Článek
Obří, krabicovitý, opulentní a čínský. To je Zeekr 9X, který vznikl ve spolupráci s Lynk & Co. Obě značky totiž spadají pod koncern Geely (kde je i Volvo), a tak si, jak bývá zvykem, vzájemně pomáhají.
A jde vlastně o velkou změnu, protože až doteď plně elektrický Zeekr dostává do portfolia první plug-in hybrid, navíc ve formě SUV s délkou 5,2 metru a a rozvorem 3,16 metru.

Rozměry (délka, šířka, výška) vozu jsou 5 239 × 2 029 × 1 819 mm.
Inspirace rollsem (Cullinan, Phantom) je celkem zjevná, stačí se podívat třeba na čelní masku, stříbrný koncový sloupek nebo plochá ručně leštěná (prý 80 hodin) 22palcová kola. Tyto prvky spolu s diodovými lampami připomínajícími styl à la Range Rover ještě více podtrhující opulenci celého monstra.
Ne? Vždyť jen zadní svítilny mají 42 242 světelných prvků připomínajících hvězdnou oblohu.
Na druhou stranu zde nenajdete například výsuvné kliky, dělené páté dveře nebo drahé dekory na povrchu. Mimochodem boční dveře jsou široké 1,2 metru a otevírají se do úhlu 80 stupňů, což usnadňuje nasedání.

Boční vrata jsou široká, kliky nicméně obyčejné.
Rádi bychom víc napsali o interiéru vozidla, ale ten výrobce zatím tají. Na svém webu pouze píše o třech řadách sedadel. Předpokládáme nicméně částečné převzetí interiéru kabiny z MPV 009 Grand.
Jako Mitsubishi
Ohledně pohonu už byl výrobce přece jen sdílnější a představuje vlastně první plug-in hybrid na světě využívající 900voltovou architekturu, která umožní nabití z 20 na 80 % za pouhých 9 minut.
Kapacitu akumulátoru neznáme, ale víme, že dojezd jen na elektřinu je podle čínské normy CLTC rovných 380 km. Po přepočtu na méně optimistické WLTP nám vyjde i tak u plug-inů nevídaných 292 km. Odhadujeme tedy, že trakční akumulátor bude mít kapacitu okolo 50 až 60 kWh.

Dojezd 380 km (292 km po přepočtu na WLTP) jen na elektřinu? To je u plug-in hybridů nevídané. Vždyť současný evropský standard je pod sto, nové generace dosahují dojezdu i lehce nad sto km.
Samotné naladění elektromotorů je rovněž zajímavé. Přední nabízí výkon 290 kW (393 k), zatímco zadní dokonce 370 kW (503 k). K dispozici má řidič i čtyřválcový přeplňovaný benzinový dvoulitr s termální účinností 46 % a výkonem 205 kW (279 k).
Automobilka ještě uvádí, že její generátor elektřiny neboli prodlužovač dojezdu disponuje špičkovým výkonem 145 kW (197 k). V praxi to tak nejspíš znamená, že Zeekr 9X bude umět jezdit jak na elektřinu, tak s pomocí benzinového motoru ve smyslu pohonu kol nebo nabíjení trakční baterie. Ostatně stejně to umí třeba Outlander od Mitsubishi.

Zajímavé je i zrychlení z místa na stovku za 3 sekundy a nejvyšší rychlost 240 km/h.
Za zmínku stojí i zrychlení z nuly na sto za 3 sekundy, maximálka 240 km/h, světlá výška vzduchového podvozku maximálně 288 mm nebo zástavba aktivního stabilizátoru operujícího s napětím 48 voltů, který zlepšuje zatáčení a redukuje houpání i rázy do karoserie. Není to sen českého řidiče?
Kromě toho hranatý luxusní vůz disponuje pěti laserovými radary a výkonným procesorem pro zajištění automatizované jízdy třetí úrovně.
Čínský Rolls-Royce Cullinan, tedy Zeekr 9X, má být globálně uveden ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Podle serveru Car News China je předpokládaná domácí cena od 500 000 po 1 000 000 juanů za vyšší výbavu, což je v přepočtu 1,5 až 3,0 milionu korun. A za tolik v Číně nekoupíte ani základní dospělácký Range Rover (stojí od 1,4 milionu juanů), natož Rolls-Royce Cullinan.
Tak či onak se do Česka Zeekr nejspíš prozatím oficiálně nechystá, byť už zde má jeden autorizovaný servis a neoficiální prodej, nicméně také byste auto mohli případně koupit ve značkové prodejně v Nizozemsku.