Hlavní obsah

Renault Fuego slaví 40. narozeniny, na silnicích je vzácný

Foto: Renault

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Renault Fuego je modelem, na který si dnes vzpomene málokdo. Přitom je to elegantní kupé, které v nejsilnější verzi dovedlo před čtyřiceti lety uhánět dvoustovkou. Nástupce Renaultu 15 a 17 přinesl krom jiného i jeden prim - šlo o první Renault s centrálním zamykáním.

Článek

Renault Fuego se poprvé ukázal na ženevském autosalonu v březnu 1980. Využíval techniku sedanu Renultu 18, který na trh přišel o dva roky dříve, a nabízel tedy vpředu uložený motor s pohonem přední nápravy. Na rozdíl od „osmnáctky“ se elegantní dvoudveřové kupé Fuego (ze španělštiny oheň) komerčně příliš neprosadil.

Za pět let výroby z pásů sjelo jenom 226 tisíc kusů, což byl patrně i důvod, proč nemělo žádného přímého následníka. Ovšem pozor, hned v několika zemích Jižní Ameriky se Fuego vyrábělo ještě počátkem devadesátých let.

Zajímavostí je, že Renault s modelem Fuego přestal používat číselné označení. Vyráběl se v široké škále (až to bylo trochu zmatené) modelových řad od základního TL, GTL, TS, TX, GTX po výkonový vrchol Turbo. Na druhou stranu nelze francouzské automobilce upřít, že i nabídka motorizací byla velká, včetně nepříliš populární dieselové verze.

Foto: Renault

Renault měl s přeplňováním turbodmychadlem bohaté zkušenosti z F1, využil je právě u výkonného modelu Fuego Turbo

Jednoznačně nejzajímavější je provedení Turbo, které mělo pod kapotou benzinový čtyřválec a kterému pomáhalo turbodmychadlo Garrett. Ze zdvihového objemu 1,6 litru motor ždímal 132 koní (točivý moment měl skvělých 200 Newtonmetrů), což zhruba 970 kilogramů těžké kupé katapultovalo k hranici rovných 200 km/h. Začátkem osmdesátých let? To bylo vynikající! V nabídce byl pětistupňový manuál, nebo třístupňový automat.

Od roku 1982 byl Renault Fuego na základě smlouvy mezi automobilkami Renault a AMC prodáván také ve Spojených státech. Americkou verzi poznáte podle jiných nárazníků či světel. Zajímavostí je i klimatizace, elektricky ovládané plátěné (!) střešní okno a špičkové kožené čalounění v interiéru.

Dneska zachovalé Fuego koupíte kolem 150 tisíc korun, což je zhruba dvojnásobek toho, kolik dáte za jeho čtyřdveřového bratra, tedy Renault 18. Na silnicích jsou ale vzácné obě verze.

Reklama

Načítám