Hlavní obsah

Bojí se řídit svá auta, žalují proto automobilku: VW možná čeká soud kvůli chybě, kterou sám uznal

Foto: Martin Jánský

Pamatujete si, jak Volkswagen představil dotyková tlačítka na volantu? Ve Wolfsburgu si mysleli, jak to bude inovativní, ale brzy se ukázalo, že opak je pravdou. Němci uznali chybu a připravili nápravu, ale teď se asi diví… Na jejich stůl totiž přistála žaloba.

Článek

Dotyková (kapacitní) tlačítka na volantu se nesetkala u většiny zákazníků s nadšením. Navzdory jejich futuristickému nádechu se ukázalo, že nejde o kýžené komfortní ovládání, ale o pravý opak. Tlačítka na volantu totiž nahmátnete i po slepu, kapacitní plošky ale nemají potřebnou plastičnost, a navíc reagují i na jemné přejetí prstem, někdy zase nechtějí reagovat ani při stisknutí silou. Vážně jsou spíš pro zlost.

Volkswagenu slouží ke cti, že kritiku zákazníků vyslyšel, uznal chybu a slíbil nápravu. Nejspíš si také myslel, že tím je situace vyřešená. Jenže omyl, v Americe na jeho adresu přistála hromadná žaloba, podle které toto nepovedené řešení představuje bezpečnostní riziko.

Foto: Lukáš Kukla

Byla dotyková tlačítka na volantu dobrý nápad? Ne…

Konkrétně se v žalobě uvádí, že příliš citlivé ovládání může pouhým lehkým dotykem ruky vyústit v nechtěnou aktivaci adaptivního tempomatu, a tudíž řidiče vystavit nebezpečným situacím.

Dva vlastníci elektrického modelu ID.4 jsou z kapacitních tlačítek údajně vyděšení a nechtějí svá auta vůbec řídit. Žaloba rovněž tvrdí, že Volkswagen tuto údajnou vadu nezveřejnil ani nenabídl její řešení nebo náhradu – nový (vlastně starý) volant s tlačítky totiž do elektrických ID modelů neinstaluje.

Foto: Volkswagen

Berme nicméně v potaz, že jde o žalobu v USA, kde jde žalovat leccos – třeba že v návodu mikrovlnky chybí, že by se v ní neměla sušit zvířata. V Evropě byste s podobnou žalobou asi neuspěli.

Navrch žaloba podaná u federálního soudu v New Jersey doplňuje, že koncern o problému věděl díky stížnostem zákazníků, interním záznamům a informacím zaslaným od prodejců. Zatímco v Evropě stačilo říct „pardon“, ve Spojených státech, kde je žalování velkých korporací národním sportem, to zřejmě nebude tak snadné.

Žalobci totiž obviňují Volkswagen z podvodu, porušení záruky i bezdůvodného obohacení. Náprava je cestě, ale až s nástupem modelu ID.2all (v plánu příští rok), plus bude potřeba další čas k tomu, aby se Němci tohoto přešlapu kompletně zbavili ve všech dotčených modelech. Do té doby budou řidiče kapacitní tlačítka na volantu spíše štvát a výrobce možná čekají spory s Američany.

Načítám