Článek
Světlomety jsou součástí automobilu od jeho samého zrození a je neuvěřitelné sledovat, kam až se dostal jejich vývoj. Zvláště v dnešní době, kdy se na trh dostala kompletně diodová světla. Jejich rozsah svícení je obrovský a díky němu se výrazným způsobem posunula také viditelnost a následně tolik důležitá bezpečnost. Ford do cesty autům, které rozvěcel, postavil cyklistu a právě na něm je vidět ten největší rozdíl.
Abyste ten velký rozdíl opravdu vnímali, chce to si sednout do starého auta a na vlastní zkušenosti si úroveň svícení starších vozů vyzkoušet. Dlouhá léta to bylo špatné. První zásadní změna přišla v roce 1924, kdy se do světel dostala žárovka, ale teprve až v roce 1962 nastal opravdový zlom. Výrazným způsobem se zvedl výkon žárovky, ale také životnost. Do automobilů se také dostaly klasické halogenové světlomety.
A halogenové světlomety vydržely v osobních automobilech až do dnešní doby. Jsou však v menšině a postupně je vytlačují nové a nové technologie. Nejdříve se v autech objevily xenonové, pak bi-xenonové svěltomety, následně přišly ke slovu LED a s nimi také laserové světlomety. Je to úžasné sledovat automobilový vývoj a světlomety, stejně jako pneumatiky či brzdy, patří k tomu nejdůležitějšímu, co zajišťuje, že se udržíme bezpečně na silnici. A co vidíte na fotkách za auta? Kromě zmiňovaného Téčka, je tu ještě Ford Model Y, Anglia, první Fiesta, Mondeo a nakonec Ford Mustang.