Hlavní obsah

Polaris představil novou buginu pro Dakar 2021

Foto: Polaris

Vychází ze sériového modelu, ale rám je upravený a má homologaci FIA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je to nejdynamičtěji rostoucí třída nejen na Dakaru, ale ve všech dálkových rallye. Čtyřkolky side by side, kterým se nejčastěji říká buginy, vytlačují původní čtyřkolky a často k nim konvertují i závodníci z třídy osobních automobilů. Dá se to pochopit – skvělé výkony a nízké provozní náklady jsou lákavá kombinace pro velké týmy i amatérské závodníky.

Článek

Platí to na okruzích, platí to i na poušti. Nízká váha je klíč k rychlosti. Čím lehčí závodní stroj máte, tím je obratnější. Menší hmotnost znamená i menší zátěž pro podvozek, a tím pádem i větší životnost. Lehký stroj nepotřebuje ani tolik koní, takže si vystačí i s menším motorem… Věděl to už Colin Chapman, když tvořil svoje dechberoucí závodní i osobní auta, ví to i závodní týmy, které staví speciály na okruh i do pouště.

Lehké čtyřkolky side by side nabírají rok od roku na popularitě a na to reagují i jejich výrobci. Polaris nasadil svůj polotovární tým na Rally Dakar už vloni a letos, po posbíraných zkušenostech, představuje nový stroj RZR Pro XP, který bude soutěžit ve třídě SSV na nadcházejícím klání mezi 3. a 15. lednem 2021.

Závodní RZ vychází ze stejnojmenného sériového modelu, ale má homologovaný podvozek FIA, který pro Polaris vyrobila firma Jimco Racing. Zároveň se ale Polaris chlubí tím, že víc než polovina dílů je sériových, a jemně tak zdůrazňuje jejich odolnost.

Srdcem buginy je přeplňovaný dvouválcový motor o objemu 925 cm3, převodovka je řešena jako variátor a stroj má přepínatelný pohon všech nebo jen zadních kol. Jeho maximální rychlost je 130 km/h, ostatně předpisy víc ani nedovolují a všechny závodníky hlídá GPS.

Foto: Polaris

Závodní RZR Pro XP má zdvih odpružení bezmála sedmdesát centimetrů

Oproti sériovému modelu má závodní RZR o dalších 38 mm vyšší zdvih odpružení, takže se bavíme o bezmála 70 centimetrech! 15palcová kola z lehkých slitin pak obouvají speciální 30palcové pneumatiky BF Goodrich. Bugina má rovněž zvětšenou nádrž, vylepšené chlazení a upravené hydraulické brzdy s dvojitým nastavením hlavního válce.

V souladu s předpisy a po zkušenostech z loňského ročníku si každá posádka poveze dvě náhradní kola a několik potřebných náhradních dílů pro akutní opravy během závodu, jinak budou mít samozřejmě tovární podporu v bivaku.

A když už mluvíme o jezdcích… Polaris nasadí do víc než 8 000 kilometrů dlouhého závodu tři stroje, které budou řídit Wayne Matlock, Kristen Matlock a Craig Scanlon, navigátory jim budou dělat Sam Hayes, Max Eddy a Keith Redstrom. Celý tým pak povede zkušený dakarský závodník Darren Skilton.

Pro všechny, kteří o Dakaru přemýšlejí, je nejlepším řešením zaplatit si místo u zkušeného týmu, protože pustit se do tak velkého a drahého projektu sám, je dobrodružství s nejistým výsledkem. A kdybych vám měl poradit s čím jet, pak by to byla právě bugina. Kamion je náročný na ovládání, na motorku musíte bezbřehou odvahu, osobní auto je pak výrazně nákladnější záležitost. Účast na Dakaru je můj velký sen, vloni jsem si to zažil jako novinář a o rok předtím jsem jel v doprovodném autě Africa Eco Race, a když jsem to všechno viděl v akci, pak právě buginy mi dávají největší smysl.

Foto: Polaris

Třída side by side má dakarskou budoucnost zaručenou!

Svoje o tom ví i Buggyra, která na Dakar posílá nejen závodní kamion(y), ale taky dvě upravené buginy CanAm, které budou řídit zkušený matador Pepa Macháček a dakarský nováček Tomáš Enge.

Reklama

Související témata:
Načítám