Hlavní obsah

První dojmy: Porsche Panamera 4S Diesel - nejrychlejší nafťák světa!

Foto: Archiv redakce
26. 10. 2016

Druhá generace Porsche Panamera chce zavést nová pravidla mezi luxusními pětidveřovými GT. K tomu by jí měla pomoci i nová naftová varianta, který se chce vyvarovat dřívějších neduhů, a tak nabízí nejen pohon všech kol, ale i masivní výkon z osmi válců.

Článek

První Porsche Panamera přišlo již před sedmi lety, nyní je tedy ideální čas na generační obměnu a Porsche se do toho pustilo opravdu pořádně. Základní koncept, tedy vůz se splývající střechou jako u kupé, čtyřmi dveřmi a prostorem pro čtyři cestující s jejich zavazadly, zůstal zachován, podobně jako snaha o to, aby auto vypadalo jako nafouklá 911. Jinak se však změnilo téměř vše včetně motorů, které jsou nyní zcela nové. Nejdůležitější inovací pod kapotou je ovšem příchod osmiválcového dieselu.

Pokud si pamatujete na předchozí Panameru, tak ta měla dieselový motor také, pro mnoho zákazníků to ale bylo zklamání. Výkon 253 koní ze šestiválcového třílitru v době, kdy BMW ze stejného objemu nabízelo 300, o necelý rok později dokonce i 384 koní, prostě nebyl hoden značky Porsche a navíc byla tato varianta spojena pouze s pohonem zadních kol. Nyní je ale vše jinak a automobilka přichází s nejrychlejším dieselem světa!

Foto: Archiv redakce

Pod kapotu se totiž nastěhoval čtyřlitrový naftový osmiválec. Jedná se o motor, který vychází z jednotky v Audi SQ7, nebylo by to však Porsche, aby si nešlo vlastní cestou. Nepoužilo tedy elektrický kompresor Audi, ale nechalo pouze dvě turba a pořádně motor naladilo. Výsledkem je výkon 422 koní v rozpětí od 3500 do 5000 otáček a točivý moment 850 N.m od 1000 do 3500 otáček, což jsou neskutečně hodnoty zejména vzhledem k šíři spektra, ve kterém jsou i dispozici. Teoreticky tady máme motor, který by měl neskutečně táhnout ve rozmezí čtyř tisíc otáček!

Fantastické jsou i zbylé hodnoty. Auto, které dle technického průkazu v námi testovaném kusu váží 2200 kg, se s paketem Sport Chrono rozjede z klidu na sto kilometrů v hodině za 4,3 sekundy, na 160 km/h to trvá jen 10,4 s a maximální rychlost činí 285 km/h. Spotřeba? Údajně jen 7,9 litrů na sto kilometrů. Vůz má stejně jako všechny ostatní varianty Panamery zcela novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK a standardně rovněž pohon všech kol.

Foto: Archiv redakce

High tech kancelář

Co dalšího je dobré na nové Panameře vypíchnout? Kupříkladu to, že dostala zcela nový vzduchový podvozek, řízení všech čtyř kol, propracovanou aerodynamiku, nové diodové světlomety s odstiňováním okolních vozidel, noční vidění, velký centrální dotykový displej v interiéru, fantastický audiosystém Burmester či větší zavazadlový prostor o objemu 495 litrů.

Když jsem poprvé přišel k autu v rámci prezentace u polských Mazurských jezer, byl jsem překvapen, že ztvárnění zádě ve stylu 911 a celkově nový design vozu sluší výrazně více, než dříve. První Panameru považuji za obtloustlou ošklivku, nová generace se mi však líbí. Na fotkách může rozdíl vypadat malý, naživo je to ale mnohem modernější a pohlednější auto.

Foto: Archiv redakce

Líbí se mi rovněž interiér. Přístrojový štít kombinuje modernu s tradicí - uprostřed je tedy analogový otáčkoměr, který je obklopen dvěma velkými displeji. Palubní desce pak vévodí dotykový displej o úhlopříčce 12,3 palce, kterému se stěží něco vytýká. Má pěknou grafiku, rychlé reakce, velmi přehledné menu a konečně i odpovídající navigaci. Pod ním najdeme výdech ventilace, který se otevírá a zavírá sám dle potřeby, a také velkou dotykovou plochu kolem voliče převodovky, na které si můžeme naťukat téměř vše. Právě tato lesklá plocha je však asi nejkontroverznější částí interiéru, protože každý dotyk na ní zanechá šmouhu a občas se nám stávalo, že když jsme chtěli ťuknout na displej, zbytkem ruky jsme se otřeli o tuto dotykovou plochu a zapnuli něco úplně jiného. Nebylo by to však Porsche, aby nebyl dán důraz na zážitky řidiče, takže pozice za volantem je téměř dokonalá a sedí se nízko. Vzadu pak najdete dvě samostatná sedadla a rovněž centrální dotykový displej.

Foto: Archiv redakce

Dvoutunový sporťák

Pojďme se však projet. Sedám za volant, startuji klasicky ovladačem nalevo u dveří a očekávám lomoz studeného motoru. Jenže osmiválec zní na volnoběh prostě jako osmiválec. I člověka, který se v autech vyzná, by v tuto chvíli vůbec nenapadlo přemýšlet o tom, že je pod kapotou diesel. A tak to je vlastně celou dobu. Buď neslyšíte nic, nebo lahodný vzdálený zvuk osmi válců, ale určitě ne žádné klepání či pazvuky. Odhlučnění i kultura chodu motoru se povedli na jedničku, takže musíte vyjít ven a postavit se do dvou metrů od přídě vozu, abyste vůbec zaznamenali, že by se mohlo jednat o nafťák.

Samotný motor je pak mistrovské dílo mezi diesely. Při klidné jízdě se jen tak necháváte unášet v nízkých otáčkách, v naprostém tichu s neznatelně řadící převodovkou. Jenže pak si dáte manuální režim automatu a zkusíte, co tohle auto vlastně umí. Vezměte si třeba trojku od tisíce otáček. Zašlápněte plyn do podlahy, auto se sotva půlvteřinu nadechne, otáčky okamžitě letí vzhůru a již někde okolo 1300 ot. vás auto výrazně zatlačí do sedadla. Tah motoru pak lehce narůstá, avšak není to žádná jednotka ve stylu "zatáhne a umře". Naopak, teprve okolo 2600 ot. jako by čtyřlitr chytl druhou mízu a svět kolem vás se začíná rozmazávat. Co je však nejzajímavější, je fakt, že síla dále narůstá a nepolevuje dříve, než za hranicí 5 tisíc otáček, takže při jízdě naplno není nutné odřazovat brzy, ale můžete motor i velmi slušně točit. Excelentní! To vše za příjemného zvuku, s bleskurychle a inteligentně řadícím automatem. Sílu motoru rovněž demonstruje fakt, že i s pohonem všech kol není problém na mokrém asfaltu protočit všechna čtyři kola při pouhém sešlápnutí plynu z nízké rychlosti na dvojku! V přímce...

Foto: Archiv redakce

Přestože je diesel ideální zejména na dlouhé dálniční přesuny nestoudnými rychlostmi a jedná se o nejtěžší variantu Panamery, neztratí se ani na okresce. Všechny nové Panamery skvěle maskují svoji hmotnost, takže se dají vodit po zakroucených silničkách opravdu velmi rychle. Díky přesném řízení a celkové komunikaci auta je to navíc i zábava, byť v tomto ohledu mnohem více pobaví benzinová varianta 4S, která se vrhá do oblouků jako sporťák s 1500 kg, což je vskutku okouzlující.

I u dieselu je však podvozek mistrovským dílem. V prvé řadě oceníte kontrolu pohybů karoserie. Na značně rozbité polské okresce se dá s autem uhánět velmi vysokými rychlosti a přestože jsou kola jedenadvacetipalcová, auto nepůsobí prkenně. Naopak, kola létají nahoru a dolů ve snaze poradit si se špatnou silnicí, zatímco karoserie zůstává krásně stabilní a rázy se do ní přenášejí překvapivě málo. Sladění tlumičů a vzduchového odpružení je příkladné a chvíli mě to nutilo přemýšlet, kdy jsem naposled řídil nějaké auto, které by s podobným stoickým klidem zvládalo tak rozbité silnice. A pak mi to došlo, bylo to Subaru Levorg, které má rovněž dlouhé zdvihy tlumičů a můžete jet naplno na jakémkoliv povrchu! Obecně považuji právě podvozek za tu oblast, ve které se Panamera zlepšila oproti minulé generaci nejvíce. Úroveň ovladatelnosti a sladěnosti je neskutečně vysoká, přičemž auto navíc nabízí i lepší komfort.

Foto: Archiv redakce

Pro fajnšmekry pak Porsche nezapomíná ani na zábavu. Můžete si plně vypnout ESP a dost možná vás překvapí, jak snadno se dá i se čtyřkolkou jezdit na mokru driftem. Pohon všech kol totiž výrazně upřednostňuje zadní nápravu a díky dlouhému rozvoru i dobré odezvě ovládacích prvků je jízda na či za limitem velmi snadná. Některé zapadlé polské venkovské silnice jsou navíc tvořeny ujezděným pískem a právě tam si můžete s Panamerou hrát na Rally Akropolis a nebudete chápat, jak dobře se tohle auto na kluzkém povrchu chová!

Dá se tedy Panameře vůbec něco vyčítat? V prvé řadě nečekejte, že nový diesel bude jezdit za hubičku. Přesto se při klidném tempu nebude problém dostat pod 10 l/100 km, zatímco my jsme jezdili svižně za 12. Dále bychom u cestovního auta čekali o kousek menší hluk od kol. Lidé z Porsche pak zmiňovali, že je Panamera konkurentem třeba pro Mercedes třídy S, což je podle mě nesmysl. Stejně tak jako Panamera nemá šanci dosáhnout úrovně komfortu Mercedesu, tak nema třída S šanci vyrovnat se Porsche v ovladatelnosti či komunikativnosti - jsou to prostě velmi rozdílná auta, ačkoliv cenou, velikostí i dalšími parametry mohou být na papíře podobná.

Foto: Archiv redakce

Musíme se s Panamerou projet ještě na českých silnicích, ale zdá se, že pokud rádi řídíte a toužíte po rychlém, ale v případě potřeby i zábavném či praktickém GT, tak jen těžko něco překoná tohle nové Porsche. Je to skvělý univerzál. Naše doporučení pak zní, že pokud se rádi bavíte, bude vám nejvíce sedět benzinový šestiválec 4S, který má krásný zvuk a je nejobratnější. Turbo je pro ty, kteří touží po co nejvyšší rychlosti a vyžadují top model, Diesel se pak hodí zejména na delší cesty a můžete se chvástat, že máte nejrychlejší sériový nafťák světa. V každém případě dostanete špičkový, dotažený a na poměry takto velkých aut i velmi zábavný stroj.

Je libo Turbo či 4S?

V současné době je Panamera nabízena ve třech variantách. Kromě dieselu je to i vrcholné Turbo s přeplňovaným benzinovým osmiválcem o výkonu 550 koní, které jede přes 300 km/h a na stovce je za 3,6 sekundy. Nás ale překvapivě nejvíce zaujala varianta 4S. S 440 koňmi je naprosto dostatečně rychlá, motor má nejostřejší zvuk, podvozek díky hmotnosti výrazně pod dvě tuny nejvíce talentu a maximálka 289 km/h spolu se zrychlením na stovku za 4,2 sekundy působí více než svižně. Zatím mají všechny verze pohon všech kol, časem ale přijde i nějaká ta zadokolka.

autowebAUTOWEBaUtOwEb