Hlavní obsah

Volvo vyrobilo poslední auto s dieselem, přes plug-in hybridy přejde na elektromobily

Foto: Volvo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je konec. Švédská automobilka Volvo koncem března ukončila svoji letitou éru montáže vozidel se vznětovými motory. Poslední vyrobený dieselový model ovšem nemá svého zákazníka, nýbrž zamíří úplně jinam.

Článek

Švédská automobilka Volvo vlastněná čínským koncernem Geely vloni slíbila, že zkraje letoška definitivně skončí s naftovými motory. A to se, vážení, koncem března skutečně stalo. A kdo se na ten finální exemplář může těšit…?

Mohl to být někdo z nás, ale nestane se tak. Žádný ze zákazníků se nebude moci pyšnit tím, že má poslední vyrobené Volvo s naftovým motorem. Modré dieselové SUV XC90 montované ve švédské továrně Torslanda totiž zamíří do muzea značky v Göteborgu.

Skončila tak desítky let dlouhá éra, kterou odstartoval v roce 1979 model Volvo 244 GL D6, jenž byl zároveň prvním sériově produkovaným osobním autem s šestiválcovým dieselem.

Foto: Volvo

Model 244 GL D6 odstartoval éru vznětových modelů Volvo.

Zajímavé je, že až do roku 2001 Volvo používalo nafťáky od Audi, nicméně poté představilo svůj vlastní vznětový pětiválec vyráběný ve Švédsku, jejž v roce 2008 doplnila úsporná vznětová šestnáctistovka.

Roku 2012 přišel první plug-in hybridní diesel (V60), který uměl ujet 50 km jen na elektřinu a 1 000 km kombinovaně. Rok na to se Volvo vytasilo novou generací vznětových motorů, které napříč modelovým spektrem dožily nejprve v modelech V60 a nyní i v XC90.

Foto: Volvo

Plug-in hybridní Volvo V60 D6 platí za první sériový PHEV s dieselem.

V roce 2017 Volvo řeklo, že skončí s diesely, přičemž letos v únoru tak učinilo ve své belgické továrně, kde se rodí V60, a koncem března, jak už víte, se tak stalo v poslední mekce Volvo „ropáků“.

Navzdory tomu, že řada předních výrobců couvá od ambiciózních plánů s elektromobilitou, tak Volvo se jí drží jako koroze staré Felicie, proto prozatím platí, že do konce roku 2030 bude ze švédsko-čínského Volva plně elektrická značka. Že to Volvo myslí vážně, dokazuje i fakt, že prodalo svůj podíl ve firmě Aurobay, která se zabývá spalovacími motory.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Volvu může na poli elektromobilů pomoci novinka EX30. Jezdí výborně a stojí rozumně (na poměry elektra).

Nakonec nutno dodat, že podíl dieselových aut v Evropě klesá, což dokazují čísla od Evropské asociace výrobců automobilů, jelikož v roce 2022 byl tržní podíl dieselů v Evropě 16,4 % a klesl na loňských 13,6 %. Vloni tak diesely spadly pod elektromobily, jejichž tržní podíl činil 14,6 %.

Náhradou za diesely v nabídce Volva jsou plug-in hybridy, které kombinují výhody čistě elektrického provozu s „neomezeným“ dojezdem – loni jejich prodeje tvořily 38 % celkového objemu prodejů automobilky, letos bezpochyby dále porostou, stejně jako se zvýší podíl elektromobilů díky novinkám EX30 a EX90. Volvo je tak na nejlepší cestě splnit svůj slib stát se čistě elektrickou značkou do roku 2030.

Reklama

Načítám