Hlavní obsah

Urus má problém: Divoké elektrické SUV od Lotusu se představuje s výkonem až 918 koní

Foto: Lotus

Už i Lotus? První SUV z Hethelu se stává skutečností – půjde o trhák jako v případě ostatních sportovních automobilek, které přišly s vozem tohoto typu?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilku Lotus máme všichni zafixovanou coby výrobce sportovních vozů a závodní tým Formule 1. Doba se však mění, požadavky trhu a nové vedení automobilky způsobily, že do vozového parku přibyl vůz, který bychom si tu dříve nepředstavovali ani ve snu – SUV. Po představení na začátku roku se ukázala hotová produkční verze.

Článek

Přepište dějiny, Lotus vyrábí SUV. Zvykli jsme si na to u BMW, zvykli jsme si na to u Porsche a vlastně jsme to tak nějak přijali i u Lamborghini. S Lotusem je to však přeci jen trochu jiné – ten si totiž vždy sebejistě (možná i trochu zatvrzele) razil svoji dlouholetou filozofii jednoduchosti, nízké hmotnosti a poměrně kompaktních rozměrů s orientací na řidiče.

Host vyhodil vrchního…

Foto: Lotus

Lotus Eletre působí majestátním dojmem – vzhledem ke konkurenci se dá počítat s rozměry okolo pěti metrů na délku a dvou metrů na šířku, rozvor by pak měl být vzhledem k bateriím ukrytým v podvozku nejméně tři metry

Nový typ Eletre tyto dosavadní hodnoty možná tak úplně nevyhodil z okna, přinejmenším je ale pořádně pošlapal – očekává se, že vůz bude konkurentem právě pro výše zmíněný Urus nebo Porsche Cayenne, takže počítejme s délkou okolo pěti metrů, šířkou nějaké dva metry a rozvor dlouhý cca tři metry. To je cokoliv, jen ne kompaktní – nový Lotus bude pořádný kus auta!

Dalším zbouráním původních pravidel bude hmotnost, což rozhodně není překvapením vzhledem k tomu, že jde o elektrické SUV napěchované doslova metráky baterií – automobilka skutečnou hmotnost SUV Eletre dokonce ani neprozradila.

… Rychlost však zůstává

Dalším faktorem, který vždy ztělesňoval automobilku Lotus, je rychlost – a ta tu nepochybně zůstává. Už výchozí Lotus Eletre s jedním stálým převodem totiž disponuje výkonem úctyhodných 612 koní 710 Nm točivého momentu, vrcholná verze Eletre R se však chlubí silou kolosálních 918 koní a 985 Nm točivého momentu, takže to bude opravdové zvíře.

To koneckonců potvrzují i technické údaje – silnější Eletre R zvládá sprint z klidu na stovku za 2,95 sekundy a pokračuje až na (na poměry elektromobilů) úctyhodných 265 km/h. Dokonce i i základní verze zvládá tuto disciplínu za velmi slušných 4,5 sekundy.

Technologie a vybavení

Foto: Lotus

Počítá se s širokými možnostmi vybavení – kromě šesti různých provedení interiéru nabídne Eletre několik barev interiéru a velikosti litých kol od 20 až po 23 palců. Interiér může být kromě kůže čalouněn i udržitelnými materiály

Je evidentní, že komu více záleží na slušném dojezdu, ten by měl oželet trochu výkonu a sáhnout po výchozí motorizaci – tam totiž bateriový systém s kapacitou 112 kWh umožňuje dojezd až 600 kilometrů, v případě výkonnější varianty R výrobce udává necelých 500 kilometrů. Obě varianty se pak umí dobít z 10procentní kapacity na 80 % za pouhých 20 minut s využitím stejnosměrného zrychleného nabíjení.

Tento nový drobek od Lotusu bude jezdit na kolech různých designů o rozměrech 20, 22, nebo dokonce 23 palců, na výběr je ze šesti různých barev brzdových třmenů. Z barev samozřejmě nesmí chybět žlutá Solar Yellow a zelená Galloway Green, následuje červená Natron Red, Stellar Black a dva odstíny dnes moderní šedé barvy Kaimu Grey a Blossom Grey.

Uvnitř tohle „sportovní elektrické SUV“, jakkoliv to může znít zvláštně, nabídne hned šest různých provedení interiérů, rozhodně však nebude nouzi o patřičnou dávku individualizace. Z čalounění je možné vybrat nejen kůži, ale také udržitelné materiály a syntetická vlákna.

Bude to trhák?

Lotus vývoj typu Eletre rozhodně nepodcenil, koneckonců bylo možné zahlédnout testovací prototypy, jak se prohánějí po Nürburgringu. První zákazníci se svých vozů dočkají už začátkem příštího roku, přičemž největší odbyt automobilka očekává zejména v Severní Americe, na Blízkém východě a v oblasti tzv. Asijsko-pacifického regionu.

Bližší specifikace a jednotlivé stupně výbav bychom se měli dozvědět posléze, prozatím víme alespoň tolik, že ve své rodné Británii má prodej odstartovat se základní cenovkou 89 500 liber (cca 2,5 milionu korun).

Reklama

Načítám