Hlavní obsah

Ateca nezapomíná na DNA Seatu

Foto: Archiv Garáž.cz

První SUV od Seatu jsme vyzkoušeli ve dvou motorizacích a s dvojicí pohonů. Největším benefitem bude sportovní charakter podvozku, prostorný interiér, atraktivní design a bohatá výbava za dobrou cenu.

Článek

Už jsem se o tom zmiňoval v prvním článku, pro Seat jde o velký krok, protože poprvé ve své historii vstupuje do kategorie SUV. Na druhou stranu patří do koncernu VW Group a staví na osvědčených základech platformy MQB, ze které vychází jak nový Tiguan, tak se na ní představí i nová Škoda Yeti. Výhodou této platformy je její modulárnost, takže všechny tři auta mohou být rozměrově odlišná. Zatím to vypadá, že si Volkswagen pohlídal, aby by na tom byl Tiguan nejlépe a vzhledem k tomu, že se Ateca bude vyrábět s Yetim na jedné lince, bude česko-španělská dvojice víceméně totožná. Ateca je na délku o 123 mm kratší než Tiguan a z pohledu rozvoru postrádá 43 mm. Důležité je, že to na vnitřním prostoru nepoznáte. Prostoru na zadních sedačkách je na rozdávání a sedne si za sebe i člověk vysoký přes 180 cm. Místa je před koleny, ale ještě více nad hlavou. Tady je k dobru nějakých 15 centimetrů.

V zavazadlovém prostoru už rozdíl poznáte. Seat Ateca udává 510 litrů, Tiguan 615 litrů při posunuté druhé řadě až dopředu. Vynikající je vykrojení pátých dveří u Atecy, které umožňuje snadné nakládání rozměrných předmětů a jediným mínusem zavazadlového prostoru je hrana, která vzniká po složení druhé řady sedadel. Když se však rozhlédneme po kategorii kompaktních SUV, tak bude Ateca z pohledu vnitřního prosotru patřit k nadprůměru. Doplňuje to také velké množství odkládacích prostorů. Potěší konečně přístupnější umístění USB konektorů pro nabíjení telefonu.

Když se dostanete za volant, tak z pohledu designu interiéru tady není mnoho nového, protože Ateca se odráží od současných modelů, respektive přesněji od současného Leonu. Přístrojovka je orientovaná na řidiče. Rozložení ovládacích prvků je tradičně dobré a dominantou přístrojovky je velká 8palcová dotyková obrazovka na jejím středu. Tady mě nejvíce zaujal kamerový systém s dobrým obrazem, podle kterého lze jezdit aniž byste museli koukat ven z auta. Seat pro nás připravil jednu offroadovou zkoušku, kde nám zalepil všechny okna a vytyčenou trať jsme projeli jen na základě kamerového systému. Je dobré, že systém, který známe z velkých SUV, se dostal i do těch kompaktních. Jedinou výraznou změnou oproti Leonu je vyšší posaz a uspořádání středového tunelu kolem řadičky. Tady jej zdobí nápis 4drive a kolečko s jízdními režimy. V případě dvoukolky tu vzniká další menší odkládací prostor. V případě nejvyšší výbavy Excellence si můžete interiér individualizovat barevnými kombinacemi a rozsáhlou výbavou. Tradičně velmi dobré má Seat sedačky, což platí i v případě Atecy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hodnocení exteriéru je vždy velmi subjektivní, ale mne se poslední roky ostře řezaný design Seatů líbí. Tady se designéři museli poprat s vyšší stavbou, což se jim povedlo. Dominantou je přední část se světlomety, které mají typický světelný podpis. Celá spodní část je oplastovaná a části nárazníků jsou zvedlé směrem nahoru pro lepší průchodnost terénem. V zadní části jsou použity úzké LED diodové světlomety nových tvarů. Místo na registrační značku je výše, což dovolilo lépe natvarovat spodní část pátých dveří a nárazník. Seat Ateca má i slušnou světlou výšku 187 mm, které nabídne velmi dobrou prostupnost terénem. Už od pohledu je vidět, že Ateca nesedí blízko k asfaltu.

Jako první jsem si vzal na projížďku nejlepší verzi Ateca 2,0 TDI 4Drive s výkonem 190 koní a výbavou Excellence. Seat nám na začátku připravil opičí dráhu z překážek v centru Barcelony, kde nám chtěl demonstrovat schopnosti pohonu všech kol Haldex páté generace. Už z Leonu Xperience víme, že Haldex funguje skvěle a tady se to jen potvrdilo. Dneska už můžete mít dvě kola ve vzduchu nebo na kluzkém povrchu a Ateca to zvládne bez problému. Když člověk přepne do režimu Offroad nebo Snow, přenastaví se tlumiče, reakce motoru a převodovky DSG, ale změní se také nastavení pohonu 4drive. Po překážkové dráze jsem vyrazil z města na okresky do hor. Ateca s nejvýkonnějším turbodieselem překvapuje kultivovaností. Při poklidné jízdě motor není slyšet a při razantnějším sešlápnutí plynu se zvuk turbodieselu do interiéru dostává, ale není nepříjemný. Dobře odhlučněný je také podvozek.

Drobné zklamání však přišlo na okreskách v horách. V zatáčkách působila Ateca skvěle, obratně a až atleticky. Zatáčela velmi ochotně. Bohužel atletickému chování v zatáčkách neodpovídala chuť motoru zrychlovat. Na 190 koní se rozpohybovává vcelku pomalu. Možná, že je to způsobené kombinací emisní normy Euro6 a odstupňováním sedmistupňové převodovky. Jednička i dvojka je v pořádku, ale po přeřazení na trojku dojde k velkému zlomu, prodlevě a snížení intenzity zrychlování. A to jsme stejný vůz testovali dva a oba jsme došli ke stejnému závěru. Je to škoda, že vrcholný turbodieselový model takto působil, protože zbytek auta je vynikající. Zajímavé je také vidět, jak se v jízdních režimech mění nastavení podvozku. Na okreskách to bylo hodně znatelné. Na režim Sport je podvozek tuhý, tvrdý a na nerovnostech uskákaný, ale když postupně měníte na režim Normal nebo ECO, tak podvozek postupně měkne a jízdna na nerovném povrchu se stává příjemnější.

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhý den jsme na stejnou trasu dostali úplný opak nabídky, tedy Atecu 1,4 TSI s výkonem 150 koní, pohonem předních kol a manuální převodovkou. I díky nižší hmotnosti a menšímu zatížení přední nápravy to bylo o dost lepší. V číslech dělá rozdíl v hmotnosti necelých 100 kg u stejné motorizace s pohonem všech kol, u testovaného turbodieselu je to něco přes 200 kg. Benzínová přeplňovaná jednačtyřka krásně vystřelovala vpřed a prahla po otáčkách. U čtyřkolky je pouze výhoda lepšího stáčení se do zatáčky, předokolka je výrazněji nedotáčivější. Podvozek je však tak dobře naladěn, že v běžných jízdních situací rozdíl bude nerozeznatelný. Ateca se zážehovou pohonnou jednotkou je celkově ještě kultivovanější a příjemnější na jízdní projev. Tady už těžkopádnost cítit není, funguje velmi dobře. Osobně si myslím, že právě tato varianta s pohonem předních kol bude jednou z nejprodávanějších.

Seat s Atecou odvedl dobrou práci a má našlápnuto k dalšímu zvýšení prodejů. Jestliže se do příštího roku dočkáme dalších tří modelů z kategorie SUV (resp. crossoverů), stane se na tomto trhu jedním z velkých hráčů. Oproti konkurenci a sourozencům z koncernu bude zvýhodněn i o něco nižší cenou. Ve srovnání s Tiguanem je to v řádech deseti tisíců korun.

Reklama

Načítám