Článek
Nejen Evropa, ale třeba i Amerika nebo Turecko zavedly vysoká cla na elektromobily dovážené z Číny. Státem dotovaná asijská konkurence by totiž mohla poškodit domácí automobilový průmysl, případně získat majoritu na trhu.
Výsledkem nicméně je, že vícenáklady nese zákazník a sen o cenově dostupném elektromobilu o velikosti Octavie za cenu spalovací Octavie je v nedohlednu.
Číňané na cla okamžitě zareagovali tím, že začali s výstavbou továren mimo domovinu, z čehož těží například Turecko, které má bezcelní dohodu s EU o dovozu aut. Tam se totiž čínští investoři jen hrnou…

Určitou změnu strategie vidíme také u Dongfengu, který se aspoň v Česku více obul do hybridů a plug-in hybridů.
Druhou strategií je změna obchodní politiky z elektromobilů na plug-in hybridy, na které sice také platí clo, ale daleko nižší. Krom toho pro řadu zákazníků je akceptovatelné mít plug-in hybrid se spalovacím motorem, než spoléhat na ryze bateriový pohon.
Co tedy udělaly čínské automobilky? Začaly do Evropy vozit namísto elektromobilů plug-in hybridy. Nedávná zpráva společnosti Dataforce ukazuje, že společnost BYD zaregistrovala v EU v první polovině letošního roku 20 000 plug-in hybridů. A to je více než trojnásobek ve srovnání s rokem 2024.

Přestože se na MG vztahují vysoká cla, s elektromobily to úplně nevzdává, nicméně jejich prodej upadá.
MG zase od letošního ledna do června dovezlo více plug-in hybridů než vloni, svůj podíl dovozu plug-inů navýšila i značka Lynk & Co (Geely).
Řečí čísel to poté vypadá tak, že pokud takový BYD doveze do Německa elektromobil, tak za něj zaplatí clo ve výši 10 % a represivní clo dalších 17 %, celkem tedy 27 %. Vztáhneme-li tuto matematiku na elektromobil Atto 3, tak cla cenu vozu navyšují o zhruba 245 000 Kč. Plug-in hybridní BYD Seal U je zatížen pouze 10% clem, takže je dražší jen o nějakých 98 000 Kč.

Lék na vysoká cla na elektromobily? Číňané do EU valí plug-in hybridy.
U MG je dovoz plug-inů logickým krokem, protože celková cla uvalená na elektroauta koncernu SAIC (kam MG spadá) činí 45,3 % na každý elektromobil. Na prodejních číslech v Evropě se to projevilo tak, že prodej elektroaut této značky klesl za první pololetí letošního roku o 60 %, ale zvýšily se registrace hybridních modelů MG ZS, HS a MG3.
Evropská unie zatím žádné kroky proti čínským plug-in hybridům nečiní a do Evropy se dále hrnou další a další modely, které zákazníci na starém kontinentu kupují. A týká se to i Česka, protože MG HS jakožto úsporný plug-in hybrid se teď prodává od 899 900 Kč a sedan BYD SEAL 5 DM-i dokonce stojí 739 000 Kč. A nad tím už se konkurence musí zamyslet.