Hlavní obsah

Závodní toyota na vodík absolvovala vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovku. Jeden drobný krok zásadně prodloužil dojezd

Foto: Toyota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Toyota experimentuje s vodíkovým pohonem v závodech už nějaký ten pátek. Teď zkusila absolvovat čtyřiadvacetihodinovku na vodík kapalný. Úspěšně.

Článek

Ač závod 24 hodin Super Taikyu na okruhu Fuji v Oyamě nemá takový věhlas jako kultovní čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, pro japonskou značku Toyota byl tento podnik mimořádně důležitý. Do hry totiž nasadila Corollu H2, historicky první vůz na pohon zkapalněným vodíkem. A to pouhých 18 měsíců od počátku jeho vývoje.

A auto náročnou zkoušku zvládlo dle očekávání. Na okruhu Fuji absolvovala speciálně upravená toyota celkem 358 kol, tudíž ujela zhruba 1634 kilometrů. Corolla na vodík přitom závodila už před rokem, teď ale inženýři namísto plynného vodíku zkusili vodík kapalný.

Na rozdíl od plynného totiž nevyžaduje vysoký tlak, což umožňuje větší volnost při konstrukci nádrže a potenciálně otevírá více prostoru na zadních sedadlech. Nádrže musí mít válcový tvar, aby se síla při vysokém tlaku rovnoměrně rozložila. Na druhou stranu je obtížné udržet ultranízkou teplotu -253 stupňů Celsia, při které vodík zkapalňuje. Hlavní výhoda kapalného vodíku tkví v dojezdu. Jeho energetická hustota je přibližně 1,7× vyšší, což zásadně zvýšilo ujetou vzdálenost na jedno „dotankování“.

Foto: Lukas Wagneter

Vodíkový pohon je na českém trhu stále v plenkách. Jedinými sériovými auty u nás jsou dnes Toyota Mirai (na snímku) a Hyundai Nexo.

„Přestože jsme již spolupracovali s mnoha dodavateli, chtěli jsme získat více partnerů, abychom technologii společně zdokonalili a proměnili ji v něco významného. Doufali jsme, že si toho všimne více lidí a podají pomocnou ruku,“ uvedl Ryosuke Yamamoto, asistent manažera oddělení vývoje vozidel GR, který se na projektu podílel. Toyota tak vyzvala ostatní společnosti, aby se do vývoje vodíkových sporťáků zapojily společně s ní.

Vývojářský tým mohl u nejnovější Corolly H2 využít motor vyvinutý pro spalování plynného vodíku, musel ale upravit nádrž, aby se vodíkové palivo udrželo v kapalném stavu. Bylo také zapotřebí několika nových dílů, například posilovacího čerpadla pro dodávku paliva, odpařovače pro ohřev paliva a jeho přeměnu na plyn a tlakové komory pro dodávku vodíku odpovídající sešlápnutí pedálu řidičem.

Foto: Lukas Wagneter

Veřejné plničky vodíku jsou v ČR aktuálně dvě, v Praze na Barrandově a v Litvínově.

Ač to celé pořád zní jako technologicky nesmírně složitý kousek, japonská značka věří, že prostřednictvím testů v motoristickém světě dokáže vodíkový pohon prozkoumat a vyvinout tak, aby se o to dříve propracoval do světa osobních aut. Sami jsme zvědavi a držíme palce!

Má podle vás vodík šanci stát se další alternativou v osobní přepravě?
Rozhodně ano!
93,2 %
Ne, věřím spíše bateriovým elektromobilům.
6,8 %
Celkem hlasovalo 590 čtenářů.

Reklama

Načítám