Hlavní obsah

Vylepšení pomohla: Volvo XC60 Recharge je nyní ještě příjemnější plug-in hybrid

Foto: Lukáš Kukla

Volvo u XC60 využitelnost plug-in hybridního pohonu posunulo o úroveň dál.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koncept plug-in hybridních aut vypadá na papíře docela přitažlivě: Krátké trasy nebo popojíždění po městě vůz zvládne na elektřinu, na delších cestách pak pomůže starý dobrý motor spalující fosilní palivo. Jenže praxe občas tak „sluníčková“ není. Jak se plug-in hybridní řešení povedlo Volvu u XC60 T8 AWD Recharge?

Článek

Volvo XC60 před nějakými dvěma lety prošlo modernizací, která se mimo jiných záležitostí zaměřila na vylepšení plug-in hybridních schopností tohoto oblíbeného SUV. Automobilka, která patří k průkopníkům na poli vozů s externě dobíjitelnou baterií (už v roce 2011 uvedla model V60 Plug-in Hybrid), XC60 vybavila již čtvrtou evolucí své plug-in hybridní technologie.

Víc výkonu a delší dojezd

Plug-in hybridní soustavu v XC60 tvoří spalovací motor, dva elektromotory a baterie. A všechny tyto části ústrojí prošly vylepšením.

Začít můžeme pod kapotou. Zatímco před modernizací XC60 poháněl zážehový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem, nyní si „spalovák“ vystačí jen s turbodmychadlem. Výsledkem je maximální výkon 228 kW (310 k) a nejvyšší točivý moment 400 Nm.

Kompresor, jehož úlohou byla podpora zátahu v nižším spektru otáček, zastupuje posílený startér-generátor (to je elektromotor uložený u automatické osmistupňové převodovky, spojený přímo s klikovou hřídelí), který umí dodat až 51 kW (70 koní) a 160 Nm (dříve pomáhal maximálně 34 kW a 150 Nm).

Foto: Lukáš Kukla

Interiér je na úrovni. Tohle Volvo umí.

Další důležitou novinku představuje výměna elektromotoru umístěného na zadní nápravě, který má na starost výhradně roztáčení zadních kol. Díky němu XC60 nabízí čtyřkolku bez mechanické vazby. Zadní elektromotor ale také funguje jako hlavní pohonná jednotka při jízdě čistě na elektřinu. Nově dává 107 kW (145 k) a 309 Nm, před modernizací to bylo jen 65 kW (88 k) a 240 Nm.

Asi vás tedy nepřekvapí, že narostl i celkový systémový výkon a „krouťák“: z 300 kW (408 k) a 640 Nm na 335 kW (455 k) a 709 Nm.

Ale to pořád není všechno, k „upgradu“ došlo také u baterie. Nový akumulátor se třemi vrstvami bateriových článků je umístěný ve středovém tunelu (kde nemá vliv na prostor v interiéru nebo velikost zavazadelníku) a má nyní kapacitu 18,8 kWh (dříve 11,6 kWh), z nichž je 14,9 kWh využitelných. Větší kapacita samozřejmě znamená delší elektrický dojezd, Volvo udává až 77 kilometrů v kombinovaném režimu. Před faceliftem to bylo maximálně 55 km.

Rychlé i úsporné

Tolik teorie, jak ale Volvo XC60 T8 AWD Recharge funguje ve skutečném světě? Stručně řečeno, velmi dobře. Plug-in hybridní ústrojí působí velice „dotaženě“ a propracovaně, každá jeho část dělá, co má, aniž by řidiče nebo posádku nějak obtěžovala nebo omezovala.

Spalovací motor se chová mimořádně kultivovaně, automatická převodovka řadí rychle a jemně, přepínání mezi pohony je takřka neznatelné a v elektrickém režimu auto působí docela svižně, přestože více než 2,1 tuny vážící SUV spoléhá jen na 107kW elektromotor. Na městský, příměstský a okreskový provoz má elektromotor síly dost. A když už byste přece jen potřebovali víc, stačí prošlápnout plynový pedál a probudí se čtyřválec pod přední kapotou.

Foto: Lukáš Kukla

Vůz má po modernizaci větší baterii, takže na elektřinu dojede dál.

Ani elektrický dojezd není špatný. Na „tabulkových“ 77 kilometrů jsem se sice nedostal, ale ani mnou dosažených 56 kilometrů není marných, zvlášť když jsem je většinou strávil v husté pražské dopravě.

Čistě elektrický režim, pojmenovaný Pure, si mimochodem musí řidič vyvolat sám, auto se vždy probouzí v módu hybridním, v němž pohony přepíná tak, jak cítí, že je to nejefektivnější.

Upřednostňuje samozřejmě elektřinu, ale neváhá zapojit ani spalovací motor, když ví, že to bude z pohledu efektivity výhodnější – například ve vyšších rychlostech nebo v prudším stoupání. Kdy k přepnutí mezi pohony dojde, naznačuje kapička v pravé části digitálního přístrojového panelu: když se ručička „ukazatele výkonu“, poháněná tlakem na akcelerátor, dostane nad ni, pojede vůz na benzin, když ji udržíte pod, cestujete na elektřinu. Poloha kapičky se průběžně mění.

Foto: Lukáš Kukla

Volvo XC60 T8 AWD Recharge potěší také výkonem, jde o hodně rychlé SUV.

Hybridní režim je také chytře „propojen“ s navigací. Po zadání cíle auto umí naplánovat nejen trasu, ale i hospodaření s energiemi. Nebude tak kupříkladu plácat elektřinou na dálnici, místo toho ji uschová třeba do města.

Když XC60 T8 AWD Recharge do hry pustí spalovací motor, změní se okamžitě na „es-ú-véčko“ s obrovským výkonovým potenciálem. Už schopnost akcelerovat z klidu na sto za 4,9 sekundy vypadá působivě, ale co když vám řeknu, že tohle velké a těžké auto dokáže zrychlit z 80 na 120 km/h za méně než 3,5 sekundy? Zhruba takový čas jsem mu naměřil v jízdním režimu Polestar Engineered, v němž vůz ždímá všechny dostupné zdroje výkonu současně. Úžasné pružné zrychlení oceníte hlavně při předjíždění, to je pak otázkou chviličky.

I přes ohromnou porci výkonu však XC60 jede maximálně 180 km/h, což je hranice, za kterou moderní Volva prostě nejdou.

Foto: Lukáš Kukla

Digitální přístrojový panel nenabízí příliš prostoru pro konfiguraci vzhledu.

A spotřeba? S tou to jako u všech plug-in hybridů není jednoduché, žíznivost ovlivňuje pravidelnost nabíjení. Čím častěji se vůz bude moci spolehnout na nabitou baterii, tím méně pustí ke slovu spalovací motor. Nabídnu vám proto spotřebu v situaci, kdy je v akumulátoru tak málo elektřiny, že auto už odmítá aktivovat jízdní režim Pure a funguje jako klasický hybrid.

V takovém případě palubní počítač ukazoval v Praze průměr 10,2 l / 100 km, na dálnici 9,7 l / 100 km a po cestě vedoucí mimo velká města a dálnice, odřízené spíš pohodovým tempem (ale nešlo o courání), hodně příjemných 6,5 l / 100 km. Když jsem na to ale víc šlápl, abych si vyzkoušel potenciál výkonného hybridu, dostal jsem se i na okresce vcelku snadno na 12,5 l / 100 km.

V souvislosti s benzinem musím vyzdvihnout ještě jednu skvělou vlastnost XC60 T8 AWD Recharge: Volvu se povedlo pod karoserii nacpat 71litrovou nádrž, což je nejen na plug-in hybrid parádní objem. U jiných značek si přítomnost plug-in hybridní techniky vynutila instalaci menší nádrže, takže ve výsledku pak tato auta často nedojedou daleko ani na elektřinu, ani na plnou nádrž.

Výborný podvozek, luxusní interiér. A nějaké výtky?

Kromě propracovaného plug-in hybridního ústrojí však Volvo potěší také jízdními vlastnostmi, zvlášť podvozek mě vyloženě nadchl. Testovaný exemplář se mohl opřít o aktivní příplatkové vzduchové odpružení, které i s 20palcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 255/45 funguje výborně.

Foto: Lukáš Kukla

Zavazadlový prostor má objem 468 litrů, po sklopení opěradel vůz pobere 1395 litrů.

Podvozek skvěle tlumí nerovnosti a auto působí krásně poddajně, přitom se ale netrápí ani v zatáčkách nebo při náhlých změnách směru. Když budete chtít, s XC60 T8 AWD Recharge se svezete docela svižně i na nějaké přiměřeně zakroucené okresce – jen pochopitelně nesmíte od více než 2,1 tuny vážícího SUV očekávat zázraky. A možná vás to nebude ani moc bavit. Což nemíním jako výtku, osobně si mnohem víc cením úžasného komfortu a skvělého odhlučnění kabiny.

Interiér pak představuje další významnou součást charakteru XC60. Ve zkoušené vrcholné výbavové verzi Ultimate je vyloženě luxusní a okolo posádky vytváří útulnou atmosféru. Zvlášť pochválit musím kvalitu většiny použitých materiálů a pohodlná sedadla, SUV také nabízí dostatek místa na zadních sedadlech a solidní kufr.

Foto: Lukáš Kukla

Na zadních sedadlech je místa dost.

Mám ale také několik spíš menších výtek. Volvo například při modernizaci opustilo vlastní infotainment, který nahradilo systémem od Googlu. Ten sám o sobě není špatný, během testu působil stabilně, svižně a je docela přehledný, navíc umožňuje propojení s vaším Google účtem nebo nabízí povedené mapy od stejné firmy, spíš mi vadilo, že jsem si přes infotainment musel měnit jízdní režimy. Dříve byla XC60 vybavena jednoduchým „válečkem“ na středovém tunelu, který umožňoval snadnou a rychlou změnu módů. Nyní kvůli tomu řidič musí ťukat prstem na displeji. Jako by nestačilo, že na obrazovce už je také ovládání klimatizace a teplotního komfortu.

Zajímavé je i to, že přestože Volvo dostalo digitální přístrojový panel, nabízí pouze dvě rozvržení „budíků“, která se od sebe navíc liší jen (ne)přítomností mapy uprostřed. Mně třeba nemožnost nakonfigurovat si přístrojový panel zas až tak moc nechybí, ale říkám si, že když už tu ten displej je, tak proč ho víc „nevytěžit“. A asi bych se přimlouval také za propracovanější palubní počítač, který by dokázal pracovat s větším množstvím informací a hodnot.

Na konec jsem si nechal nabíjení. Palubní nabíječka Volva XC60 umožňuje maximální nabíjecí výkon 6,4 kW, takže v nejlepším případě zabere doplnění energie z „nuly na sto“ asi tři hodiny. Některé plug-in hybridy konkurenčních značek už umí rychlejší nabíjení. Chápu, že život s vozy této koncepce by se měl odvíjet zejména v cyklu „přes noc doma nabíjet, přes den jezdit“, ale občas se hodí možnost důstojně dobít auto mimo domov u veřejné nabíječky, třeba během nákupu. U XC60 to ještě tak úplně nejde.

Celkově na mě ale Volvo XC60 T8 AWD Recharge udělalo skvělý dojem, jde o příjemné, pohodlné auto s příjemně propracovaným plug-in hybridním pohonem, díky němuž dokáže být velice rychlé, ale také sympaticky úsporné.

Nejvýkonnější XC60 T8 aktuálně startuje na částce 1 919 900 Kč s výbavou Plus, vrcholné provedení Ultimate stojí nejméně 2 069 900 Kč. Testovaný kousek s několika příplatky vychází dokonce na 2 273 300 Kč. Volvo ale nabízí ještě dostupnější plug-in hybrid. Slabší T6 AWD Recharge má však stále slušný systémový výkon 350 koní i pohon všech kol. Základní varianta Essential začíná na 1 674 900 Kč. Úplně nejlevnější XC60 je mild-hybridní B4 s výbavou Essential za 1 384 700 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 969 cm3
Výkon228 kW (310 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 3 000 - 4 800 ot./min.
Elektromotor107 kW (145 k) a 309 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí335 kW (455 k)
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 150 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,9 s
Maximální rychlost180 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)1,0 - 1,3 l/100 km
Objem palivové nádrže71 l
Kapacita baterie18,8 kWh
Elektrický dojezdaž 77 km
NabíjeníAC 6,4 kW
Kola a pneumatiky255/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 708/1 902/1 651 mm
Rozvor2 865 mm
Objem zavazadlového prostoru468 l
Načítám