Článek
Názory na rekuperaci elektromobilu jsou různé. Zatímco jedni mají rádi intenzivní zpomalení auta, aniž by šlapali na brzdu, jiní preferují plachtění. Samostatnou kapitolou je potom funkce „one pedal“, kdy je rekuperace tak intenzivní, že jízdu i zastavení zvládnete obsloužit jediným pedálem. A dlužno říct, že řada značek ji prezentuje jako velký hit, s nímž je řízení eletromobilu o poznání snazší.
Ve vybraných elektroautech si takovou možnost dokonce můžete nastavit jako výchozí. Respektive mohli jste, pokud se bavíme o Číně. Tamní nová norma GB 21670-2025 totiž brzy neumožní mít aktivní one pedal hned po startu. Pokud jej chcete používat, musíte ho zapnout před každou jízdou zvlášť.

Řízení vozu jedním pedálem dnes umožňují elektromobily značek Tesla, Nissan nebo Volvo. A samozřejmě plejáda těch čínských.
Důvod? Primárně jde prý o bezpečnost. To může znít zvláštně, protože lze předpokládat, že s aktivní funkcí one pedal se zkracuje prodleva mezi uvolněním akcelerátoru a sešlápnutím brzdy. Teoreticky by tedy reakce na náhlou situaci měla být rychlejší.
Studie však ukázaly, že řidiči se mohou stát natolik závislými na brzdném účinku rekuperace (vlastně si vytvoří zlozvyk), že potom v nouzových situacích, kdy je potřeba větší brzdná síla (a výrazné sešlápnutí „skutečné“ brzdy), dojde k opožděné reakci. A malér je na světě.

Čínské značky u nás rostou jako houby po dešti. Na obrázku malý elektromobil BYD Seagull.
Motoristé ale mají dostatek času na adaptaci. Novinka v čínském zákoně začne platit až 1. ledna 2027. Ty další však vstoupí v platnost ještě o rok dříve. Jde například o povinnost výrobce rozsvítit zadní brzdové světlo už při mírné rekuperaci vozu. To aby auto za vámi vědělo, že zpomalujete.
A teď se podržte, od roku 2026 je u nových čínských elektromobilů povinný systém ABS! Ne, nespletli jsme se, protiblokovací brzdový systém tam u elektroaut opravdu dosud povinný nebyl. U těch spalovacích přitom ano. V Evropě je tento systém nařízen přes dvacet let, v USA potom od roku 2011.