Hlavní obsah

Porsche představilo nový Cayman GT4 a 718 Spyder!

Foto: Porsche

Cayman GT4 – jedno z nejočekávanějších sportovních aut letošního roku

19. 6. 2019

Dost tajností i konec spekulací, nastal čas podepsat objednávky. Porsche ukázalo dva nové puristické modely, přičemž hlavně na GT4 čekali fanoušci s netrpělivým přešlapováním a hlavou plnou otázek. Teď už je to jasné! Auta dostanou nový šestiválec s atmosférickým plněním s výkonem 420 koní a točivým momentem 420 Nm! A jako bonus manuální převodovku.

Článek

Není mnoho aut, na která bych za posledních dvanáct měsíců slyšel tolik otázek, jako na Porsche 718 Spyder a Cayman GT4. A vlastně to chápu, samotný jsem byl zvědavý. Když se základní modely musí spokojit s přeplňovanými čtyřválcovými boxery, bude mít vrcholné provedení taky turbo nebo turba? Bude to podladěný šestiválec z faceliftované 911? A bude i manuál? Nebo automat a manuál? Nebo snad? Na Nordschleife kroužily testovací prototypy a fandové i odborníci se přeli, jaký motor je pod kapotou. Teď už je to všechno jasné!

Nový atmosférický šestiválec…

Obě auta bude pohánět nový čtyřlitrový motor, který má dvacet procent dílů z šestiválce Carrery, ale jinak je to produkt oddělení GT. Má točit až 8 000 otáček a Porsche potvrdilo jeho parametry: 420 koní v 7 600 otáčkách a 420 Nm v rozmezí 5 000 až 6 800 otáček za minutu. Je tedy o pětatřicet koní silnější než starý Cayman GT4 a neznám jediného člověka, který by si u něj stěžoval na nedostatek výkonu. Ostatně stovka za 4,4 s a maximální rychlost 304 km/h jsou čísla hovořící sama za sebe. Spyder bude mít  nižší maximálku, konkrétně 301 km/h.

Foto: Porsche

718 Spyder má nezaměnitelný styl v podobě zadní kapoty, spojler se vysunuje automaticky

Přestože se evidentně jedná o motor se závodním charakterem, tedy stejně jako v případě původní GT4, vybaven je adaptivním systémem řízení válců, který umí odpojit zapalování vybraných válců a snížit tak spotřebu paliva. Motor má variabilní sání a piezoelektrické vstřikovače; podle Porsche je to poprvé, co byly použity u vysokootáčkového motoru.

 …a manuální převodovka

Zatímco s použitím atmosférického motoru jsem si nebyl jistý, o manuálu jsem nepochyboval – Porsche totiž moc dobře ví, že pevná skupina jeho fanoušků preferuje v řidičské rovině zážitky nad uspokojením z času na kolo. Manuální řazení prostě k řidičskému požitkářství patří, říkejte si co chcete. Navíc Porsche manuální převodovky umí, Cayman GT4 i Spyder pak mají ještě zkrácené řazení.

Zákazníci orientovaní čistě na rychlost stejně raději zvolí GT3 s pádly pod volantem, neboť tento model bude na většině okruhů rychlejší než Cayman GT4, a to včetně posvátného Nürburgringu. Ale když už jsme u toho… Nový Cayman GT4 by měl být na Nordschleife minimálně o deset vteřin rychlejší než jeho předchůdce, a ten to zvládl za 7:22. Docela pokrok, nemyslíte?

Adaptivní podvozek

Oba dva modely mají v základu adaptivní podvozek a světlou výšku nižší o 30 mm ve srovnání s běžnými „sedmsetosmnáctkami“. Stabilizační systém PSM jde plně vypnout a vítaným pomocníkem pro zážitky je systém vektorování točivého momentu i mechanický diferenciál.

Foto: Porsche

Přestože některé indicie neznačovaly, že Porsche použije přeplňovaný motor, teď už je všechno jasné

V základu má auto ocelové brzdy, ale za příplatek jsou karbonové kotouče. A abych předešel otázkám – sám bych si vybral ocelové. Jsou levnější na výměnu, mají perfektní nástup a na stávající GT4 fungovaly skvěle. Nicméně určitě bych si ve výbavě zaškrtl paket Clubsport, který zahrnuje ochrannou klec, hasičák a šestibodové pásy řidiče, a taky bych chtěl sportovní sedačky, protože umocní zážitek z jízdy. Klimatizaci bych si v balíčku výbavy nechal taky, samozřejmě.

Auto dál jezdí na dvacetipalcových kolech a pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2 s rozměrem 245/35 vpředu a 295/30 vzadu. Vůz je ale kvůli filtru pevných částic, větší baterii a systému stop-start o nějakých třicet kilo těžší, konkrétně tedy má 1 420 kg. Nicméně Porsche slibuje, že ani jedno z těch kil navíc za volantem neucítíte.

Design

Cayman GT4 je vybaven pevným zadním křídlem a funkčním difuzorem, má taky nový splitter a výsledkem toho je o polovinu větší přítlak než u modelu, z něhož vychází. Spyder má pak svoje jedinečné zadní víko s dvěma bublinami, jež navazují na sedačky, a má taky automatický zadní spojler, který se vyklápí při rychlostech nad 120 km/h.

Foto: Porsche

Interiér Caymanu GT4 je ryze účelový, ale u Spyderu byste se měli v konfigurátoru vyřádit

V kabině obou aut pak najdete spoustu kůže Alcantara, kartáčovaného hliníku a lakovaných dílů. Nabídka příplatkové výbavy bude zvlášť u Spyderu široká a najdete v ní i celokožené čalounění nebo dvoubarevnou látkovou střechu.

Kdy a za kolik?

Dealeři začínají brát na obě auta objednávky a bojuje se o kvóty, ale ceny pro Evropu ještě venku nejsou. Údajně je to ale otázka jen několika málo týdnů. První Cayman GT4 stál 2 441 000 Kč. Jisté je ale to, že auta se dostanou k zákazníkům až na začátku příštího roku.

Můj kamarád Jakub na novou GT4 složil zálohu už před třemi lety a teď už je jasné, že udělal dobře. Těším se, až Cayman GT4 vyzkoušíme na klikatých okreskách. A pak samozřejmě taky na Ringu, kde bude tohle auto jako doma!

autowebAUTOWEBaUtOwEb