Hlavní obsah

Dakarská škodovka jede už naposled. Pilot Klymčiw prozradil důvody a řekl, co s autem bude po závodu

Foto: Škodovkou na Dakar

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když před pár lety motorkář Ondra Klymčiw odhalil světu, že znovuzrozený Dakar Classic pojede se Škodou 130 LR, mnoho lidí si klepalo na čelo. Nicméně první ročník tento východočeský pilot odjel důstojně a poté se vrátil s ještě lepším autem, aby všem ukázal, zač je toho historická škodovka. Její cesta ovšem na Dakaru 2024 končí a my zjistili proč.

Článek

Jestli chcete nějakou radu do motorsportu, zeptejte se Klymčiwa. Jestli chcete odjet Dakar nějakým zcela nevhodným autem, zeptejte se Klymčiwa. A takhle bychom mohli ve výčtu zkušeností tohoto východočeského pilota pokračovat.

Ondra se v rámci Dakaru zpopularizoval hned dvěma událostmi. Prvně na Dakaru jakožto motorkář na následek pádu málem zemřel a na tehdy znovuzrozenou odnož Dakar Classic vzal auto od Škodovky.

Foto: Klymciw Racing

Ondřej Klymčiw odstartoval škodováckou mánii na Dakaru a jen s decentně upraveným autem zdolal debutní ročník série Classic.

Zjevení to bylo velké, ostatně celý příběh vozu od jeho první fáze přes druhou až po současný stav jsme vám přinesli, nicméně pro ročník 2024 Klymčiw oznámil zásadní novinku: „Škodovka jede naposledy, jede pro dobrou věc.“ V reakci na to jsme se za Ondrou vydali do jeho domoviny a nad šálkem čaje zkušeného pilota vyzpovídali.

Proslýchá se, že i ty sám Dakar jedeš úplně naposledy, je to pravda?

Nechávám to spíše otevřené. Tahle škodovka jede naposledy, ale já sám nevím, co bude dál a s čím bych měl jet příště. Pojedu už na desátý Dakar, z toho osmý závodní, proto si myslím, že je čas na změnu. Mám za to, že je normální v životě dělat změny. Ale uvidí se časem.

Jedeš charitativní Dakar ve spolupráci s Centrem Paraple, proč zrovna oni?

Je to logické vyústění toho všeho, protože dakarská škodovka mně samotnému hodně pomohla a hodně lidem udělala radost, proto si myslím, že by při posledním Dakaru měla udělat nejvíc, co půjde.

Foto: Amaury Sport Organisation

Samotná dakarská Škoda pomohla Klymčiwovi zpátky na koně. Přece jen jej jeho kolize takřka stála život.

Samotné Centrum Paraple se stará o lidi s poškozenou páteří od roku 1994 a já při své nehodě na motorce utrpěl čtyři rozdrcené obratle, takže jsem si to mohl také ochutnat. Měl jsem štěstí, že jsem to rozchodil, ale spoustu jiných štěstí ve zdraví nemělo. Tak proto Paraple.

Co symbolizuje škodovka svým novým designem?

Jsou tam barvy škodovky ze všech třech ročníků Dakaru Classic, přičemž na tomto finále se podílely děti ze Základní školy Zdechovice, kam chodí i ty moje. Design je na téma láska, přátelství, zdraví, sny, příroda a nese poselství pomoci potřebným. Na plánovaném benefiční večeru po Dakaru budu dražit také svoji helmu a výtěžek z ní půjde právě do této školy, aby děti mohly vyrazit někam na výlet. Chci jim ukázat, že když konáš dobro, dobro se ti vrátí.

Měl jsi krátkou dobu na technickou přípravu, jak je na tom auto a věříš mu?

Auto se připravovalo asi pět týdnů, ale na druhou stranu věřím, že tam, kde je vůle, tam je i cesta. S mechanikem Petrem Dokonalem uděláme vše proto, aby auto spatřilo cíl. Totiž nejenom odjeté dakarské kilometry, ale i vypsané prémie za umístění znamenají více peněz pro Centrum Paraple.

Foto: Škodovkou na Dakar

Nový design a celkově čtvrté grafické provedení nese poselství pomoci potřebným.

Kde na tento charitativní projekt půjde přispět?

Přímo na webu Centra Paraple bude sekce Dakar, kde budou lidé moci přispívat. Budou tam také určité milníky, například když se vybere určitá částka, budu plnit různé úkoly, třeba si obarvím vlasy na červeno, nebudu den mluvit, popřípadě vypustím svůj film Dakar mě změnil, který zatím vidělo asi jen tisíc lidí.

(Byli jsme mezi nimi a ten snímek stojí za to…)

Na Dakaru, až ti to odmávnou, pojedeš pilu? Znáš se…

Předsevzetí je jedna věc, ale když ti to reálně mávnou (start), to je věc druhá. Mám ale obrovskou odpovědnost za tento projekt, takže testosteron půjde stranou. Budu muset používat víc mozek namísto srdce.

Co bude se Škodou 130 LR po Dakaru?

Je více možností, nicméně za tři roky závodění žádné muzeum neprojevilo zájem ani o výstavu tohoto vozu třeba na měsíc. Na druhou stranu se ani nebráním nabídce, aby vůz nějaký sběratel koupil. Ale musel by to být někdo, kdo si bude vážit toho, že jde o jedinou škodovku na světě, která odjela Dakar. Třetí možností je, že dám auto do kupy, uschovám ho pod plachtu a až moje děti vyrostou, třeba se vůz znovu rozjede. Zatím je to tedy otevřené.

Foto: Klymciw Racing

Ondřej Klymčiw nechává své působení na Dakaru otevřené, Škoda 130 LR však končí, nejspíše v tom nejlepším.

Není to škoda, že tenhle projekt končí?

V nejlepším se má přestat. Budu končit v tom nejlepším, protože tento projekt pomůže někomu jinému. Sice to zní, jako bych se přidal do nějaké sekty, ale myslím, že je to důležité. Budu moci odkráčet středem, se vztyčenou hlavou, poděkovat tím fanouškům i sponzorům. Jsem rád, že to tak bude, a doufám, že budu inspirací i pro ostatní.

A on má Ondra vlastně pravdu, že v nejlepším skončit je možná to nejlepší, co může udělat. Čím by asi tak jedna škodovka na Dakaru zaujala, pokud by na něm startovala už po desáté? Asi by už zapadla v šedi toyot a dalších profláknutých veteránů. Na druhou stranu jde o jediný vůz Škoda, který Dakar skutečně odjel, takže minimálně zajímavá příležitost pro muzea či sběratele. Dakar 2024 začíná za chvilku, takže budeme Klymčiwův postup sledovat a dáme vědět, jak si tento český pilot v náročném podniku vede.

Reklama

Načítám