Hlavní obsah

Nový VW Golf GTI je tu a s ním dieselová a hybridní verze

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf GTI, GTD a GTE se od sebe vizuálně příliš neliší

28. 2. 2020

Volkswagen Golf GTI platí v podstatě za ztělesnění segmentu univerzálních sportovních hatchbacků. S novou, již osmou generací Golfu jako takového, bylo jasné, že se posílená verze GTI ukáže co nevidět. A z minulosti víme, že po představení GTI následuje naftová verze GTD a hybridní GTE – ovšem tentokrát Wolfsburg představil všechny verze naráz.

Článek

Ano, Volkswagen obrazně řečeno „stáhnul plachtu“ ze všech posílených verzí Golfu, a to dokonce ještě před jejich oficiálním představením na autosalonu v Ženevě. Známe tak parametry všech variant, a zároveň tím pádem i parametry všech rychlý Octavií RS čtvrté generace - neboť ta bude spolu s Golfem používat stejnou techniku.

Jak je známo, design Golfu GTI nikdy nekřičel do světa „Dívejte se na mě“, ale dost možná právě proto se těší takové oblibě. Je poměrně nenápadný a přitom tak nějak hned poznáte, že nejde o úplně standardní Golf.

Žádná divočina, ale ani žádný stydlín

Je zajímavé, že této filozofii skryté síly pod rouškou nenápadnosti přišli na chuť také další výrobci, nicméně nebojte se, že byste si nového Golfu GTI na silnici nevšimli – zejména pokud bude v této sytě červené barvě. Samozřejmě bude k mání i v dalších barvách, ale všechny spojuje charakteristický červený pruh, který sjednocuje standardně dodávané LED světlomety a zároveň opticky rozšiřuje příď auta. Tato dominanta přídě bude pak u naftového GTD ve stříbrné a u hybridního GTE v modré.

Druhým výrazným prvkem v přední části jsou příplatkové diody pro denní svícení, uspořádané do tvaru X. Kde jsme jenom takové řešení denního svícení viděli? Standardem jsou 17palcová litá kola Richmond, ovšem za příplatek bude možné pořídit i 18palcová, případně 19palcová. Zpoza ráfků budou u GTI prosvítat klasické červeně nabarvené brzdové třmeny a pohled z boku je podtržen novými, širšími bočními prahy, které jsou vyvedeny v černé.

V zadní části nového GTI rozhodně nesmí chybět sportovní difuzor, udržující stabilitu auta i ve vysokých rychlostech. Koncové svítilny mají standardně osvětlení z LED diod a samotné označení GTI se tentokrát usadilo doprostřed, přímo pod znak VW. Kromě jinak zbarveného pruhu v přídi od sebe bezpečně rozeznáte verze GTI, GTD a GTE také při pohledu na výfuky. GTI má jednu koncovku na každé straně, kdežto GTD má jednu dvojitou koncovku, umístěnou vlevo. GTE potom svůj výfuk skrývá úplně.

Osvědčená klasika stále při síle

Sílu novému GTI dodává nejnovější verze přeplňovaného dvoulitru EA888, označovaná jako „evo4“, a nabídne 245 koní a 370 Nm točivého momentu. Dobrá zpráva pro puristy – ve standardu se bude GTI nabízet s manuální převodovkou, dvouspojkový sedmistupňový automat bude i nadále za příplatek. Hodnoty zrychlení a maximální rychlosti dosud neznáme, můžeme ale počítat se zrychlením na stovku okolo 6 vteřin a maximálkou atakující (ne-li překračující) obligátních 250 km/h. Časem se dá počítat s ještě silnější variantou TCR.

Nafta výhradně s automatem

Přeplňovaný vznětový dvoulitr v GTD bude od nynějška dávat výkon 200 koní a moment 400 Nm. Na rozdíl od GTI bude nafta dodávána výhradně s dvouspojkovým automatem DSG. Této dvojici pak budou sekundovat dva katalyzátory SCR a dvojité vstřikování AdBlue.

Hybridní GTE – 60 km na elektřinu a vyšší krouťák než GTI

Hybridní verze sportovního Golfu, zvaná GTE, kombinuje benzinovou přeplňovanou jedna-čtyřku o výkonu 150 koní, kterou ještě doplňuje elektromotor o výkonu 115 koní. V bodě, kde se kříží výkonová křivka obou agregátů, potom společně produkují výkon 245 koní a 400 Nm. Není překvapením, že jedinou možnou variantou převodovky je tu automat DSG. V nové generaci Golfu GTE posílily baterie na 13 kWh, tedy o nějakých padesát procent oproti předchůdci. Plug-in hybridní rychlý Golf tak nabídne plně elektrickou jízdu ve vzdálenosti až 60 km a v rychlosti  až 130 km/h.

Nový adaptivní podvozek s širokou škálou nastavení

Foto: Volkswagen

Hlavní rozdíly zezadu poznáte v detailech, respektive v designu koncovek výfuků a v označení, které se nově přesunulo pod znak VW

V oblasti podvozku je potom velkou novinkou systém VDM, neboli Vehicle Dynamics Manager. Systém v reálném čase kontroluje elektronický diferenciál XDS a adaptivní podvozek DCC, a upravuje jejich chování tak, aby auto za všech okolností nabízelo maximální přilnavost a zároveň také maximální stabilitu. Samotný podvozek DCC byl v nové generaci vylepšen a GTI a GTD oproti standardu snižuje o 15 mm.

Volkswagen také řidiči dává na výběr z několika jízdních režimů – Comfort, Eco a Sport, lze si ale nastavit také svůj vlastní, individuální režim. Zároveň by mezi jednotlivými režimy měly být znát větší rozdíly – Comfort má být teď ještě pohodlnější, přitom režim Sport nabídne ještě o kus tužší tlumiče pro naprosto minimální pohyby karoserie.

Dominantou interiéru je nový sportovní volant s dotykovým ovládáním a se dvěma standardními rameny, spodní rameno je rozdvojené hliníkové. Nebude chybět ani klasická hlavice řadicí páky ve tvaru golfového míčku, samozřejmě pouze v případě kusů s manuální převodovkou. Tradiční kárované látkové sedačky jsou samozřejmostí.

Foto: Volkswagen

Přístrojový panel Innovision Cockpit nabízí kompletně digitální „budíky“, vedle něj se pak tyčí desetipalcový displej infotainmentu. Součástí interiéru je také ambientní osvětlení, které nabídne výběr z celkem třiceti různých barev.

V základu budou bezpečnostní prvky jako asistent jízdy v pruzích nebo samočinné nouzové brzdění s monitorováním chodců. V základu je pak i elektronický diferenciál XDS a komunikační systém Car2X.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama