Hlavní obsah

Pět nejzbytečnějších aut historie

Foto: Archiv Garáž.cz
31. 1. 2018

Ne vždycky dostanou inženýři v automobilce dobrý nápad. Někdy je prostě potká den blbec a výsledkem je auto, které je nesmyslné. Ale občas je to i cílem, postavit jednoduše věc pro radost, bez jakékoliv racionálnosti.

Článek

Citroën C3 Pluriel

Foto: Archiv Garáž.cz

Líbil se mi. Zvláště v té retro verzi Charleston, která odkazuje na původní 2CV. Jenže nelíbí se mi dost na to, abych si ho koupil. A podobně na tom byla většina zákazníků. Na technice hatchbacku C3 jste dostali auto s plátěnou částí střechy, kterou šlo stáhnout a udělat z auta polokabriolet. To by ještě šlo. Pak jste mohli sundat střešní oblouky a udělat z něj opravdový kabriolet, jenže jste je neměli kam do auta dát a nešly vézt s sebou, kdyby začalo pršet. Tedy, ono prý šlo z Plurielu postavit i pickup, kam by se možná oblouky vešly, ale zase byste museli někde nechat zadní sedadla. Asi už chápete, v čem byl problém. Myšlenka maximálně variabilního a přizpůsobitelného auta je dobré, provedení však pokulhávalo. Auto zmizelo spolu s první generací C3 a nástupce se nedočkalo.

BMW X4

Foto: Archiv Garáž.cz

Je to klasika, obouvat se do BMW X. A tak vás nezklamu. Za prvé jsem nikdy nepochopil, proč bych si měl koupit SUV místo nízkého osobáku s nižším těžištěm a většinou lepšími jízdními vlastnostmi. Ale dobře, pro někoho nejsou jízdní vlastnosti důležité a pro SUV využití mají. Jistě, BMW X5 patří ke špičce v rámci své kategorie, běžný sedan 5 jej ale na silnici rozcupuje. Do terénu SUV často stejně nejsou a právě BMW je toho krásným příkladem, patří na silnici. Mimo ní si kupte opravdový off-road. Za druhé mi nikdo nikdy nevysvětlil, proč by SUV mělo mít sportovní ambice, lepší by bylo pohodlné a prostorné auto. Stejně tou sportovností nikdy nedosáhne kvalit menších modelů. Třetí záhadou pro mne je, proč bych v kategorii praktických SUV měl připlácet za to, že je to auto horší? Chápu prémiovost značky a cenovky X3 a X5, ale nechápu, proč bych měl připlácet za menší kufr X4 a X6. Vždyť ta auta v ničem nejsou objektivně lepší a subjektivně nejsou v mých očích ani hezčí. A když vezmu tyhle 3 otázky, na které mi nikdo neumí odpovědět, dostanu BMW X4 v M paketu či nějaké ostřejí verzi. Je dražší než X3, ale přitom méně praktické, navíc není ani moc prostorné a v tomhle zase zaostává za X6. Rozhodně mi nepřijde hezčí a přitom jezdí podobně, jako X3. Navíc je u něj poměrně vysoký příplatek za rádoby sportovní paket, který z něj sice neudělá rychlejší auto, ale dostanete větší kola, se kterými je jízda mnohem horší, než v základní verzi. 

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6

Foto: Archiv Garáž.cz

Nebojte, miluju Géčko a miluju i tuhle šílenost pro arabské šejky. Jenže je fakt docela zbytečná, to musíte uznat. S původním praktickým pracovním automobilem už nemá skoro nic společného. Tohle už prostě není pracant, ani trošičku. I když pořád umí jezdit v terénu. Jasně, klasické Géčko bylo takovým přirozeným konkurentem Land Roveru Defender a dokáže být užitečné ve verzi Professional dodnes. Jenže na tom Mercedes nevydělá tolik, jako na všelijakých obskurních verzích, jako G 4x42, G Maybach Landaulet a hlavně G63 AMG 6x6. Čekejte luxusní interiér nacpaný výbavou a drahými materiály. Auto je zvýšené, rozšířené a má navíc jednu zadní nápravu, protože prostě proto. V Praze s ním zaparkujete asi leda tak na parkovacích místech pro autobusy a kamiony. Jenže Praha není Dubaj, takže se nakonec po tomto autě jen zaprášilo.

Opel Signum

Foto: Archiv Garáž.cz

Je to prý právoplatný nástupce sedanu Omega. To je přece splněný sen! Signum měl ovšem do Omegy hodně daleko. Za prvé to nebyl sedan, takže nepůsobil moc luxusně. Nemůžete prostě jen tak vyrábět prémiový hatchback, ostatně Lexus CT by mohl vyprávět. Jenže Signum hatchbackem byl, nepůsobil tedy zrovna jako vlajková loď automobilky. Navíc to byl z větší části derivát Vectry, což nezapíral ani vzhledem. Pravda, prostoru na zadních sedadlech bylo hodně, což trochu kompenzovalo ten menší kufr. Takže super pro někoho, kdo má osobního šoféra a může se hezky rozvalovat vzadu. Jenže v tom je ten problém, pořád to byl Opel a lidé, kteří si platí osobní šoféry, si prostě nekupují Opel. Takže kdo jiný ocení auto s prostornějšími zadními sedadly? Hm, možná taxikáři, i když, nepotřebují náhodou oni kromě zadních sedadel i ten kufr? A vidíte, zase jsme na začátku. Není divu, že byl Signum takový „trhák“.

Renault Clio V6

Foto: Archiv Garáž.cz

Slyšel jsem, že Renault tohle auto postavil proto, že se tajně dozvěděl o chystaném Volkswagenu Lupo 3L. Renault přece taky zvládne nacpat do nákupní tašky třílitrový motor. Jenže z Lupa se později vyklubal úsporný hatchback. Zda je ta historka pravdivá, nebo ne, není pro účely této TOP5 důležité. Pravdou ale je, že Renault postavil jednu z nejzbytečnějších verzí Clia všech dob, ale my mu za to děkujeme. Moc praktické opravdu není, protože je jen pro dva. Místo zadních sedadel je totiž umístěný třílitrový vidlicový šestiválec. Ano, inspirace legendárním Renaultem 5 Turbo je tady více než jasná, jenže toho omlouvala nutnost stavět homologační sérii aut kvůli závodům ve skupině B. Jenže podobný ušlechtilý důvod tohle Clio nemá. Tady si prostě jen Renault honil triko, ale šestiválcové Clio do rally nikdy neposlal. Asi to bylo dobře, auto je prý mizerně ovladatelné a takřka ve všech ohledech horší standardní hot-hatch s dvoulitrem. Nicméně také jej miluji a chci vyzkoušet, jako celá řada petrolheadů. To auto je super právě proto, jak strašně zbytečné je.

Reklama