Hlavní obsah

Subaru inovovalo airbag, za který vám ostatní poděkují. Když je srazíte

Foto: Subaru

Bezpečnost automobilů nám postupem času roste, nicméně dnes už se hraje také na ochranu zranitelných účastníků provozu, což jsou například chodci nebo cyklisté. A právě pro ně Subaru inovovalo jeden speciální airbag.

Článek

I když nechceme, tak se nehody čas od času stávají. Pokud jde jen o odřené auto na parkovišti, nic to není, ovšem jestli dojde k něčemu horšímu, přijdou vhod například bezpečnostní pásy nebo airbagy a jejich ověřené výhody.

Zprvu se airbagy montovaly jen dovnitř vozidel, aby chránily posádku, ovšem postupem času začaly automobilky vymýšlet, jak udělat bezpečnější střet vozidel například s chodcem. Subaru bylo jednou ze společností, která už v roce 2016 představila airbag pro chodce, a to u modelů Impreza, WRX, Legacy, Crosstrek (u nás tehdy známý jako XV) a Levorg.

Foto: Subaru

Subaru tvrdí, že automobilový airbag pro chodce i cyklisty je první svého druhu.

Vzduchový polštář fungoval tak, že se při střetu rozvinul poblíž horní části kapoty a sražený chodec padal hlavou do měkkého, což mu mohlo ušetřit zranění, nebo dokonce zachránit život. Jenže tenhle airbag dost dobře nefunguje na cyklisty, protože ti jsou výše než chodci.

A tak Subaru nyní představilo inovované provedení, které chrání i účastníky na jízdním kole. Airbag se totiž nově rozvine i po stranách čelního skla, což jezdce na šlapacím „peklostroji“ ochrání před kontaktem s ultrapevnými A-sloupky vozidla.

Podívejte se, jak funguje airbagová vesta pro cyklisty, která stojí okolo 15 tisíc:

Výrobce navíc upravil způsob uchycení horního a spodního panelu airbagu, který jej drží na místě pro efektivní ochranu chodců i cyklistů. Subaru tvrdí, že jde o první airbag svého druhu na světě.

Nejde však napsat, že by na podobné inovace jiní výrobci kašlali. U moderních aut už jsou standardem měkké kapoty, popřípadě vybavené panty s pyropatronami/pružinami, které při kontaktu s chodcem kapotu vystřelí směrem proti sraženému, což zmírní intenzitu nárazu. Mimochodem v tomto odvětí byla jistým průkopníkem česká firma Brano, nicméně dávno před ní měl aktivní kapotu třeba Citroën C6.

Foto: Tesla

Názorná ukázka toho, jak funguje aktivní kapota.

Navzdory tomu, že existují i airbagové vesty pro cyklisty a stojí okolo 15 tisíc, tak rozhodně nejsou tak populární jako upnuté elastické trikoty zářivých barev. Přitom spolu s přilbou dokáže takový prvek (vesta) při nehodě cyklisty zamezit řadám vážných zranění.

Každopádně inovovaný pytel představený u Foresteru je určený pouze pro japonský trh a nezdá se, že by měl dorazit do Evropy či Ameriky.

Měl by být airbag pro chodce a cyklisty povinný pro všechna nová auta v EU?
Ano, měl, jde o bezpečnost.
22,7 %
Uvítal/a bych ho jako volitelný.
59,1 %
Ne, neměl.
18,2 %
Celkem hlasovalo 22 čtenářů.
Načítám