Hlavní obsah

Ojetá Škoda Octavia II do 100 000 Kč: Stojí vůbec za to?

Foto: Škoda Auto
21. 10. 2019

Kdysi sen českých rodin už spadl se svou cenou pod magickou hranici 100 000 korun. Vůbec nejlevnější kusy se prodávají klidně za padesát tisíc. Má ale takové auto smysl, nebo je to očividná past?

Článek

Škoda Octavia druhé generace je jedno z nejpočetnějších aut u nás a dříve to býval bazarový sen. Dnes už tuto roli přebírá aktuální třetí generace, takže ta předchozí je odkázána k dožití. Ceny spadly a nejlevnější se prodávají za padesát tisíc. Nejvíce levných octavií druhé generace se pak pohybuje v relaci 70 až 100 000 Kč. Jenže dá se vůbec za takové peníze solidní Octavia II koupit?

Zadní kola do „A“

Když přišla současná generace Škody Octavia, mluvilo se hodně o tom, jak automobilka ušetřila na návrhu podvozku, když většina běžných motorizací dostala jen vlečenou zadní nápravu. Jenže s tou aspoň nejsou problémy. Naopak se seřizováním geometrie vzadu mají majitelé starých Octavií II dost trápení. Často totiž nestačí pootočit (většinou zarezlými) excentry. A kupovat nová ramena a silentbloky nikdo nechce.

Půlka octavií II tak jezdí s koly do písmene A, případně všelijak šmajdají ke straně. Pneumatiky se jim sjíždějí nerovnoměrně a v každé zatáčce se takové auto chová jinak. Jestli chcete, aby Octavia jezdila tak dobře jako dřív, připočtěte si k nákupu rovnou nějakých dvacet tisíc za opravu a seřízení zadní nápravy a vůbec celého podvozku.

Tachometr často lže

Prodejci už pochopili, že to neustálé stáčení pod 180 000 km nemá cenu, takže plno aut v inzerátech má na tachometru přece jen uvěřitelnější hodnoty jako 250 nebo třeba i 320 000 km. Pro jistotu si ale stejně takové číslo vynásobte koeficientem 2,1, abyste měli reálnou představu o tom, kolik má takové auto najeto.

Foto: Škoda Auto

Modernizace Octavii prospěla, hlavně pak naftovým motorům. Takové auto mít dnes méně najeto, ale samozřejmě se na to zcela spoléhat nelze. I po 11 letech může mít Octavia 2.0 TDI na hrbu půl milionu

Samozřejmě nelze tvrdit, že všechny dvojkové Octavie jsou stočené a mají najeto půl milionu. Vždycky narazíte na unikát, který za rok najel jen pár kilometrů v rukou penzisty. Jsou to zpravidla auta se základním motorem (nejčastěji 1.4 16V) a základní výbavou. Ale pokaždé postupujte velmi opatrně, jakékoli auto bez ověřitelné historie může být past.

Motorová mizérie

Nejhorší je to s výběrem motorů, protože nějaký zcela bezproblémový pod kapotou Octavie II nebyl nikdy. Snad jen o benzinovém motoru 1.4 16V o výkonu 59 kW bychom mohli říct, že je poměrně odolný a bez velkých nároků na servis. Lépe jede jeho Euro 4 verze pod kódem BUD. Pokud nezapomenete po 90 000 km vyměnit trochu složitě řešené rozvody a vyměníte každý rok olej, měl by ještě pár let fungovat. Ovšem nečekejte dynamické zázraky.

S přimhouřením oka lze ještě doporučit motor 1.6 MPI ve verzi o výkonu 75 kW, ale čemukoli jinému na benzin se v druhé generaci Octavie raději vyhněte. Dvanáctistovkám TSI kolabovaly rozvody a relativně slušné jsou až po modernizaci, nejlépe až z konce roku 2011. Motory 1.4 TSI neberte vůbec, motor 1.8 TSI je bezedná kasička.

Své si užili také majitelé motorů 1.6 FSI a 2.0 FSI a dnes sotva najdete kus, který bude ve slušném stavu. Potřebovaly benzin s vyšším oktanovým číslem (softwarovou úpravu jednotky 2.0 FSI umožňující provoz na BA95 nemají všechna auta), ale stejně je plno motorů zalepených karbonem a bez velké perspektivy pro budoucí bezproblémový provoz.

Leda byste narazili na 2.0 FSI ještě s klasickým automatem, což je asi jediná doporučeníhodná verze, pokud chcete Octavii II a nechcete řadit. S pozdějšími dvouspojkovými automaty DSG jsou dnes už spíše jen problémy.

Naprostá většina dieselů už je za zenitem. A kdo v nedávné době investoval do oprav, nebude mít zrovna moc chuti Octavii posílat do světa. Počká, až to zase začne chtít dalších čtyřicet tisíc za turbo a vstřiky a až to začne reznout. Pokud tedy ještě nezačalo.

Je nějaký diesel, který má smysl? Snad jen 2.0 TDI CR z posledních let výroby, ale musí mít nějaký rozumný nájezd. Pod 200 000 km jich ale bude na trhu málo a komu funguje, ten se ho nutně zbavovat nebude. A rozhodně ne pod cenou.

Má to vůbec smysl?

Těžko vám můžeme doporučovat technicky jednodušší a spolehlivější Octavii třetí generace, když na ni prostě nemáte. My naprosto chápeme, že má Octavia II své kouzlo. Je to prostorné, praktické a svým založením bytelné auto. Jenže chudnoucí majitelé, kterým bylo líto investovat do dílčích oprav, ji často odsoudili zanedbaným servisem k záhubě.

Budete muset velmi pečlivě vybírat. Vynechte kusy s extrémními nájezdy a spíše hledejte auto se statisticky spolehlivým motorem a bez zbytečností. A také takové, které má naprosto transparentní historii. Jenže takových bude na trhu málo.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama