Hlavní obsah

Kombík pro dělníka i funebráka. Pamatujete na užitkové škodovky, které se využívaly k daňovým podvodům?

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Daňové machinace, krácení daní, optimalizace daní – všechna tato slovní spojení sice zavání trestním stíháním, nicméně nevyhnula se ani byznysu s automobily. Dodnes platí, že je v řadě zemí finančně výhodnější jezdit užitkovým vozem než osobním. Proč? A jak na tenhle systém v minulosti vyzrála Škodovka? To prozradí návštěva muzea Svět Škodovek.

Článek

Svět Škodovek je místo, které leží kousek od Prahy a kde najdete řadu unikátních vozidel. Mezi nimi i čtveřici historických kombíků, jež jsou nejen praktické, ale napomáhaly svého času k podvodům se zdaněním.

Tedy ne všechny, jelikož na místě najdete třeba i nákladní taxík nebo funebrácké vozidlo. Mimochodem pamatujete si na naši Škodu Funebraq?

Škoda 1101 Tudor STW

Škoda Tudor s dřevěnou kostrou karoserie vznikala v letech 1946 až 1952, přičemž vystavený muzejní kousek s motorem 1,1 litru o výkonu 32 koní pochází z roku 1951. Továrně se modely značily jako 1101 a 1102 a vznikaly v různých variantách, a to od sedanů přes sanitky či kabriolety až po vojenské speciály nebo právě takzvané kombíky neboli „stejšny“ (STW = station wagon).

Foto: Lukáš Kukla

Daňová optimalizace? Jistě, ale chytře provedená.

Těch se v řadě Tudor mnoho nedochovalo, nicméně Svět Škodovek onen vystavený kus nalezl ve Finsku, které nám vypráví právě příběh o daňových optimalizacích. Toho času bylo totiž daňově výhodné jezdit užitkovým autem, proto do Finska „stejšny“ přijížděly jakožto pracanti (zaplechované dodávky), jenže…

Finta byla v tom, že se uvnitř vozu nacházel přestavbový kit na osobní automobil. Takže domácí kutil vyměnil pevné plechy za okna a mohl vesele jezdit osobákem, ovšem s nižšími daněmi na užitkáč.

Škoda 1201 STW

To s příchodem 1201 se popularita station wagonů o něco více rozjela, protože hned vedle sedanu byly kombíky druhou nejrozšířenější karoserií této modelové řady, nicméně většinou v rámci podniků. Běžný občan neměl moc možností si 1201 STW pořídit.

Model na snímcích je z roku 1957, má motor o objemu 1,2 litru o výkonu 45 koní. Jde sice o repliku, ale přesnou, a to vozidla, které sloužilo k přepravě krve mezi pražskými nemocnicemi na přelomu padesátých a šedesátých let.

Škoda 1201 dodávka

Mnozí z vás už pochopili, že 1201 je vlastně takovou evolucí modelu Tudor (viz první auto), na nějž v roce 1952 navázaly i celokovové automobily řady Škoda 1200, potažmo 1201. Těchto modernizovaných vozů vzniklo na 67 tisíc kusů.

Mimo sedanů, pick-upů, sanitek a dalších variant se díky popularitě provedení dochovalo mnoho kombíků (STW), nicméně z nich odvozených dodávek už jenom minimum. Hlavně proto, že šlo o pracovní vozy, tudíž je jejich uživatelé prostě dojezdili.

Foto: Lukáš Kukla

STW, tedy station wagon neboli stejšn.

Druhým důvodem je daňová finta, kterou 1201 podědila po 1101. Mnoho dodávek tak po příjezdu ke svým majitelům přestalo být dodávkami, a tudíž se jakožto dodávky nemohly dochovat.

Nutno zmínit, že právě velká část produkce řady 1200 a 1201 byla exportována do tehdy kapitalistických zemí, protože komunistickému Československu zkrátka chutnala zahraniční měna, kterou bylo částečně živeno naše hospodářství.

Vystavený model je ovšem ona vzácná dodávka, navíc ne ledajaká. Jde o dodávkové taxi z roku 1962 s motorem 1,2 litru a výkonem 45 koní. Vozidlo má stále zachovaný dobový taxametr a podle informací ze Světa Škodovek jej provozoval pražský dopravní podnik.

Škoda 1202 pohřební

Takhle Škoda funebrák není dílem nějaké renomované garáže, nýbrž regulérním modelem Škodovky, která jej vyprodukovala v počtu 237 kusů v letech 1964 až 1968 v závodě ve Vrchlabí.

Pro lepší manipulaci s rakví byly do podlahy nákladového prostoru namontovány výsuvné kolejnice, přičemž zadní dveře dostaly vypouklé plexi, a to z důvodu, aby se do vozu chudák nebožtík vůbec vešel.

Foto: Lukáš Kukla

Dnes by se takový vůz jistojistě jmenoval Škoda Funebraq.

Zajímavostí je první majitel vozu, kterým byla Pohřební služba hlavního města Prahy se sídlem na Staroměstském náměstí. Dost možná tak na tomto dnes turisticky rušném místě kdysi parkovaly funebrácké speciály a neživým na poslední cestu dělal společnost Pražský orloj.

Dále se zaměřte na boční dveře automobilu, kde se nachází sice ne originální, ale navlas stejná grafika, jakou dříve používal onen pohřební podnik.

Areál muzea Svět Škodovek leží na silnici č. 109 mezi Čerčany a Poříčím nad Sázavou. V roce 2024 se na místo dostanete od 28. března do 30. října, a to vždy od 10:00 do 17:00 hodin. V měsících duben, květen a říjen je otevřeno každou sobotu, neděli a ve svátky i vybrané prázdniny (viz web svet-skodovek.cz), zatímco od června do září se do úchvatného muzea dostanete od pondělí do neděle. Základní vstupné je 200 Kč, zvýhodněné 150 Kč, rodinné 550 Kč. Na místě jde platit kartou, a to i za suvenýry nebo produkty v kavárně.

Reklama

Načítám