Hlavní obsah

Toyota bZ Compact je navenek nenápadný a uvnitř „prázdný“. Nový koncept představila značka v LA

Foto: Toyota
22. 11. 2022

Na autosalonu v Los Angeles nesměla chybět ani Toyota, která se tu letos zaměřila na prezentaci současných i budoucích elektrifikovaných modelů. Z těch plně elektrických už známe typ bZ4X, ovšem právě v Los Angeles se představil koncept menšího sourozence, prozaicky pojmenovaný „bZ Compact SUV“.

Článek

První plně elektrické SUV Toyoty, typ bZ4X, už vstoupilo na trh, stejně tak dvojče jménem Subaru Solterra. Lidé z automobilky pocházející z japonské Nagoji si však řekli, že podobný recept by mohl fungovat také v menším balení – a zhruba tak nějak ve zkratce vznikl tento koncept s názvem bZ Compact SUV.

Foto: Toyota

Toyota bZ Compact SUV (koncept z autosalonu v Los Angeles)

Typ bZ Compact přirozeně bere všechny nové designové prvky, které už známe například z nového Priusu, takže na přídi vidíme dvě zakřivené svítilny propojené jedním světelným pruhem, což vůz opticky rozšiřuje. V porovnání s Priusem má však tento SUV-crossover o něco agresivnější design přední masky.

Při pohledu z profilu je dost patrné umístění kol prakticky až v rozích auta, oba převisy, jak přední, tak zadní, jsou tedy velmi krátké. Vizuálně díky tomu vůz působí vyváženým a souměrným dojmem, výhody jsou však i praktické – dlouhý rozvor napomáhá vnitřnímu prostoru z hlediska pohodlí a stabilitě zase z hlediska jízdních vlastností.

Střecha je napojena na zbytek karoserie skrz poměrně tenké A-sloupky pro lepší výhled z vozu, ty zadní už jsou podstatně silnější. Zvláštním designovým řešením je třetí brzdové světlo na střeše v podobě jakési ploutve. Hned za ním se nad zadním oknem tyčí spojler rozdělený do dvou segmentů. Široká a nízká zadní světla se zase tyčí nad zadním nárazníkem, který je téměř v jedné rovině s výrazným difuzorem, což záď opticky odlehčuje.

Foto: Toyota

Toyota bZ Compact SUV (koncept z autosalonu v Los Angeles)

Pro designové „vyhlazení“ a lepší aerodynamiku se designéři rozhodli zapustit přední kliky do dveří, ty zadní jsou pak ukryté v C-sloupcích, takže bZ Compact působí dojmem, že jde o dvoudveřovou karoserii.

Toyota překvapivě ukázala i vzhled interiéru a tady asi nikoho z nás nepřekvapí futuristický design. Zajímavé však je, že Toyota šla také cestou minimalismu – celá kabina je prostá jakýchkoliv zbytečností či rušivých elementů. Vlastně je na pohled úplně prázdná.

Před řidičem je široký osmihranný volant, za kterým vidíme přístrojový displej umístěný hodně vpřed až u spodní hrany čelního skla, který ční z přístrojové desky, podobně jako tomu je třeba u nového Priusu.

Středobodem kabiny je širokoúhlý displej infotainmentu, pod jeho spodní hranou je pak jednoduchý panel tlačítek, o kus níž se nachází sloupkovitý volič jízdních režimů.

V případě sériové výroby se v Nagoji počítá s palubním asistentem, využívajícím umělou inteligenci. Tento systém zvaný „Yui“ by umožňoval hlasové ovládání palubních systémů, přičemž jeho reakce by se projevovaly audiovizuálními efekty.

Toyota vzhledem k faktu, že jde stále jen o designové cvičení, bližší podrobnosti, například o pohonu, neuvádí. Je však docela dobře možné, že z tohoto konceptu „něco bude“. V Nagoji se netají tím, že kmen „bZ“ se bude nadále rozrůstat, kompaktní SUV by z hlediska prodejů tedy byl logický krok. Koneckonců už se prodává i typ bZ3, byť zatím jen Číně – ovšem dle slov automobilky se posléze dočká i zbytek světa.

Reklama