Hlavní obsah

Zformoval obří skupinu Stellantis, teď o ní Carlos Tavares pochybuje. Zhrzená slova, nebo nevyhnutelná budoucnost?

Foto: Stellantis

Vloni v prosinci Carlos Tavares poměrně náhle opustil funkci generálního ředitele Stellantisu, který sám zformoval. Neshodl se totiž s představenstvem společnosti a vyšlo najevo, že udělal pár kontroverzních rozhodnutí. Nyní ex-šéf koncernu o budoucnosti skupiny pochybuje.

Článek

Vloni v prosinci Carlos Tavares neočekávaně rezignoval na funkci generálního ředitele Stellantisu, protože se neshodl s představenstvem společnosti.

Foto: RAM Trucks

Tavares motory V8 HEMI zařízl, ale po jeho odchodu je RAM do nabídky vrátil. Musel, jinak by tolik neprodával.

Dále se ukázalo, že jeho rozhodnutí typu vyřadit motory V8 u Dodge a RAM vedly k obřímu poklesu prodejů, stejně tak bylo špatně nabízet technicky průměrné elektromobily za nadprůměrné ceny. Celkově se pak skupina potýkala s velkými finančními ztrátami, což dnes 67letému Portugalci obrazně řečeno zlomilo vaz.

Nyní Tavares napsal knihu, která naznačuje, že by se skupina mohla rozpadnout. Agentura Bloomberg uvedla, že napsal: „Obávám se, že se naruší trojstranná rovnováha mezi Itálií, Francií a Amerikou.“

Dále měl uvést, že vedení společnosti Stellantis musí každý den prosazovat jednotu, jinak riskuje, že bude rozdělené v mnoha směrech. Bývalý ředitel rovněž naznačil, že jeho odchod znamená možnou sníženou ochranu francouzských zájmů.

Nakonec zmínil scénář, kdy by Číňané mohli koupit evropské značky Stellantisu, zatímco severoamerické společnosti by znovu získaly plnou kontrolu nad svými vlastními značkami.

Foto: Stellantis

Jeden ze scénářů podle Tavarese je, že evropské značky Stellantisu koupí Číňané, a ty americké se vrátí pod domácí křídla.

Tohle drama ovšem nemusí být jen strašení. Za Tavarese se Stellantis soustředil spíše na Evropu (a to ne úplně dobře) na úkor Ameriky, proto Chrysler sotva přežívá a nemá co prodávat, Dodge a Jeep mají finanční potíže a RAM musel urychleně vrátit do nabídky motor V8 Hemi, aby nakopl prodeje klíčového pick-upu 1500. Na starém kontinentu na tom zase není finančně dobře Maserati.

Tavares také snižoval náklady, což naštvalo odbory i zaměstnance zejména v Itálii. Tam byla skupina pod tlakem rovněž ze strany italské vlády, která vyhrožovala, že když koncern nenavýší produkci v Itálii, tak do země pizzy a špaget pustí Číňany. Jistě si v této souvislosti vybavíte Fiat a jeho neslavnou původně výhradně elektrickou pětistovku, jejíž takřka nulové prodeje teď bude zachraňovat mild-hybridní provedení.

Foto: Fiat

Pětistovka měla být jen elektrická, ale nikdo ji nekupoval. Teď to bude zachraňovat hybrid.

A co si myslíte vy? Vydrží koncern Stellantis i nadále, nebo se Tavaresova slova ukážou jako pravdivá? Dejte nám vědět do komentářů pod článek a hlasujte v anketě níže.

Skupina Stellantis do budoucna...?
Vydrží a přežije.
7,5 %
Přežijí jen některé značky.
65,2 %
Skončí, rozpadne se.
27,3 %
Celkem hlasovalo 279 čtenářů.
Související témata:
Načítám