aktuálně snížena 100 km/h, můžete celou trasu pelášit maximální povolenou rychlostí 130 km/h bez jediného rychlostního omezení nebo zúžení jízdních pruhů. Máte tedy reálnou šanci překonat vzdálenost 200 kilometrů mezi Prahou a Brnem za nějaké dvě hodinky, a kromě vyloženě krizových situací tak nemusíte hledat žádné objízdné trasy.

VÍTE, ŽE…

Modernizace D1 probíhala za plného provozu a v jejím rámci více než desítka stavebních firem postavila 160 kilometrů dálnice prakticky znovu od základů. Součástí byla mimo jiné výstavba a rekonstrukce 92 dálničních mostů (25 kompletně nových) a 35 nadjezdů přes dálnici. V jednu chvíli pracovalo na jednotlivých úsecích až tisíc dělníků a desítky stavebních strojů, některé práce probíhaly i v noci.

Foto: Profimedia

Toto byla ještě před pár týdny krutá realita D1, omezení v rekordním roce 2019 pokrývaly třetinu celkové délky trasy mezi Prahou a Brnem

Už také nehrozí, že po jedné takové cestě budete muset navštívit dentistu nebo chiropraktika a váš vůz autoservis. Kvalita povrchu se totiž citelně zlepšila, vozovka (ať už asfaltová nebo v některých pasážích betonová) je většinou dostatečně uhlazená, abyste po ní mohli pohodlně plachtit bez snížení cestovního komfortu. Delegace z Německa se k nám nejspíš nebudou jezdit učit stavět dálnice, ale konečně je to alespoň snesitelné svezení místo dřívějšího utrpení.

Vládní představitelé, tedy především premiér Andrej Babiš a ministr dopravy (a také průmyslu a obchodu) Karel Havlíček, se před kamerami a objektivy médií plácali po ramenou, jak skvěle to zvládli, ale reálný přínos současné vlády byl minimální. Přípravné práce tohoto mamutího projektu totiž začaly už v roce 2011, samotná realizace pak v roce 2013 (tedy oproti plánu o rok později). Hotovo mělo být podle původního plánu již v roce 2018, finišovalo se však až letos. Premiér z průtahů obvinil ekologické aktivisty, což však není pravda. Byly totiž způsobené především sáhodlouhými výběrovými řízeními a dohady Ředitelství silnic a dálnic se zhotoviteli staveb.

VÍTE, ŽE…

Celkové stavební náklady 20 úseků jsou 21,8 miliardy Kč bez DPH, jeden kilometr nové D1 tak vyšel na 136 milionů korun bez daně. Na 17 úsecích modernizace D1 se z 80 procent spolupodílela Evropská unie z Operačního programu Doprava, do D1 tak investovala částku 16 miliard korun.

Foto: Martin Jánský

Nyní je D1 prakticky bez uzavírek a omezení. Užijte si to, dlouho to nevydrží

Komplet hotovo však v tuto chvíli ještě není. Urychlené dokončení prací a slavnostní otevření dálnice byl čirý předvolební akt, kolem komunikace však je ještě stále vidět stavební technika a naplno probíhají sanační práce a úpravy vegetace, které se však dopravy nedotýkají. Totéž platí i pro opravy okolních silnic, poničených provozem stavebních strojů, nebo objízdných tras.

Stavební práce se na část D1 navíc brzy vrátí, již příští rok začne rozšiřování D1 okolo Brna a připravuje se také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Současná rekonstrukce také nevyřešila omezenou dopravní propustnost danou šířkou čtyř pruhů po většinu délky trasy (rekonstrukce ji pouze rozšířila o 0,75 metru na každé straně, v některých kopcích to zachraňují stoupací pruhy pro nákladní automobily), Sdružení dopravců Česmad Bohemia si také postěžovalo na nedostatečný počet parkovacích míst pro kamiony, což je u páteřní dálnice v tranzitní zemi trestuhodné opomenutí.

Foto: Martin Jánský

Některé úseky D1 jsou vyloženě malebné (především přes Vysočinu). Projeďte si je, dokud to ještě jde

Ale pojďme se radovat z toho, co máme – solidně průjezdnou a akceptovatelně pohodlnou dálnici. Určitě vám doporučujeme sebrat odvahu a zkusit si ji projet, protože konečně budete mít šanci v relativním klidu a komfortu obdivovat krásu trasy vinoucí se malebnou krajinou napříč celou republikou. Pokud zrovna nevisíte za kamiony předjíždějícími se rychlostním rozdílem 1 km/h nebo vás nevyblikává člověk letící 160 km/h (vážně tu nutně chybí jeden pruh navíc), tak je to opravdu radost. Ale neváhejte moc dlouho, protože proslulý Ťokův průsmyk s prvními sněhovými vločkami celou D1 nejspíš znovu uzavře…

Reklama

Související témata:
Načítám