Hlavní obsah

Obytňák, který je z karbonu? Tady ho máte

Foto: DARC MONO

Obytný expediční vůz z karbonu – nesmysl, nebo skvělý nápad?

10. 3. 2021

Obytné vozy jsou v poslední době velmi v kurzu, a tak se nedá německé začínající firmě Darc brát za zlé, že si chce ukrojit svůj kousek z koláče rostoucího trhu. Jeden by skoro řekl, že by bylo takřka nemožné se mezi všemi tradičními i mladými výrobci obytných vozů odlišit, ale v Darcu se to přece jen povedlo – díky vizáži dakarského speciálu zkříženého s Darthem Vaderem.

Článek

Věřte nebo ne, ale vskutku temně vyhlížející obytňák si vzal inspiraci nejen ze světa Dakaru, ale také z Formule 1. Co, proboha, může mít teréňák s boudou na zádech společného s monopostem Formule 1? Přece to, co není na první pohled vidět – strukturu z karbonového vlákna.

Foto: DARC MONO

Expediční vůz s kabinou z karbonu? To tu snad ještě nebylo

Ale hezky popořadě. Příď obytného teréňáku Darc Mono působí překvapivě povědomě – a toto zdání je oprávněné, protože jde de facto o Iveco Daily 4x4, od kterého rovněž přebírá kompletní šasi. Zmíněná inspirace Dakarem se potom skrývá níže – je tu zakázkový adaptivní podvozek od renomované německé společnosti KW Automotive, která mimochodem dělá také komponenty pro sportovní a závodní vozy.

Aby si podvozek dobře rozuměl s jakýmkoli povrchem, jsou tu nová hliníková litá kola obutá do 37palcových pneumatik, určených do každého terénu. Aby Darc Mono dostál svému nebojácnému zevnějšku, nachází se vpředu ještě pevnostní nárazník z oceli osazený navijákem dimenzovaným až do 10 tun a karbonový šnorchl pro sací potrubí.

Po chvíli napínání se konečně dostáváme k té inspiraci světem Formule 1. Je jím kompletní obytná konstrukce, která je totiž z jednoho kusu (tzv. monokoku) karbonového vlákna upečeného v peci, tzv. autoklávu. Má na délku 420 centimetrů, stoprocentně musel stát hromadu peněz a v společnost Darc se dušuje, že vykazuje na poměry obytných vozů naprosto nevídanou strukturální tuhost a pevnost. V neposlední řadě je také o nějakých 35 procent lehčí než srovnatelné kabiny běžné produkce. Mimo jiné také disponuje skvělou tepelnou i hlukovou izolací. A teď přichází to nejlepší, protože byť exteriér působí dojmem, že by se s ním dal dobýt severní pól, uvnitř působí neuvěřitelně útulně.

Jednoho jistě nepřekvapí, že interiér byl navržen ve spolupráci jak s architekty, tak i se skutečnými cestovateli, a výsledek tak vypadá velmi povedeně. Obytný prostor má na výšku 205 centimetrů, takže se ani čahouni nemusejí bát boule na hlavě. A kdo má rád takzvanou „kochačku“ (a kdo ne), je tu díky velkým oknům ještě výhled o šíři 270 stupňů, takže si po ránu můžete u dobré kávy vychutnat krajinu i v případě, že je venku zima jak v ruském filmu.

Nechybí samozřejmě plotna, dřez a oddělená kompaktní toaleta. Sice na první pohled není vidět, ale je tu také široká postel pro dvě osoby, která se jakoby spouští ze stropu nad jídelním stolem. Darc začne pro svůj vůz Mono přijímat objednávky již v průběhu března, a dle webových stránek ceny začínají na částce 295 tisíc eur, tedy 7,7 milionu korun. Inu, do určité míry holt jde o obytnou Formuli…

Pokud jste majiteli obytného vozu, který jste si postavili vy sami, a rádi byste se o svůj příběh podělili s dalšími čtenáři Garáže, ozvěte se nám na redakční mail redakce@garaz.cz a nezapomeňte přiložit i fotografie vašeho bydlíku.

Reklama

Sdílejte článek