Článek
Renault Mégane RS je nejlepší sportovní předokolkou na trhu. Sice byla jeho výroba před několika dny ukončena, ale zatím se čeká na jeho náhradu. Hodně se spekuluje o tom, že už RS nebude pravé RS. Mluví se motoru s menším objemem, kultivovanějším chování a také o dvouspojkové převodovce. Zatím jde však o spekulace a nezbyde nám nic jiného, než čekat do jeho oficiálného představení. Máme tady ale Mégane GT, který je jemně sportovním hatchbackem. Pod kapotou má přeplňovanou jednašestku z Clia RS s výkonem 205 koní. Dalo by se říct, že jde o takový baby RS.

Ale začněme postupně. Auto máme na 4 měsíce, abychom ho detailně prozkoumali a vyzkoušeli v různých jízdních situacích. Nejdříve se ale podívejme, co se k nám tedy dostalo. Renault se novým Méganem výrazným způsobem vylepšil design. Nedalo by se říct, že by byl předchozí Mégane ošklivý, ale nebylo to nic moc. Nový designový jazyk už je o mnoho lepší. Renault vtisknul svým modelům nový světelný podpis jak na přední, tak i na zadní části. Nám se nejvíce líbí právě zadní světla, protažené až doprostřed k logu, v jejichž útrobách jsou drobounké LED proužky. Zvláště v podvečer to vypadá hodně zajímavě. Verze GT je navíc okořeněna nápisy Renault Sport, výrazněji profilovaným nárazníkem, jinou maskou chladiče a vzadu imitací difuzoru s dvojicí hranatých koncovek.

Ještě zajímavější je to v interiéru. Tady už Mégane GT doslova voní sportovní atmosférou. Mohou za to především sedačky s integrovanou opěrkou a božským bočním vedením. Mégane GT má totiž výraznější vedení těla nejen v bocích, ale také v ramenou. Někomu by to mohlo vadit, ale na mojí menší postavu to sedí ideálně. V sedačce v zatáčkách nejezdím sem a tam a mohu se soustředit plně na sportovní jízdu. K tomu tu je sportovní tříramenný volant s akurátním průměrem a profilováním a za ním velká pádla pro manuální řazení dvouspojkové sedmistupňové převodovky. Ty mají jen drobný mínus. Jsou posazena o něco výše, než by bylo potřeba. Jinak jsou dobře dostupná a blízko volantu. Na středovém panelu nechybí velký tablet, který na první pohled působí komplikovaně, ale po pár jízdách si na bohaté menu zvyknete a budete mu rozumnět. Překvapila mě rychlost reakcí celého systému. Co se týče praktičnosti, tak i Mégane GT nabízí dostatečné množství odkládacích prostorů, různých přikládek a boxů. Prostor na tom také není špatně, jen na zadních sedačkách vám bude vadit málo prostoru pod hlavu a nohy, které nelze zasunou pod sedačku. Zavazadlový prostor je průměrný a objem 384 litrů nepatří mezi ty největší. Na druhou stranu lze sedačky skládat a udělat si z něho slušný stěhovák pro dva cestující.

Renault Mégane GT nabízí hned čtyři jízdní režimy Eco, Normal, Sport a Individual, kde lze nastavovat charakteristiky jednotlivých částí auta. Z prvních ujetých kilometrů nás nejvíce baví varianta Normal nebo Sport. Ostatní zatím příliš nevyužíváme. Asi nejlepší je Mégane GT v zatáčení. Díky systému 4Control (řízení všech kol) působí v zátáčkách mimořádně obratně i přesto, že není z těch nejlehčích - naše GT variant váží 1 538 kg. Velmi ochotně se vrhá do zatáček a na rozdíl od Talismana přitom zbrkle neposkakuje. Jízdní projev Méganu GT je velmi kultivovaný, příjemný a přeplňovaná jednašestka má chutě k rychlejší jízdě. Co je dobré, tak si nepotřebuje říkat o velké množství benzínu. Když zmírníte svoji pravou nohu, budete se s ním pohybovat na úrovni 7,7 l/100 km, svižnějším stylem se dostanete přes osm, ale přes deset už jde jen výjimečně. Na okreskách se ukazuje naladění podvozku jako dobrý kompromis mezi zábavou a komfortem. Není ani příliš tvrdý, ale ani vyměklý. Zatím jej však šetříme a uvidíme, jak se Mégane GT projeví na závodním okruhu. Trošku jsme se báli o reakce sedmistupňové převodovky. Nahoru je to zvláště v režimu Sport rychlá nádhera, dolů pohoda.

Renault Mégane GT dělá zatím velikou radost, jediné co by mohlo při pohledu do interiéru vadit, je používání levnějších plastů. Zvláště okolí velkého tabletu působí lacině. Je to škoda, protože naopak některé části jako zmiňované sedačky a volant působí velmi kvalitně. Nakonec se musíme podívat do ceníku, na kolik “náš“ dlouhodobý Mégane GT přijde. Základní cena vychází na vcelku lákavých 589 900 Kč. Tablet s multimediálním systémem a muzikou od Bose je v ceně. Navíc máme paket Safety za 18 000 Kč, dalších 26 000 Kč se dalo za čalounění kůže-alcantara a pak ještě příplatek za barvu. Celkově vyjde námi testovaný Mégane GT na 645 900 Kč.
Technické údaje: Renault Mégane GT
Motor | zážehový přeplňovaný čtyřválec |
Objem | 1618 ccm |
Výkon | 151 kW/ 205 k při 6 000 |
Točivý moment | 280 N.m při 2 400 |
Převodovka | 7stupňová dvouspojková EDC |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,1 s |
Spotřeba paliva (město x mimo x kombinace) | 7,8 / 4,9 / 6,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1538 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4359 x 1814 x 1447 mm |
Rozvor | 2669 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Objem zavazadlového prostoru | 384/1247 l |
Základní cena testované verze | 589 900 kč |