Článek
Poslední dobou to vypadalo, že se z motoru Hemi V8 stane ohrožený druh. Automobilky jej v rámci koncernu Stellantis začaly postupně vyřazovat z nabídky, takže o něj přišel například Jeep Grand Cherokee, nová generace Chargeru (ta s ním ani nepočítala, takže se teď draze předělává platforma) nebo pick-up RAM 1500 modelového roku 2025.

RAM 1500 modelového roku 2025 (na snímku) přešel na řadový šestiválec se dvěma turby. Lidé ale chtěli V8…
Poté, co někdejší šéf celého koncernu Stellantis Carlos Tavares předčasně opustil svoji pozici, vyšlo najevo, že právě on nejspíš zabil motor V8 Hemi. Tedy něco, čeho se nechtěl nikdo vzdát a co zákazníci kupovali „na kila“. Tavares argumentoval zelenou politikou, což se odrazilo na nepříliš zelených obchodních číslech.
Přestože náhrada V8 5,7 litru ve formě dvakrát přeplňovaného třílitrového řadového šestiválce Hurricane o výkonech 425,5 koně a 548 koní nejezdí vůbec špatně, stejně jej mnoho zákazníků jednoduše nepřijalo. A ani my v rámci testu nakonec nevěděli, co si o něm máme myslet.
S nástupem nového vedení značky RAM, které přiznalo chybu, padlo rozhodnutí, že se do nabídky musí vrátit to, co lidé chtějí a za co jsou ochotni utrácet (tímhle heslem by se měl řídit celý Stellantis). A jak šéfové řekli, tak se také stalo.

Změnilo se vedení Stellantisu i RAMu a najednou je V8 zpátky. Proč? Lidé za ni jsou ochotni utrácet.
Pro modelový rok 2026 RAM 1500 se vrací legendární 400koňová „pět-sedmička“ (základem je šestiválec Pentastar 3,6 litru) pod kapoty výbav Big Horn, Express, Laramie, Limited, Longhorn, Tradesman a Warlock.
Do terénního provedení Rebel dorazí osmiválec později, nicméně nejvyšším specifikacím RHO (přímá konkurence Ford F-150 Raptor) a Tungsten (velmi luxusní provedení) zůstane prozatím zapovězen.

Fakt tam zase je! Legendární osmiválec 5,7 litru o výkonu 400 koní a síle 556 Nm.
Kdo bude léty osvědčený osmiválec 5,7 litru chtít (a chtějte ho všichni, jde o nejrozumnější volbu), ten si připlatí na americkém trhu 1 200 dolarů (26 tisíc korun), pokud přechází na V8 z motoru Hurricane R6. Jestli chcete osmiválcem nahradit základní Pentastar, pak to bude stát 2 895 dolarů (63 tisíc korun).
Nabízí se otázka, jestli RAM ikonický vidlicový osmiválec nějak vylepšil. Odpověď je ne, protože na vývoj neměl čas, jelikož potřeboval urychleně řešit jeho nasazení do sériové produkce. A to je rozumný krok, byť se něco přece jen změnilo.

Podívejte se na představení RAM 1500 s V8 motorem 5,7 litru HEMI.Video: RAM Trucks (hudba: knihovna Apple)
Z blatníků modelu 1500 zmizelo známé označení HEMI a nahradilo jej zbrusu nové logo. Bude se vám líbit, protože kombinuje hlavu (dosti nazlobeného) berana zasazenou právě do tolik žádaného osmiválce, z něhož čouhají výfuky.
A kdy se pick-upů RAM 1500 modelového roku 2026 dočkáme? Američtí prodejci by je měli obdržet v létě, jenže nejspíš po nich bude obrovská poptávka, takže se první kusy dostanou do Česka asi až koncem letošního roku nebo začátkem příštího.
A když nechcete čekat? Tak vlastně nemusíte. Tuzemští dovozci mají skladových RAMů 1500 V8 zatím dost a v cenách kolem dvou milionů korun s DPH za slušně vybavené kusy.