Hlavní obsah

Tohle není dobré: Čtvrtletní zisk německých automobilek klesl nejníže od světové finanční krize

Foto: Mercedes-Benz

Souhrnný provozní zisk německých automobilek Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz se v letošním třetím čtvrtletí meziročně propadl o téměř 76 procent na zhruba 1,7 miliardy eur (přes 41 miliard Kč).

Článek

Dostal se tak na nejnižší úroveň od třetího čtvrtletí 2009, kdy se světová ekonomika potýkala s negativními důsledky globální finanční krize. Vyplývá to podle agentury DPA ze studie poradenské společnosti EY.

Souhrnné tržby společností Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz ve třetím čtvrtletí stagnovaly. Celkově si Německo podle studie z hlediska zisků a tržeb domácích automobilek vedlo nejhůře z velkých automobilových zemí, píše DPA.

Automobilový sektor patří v Německu mezi nejvýznamnější průmyslová odvětví, na německých automobilkách je závislá také řada českých podniků. Součástí německého koncernu Volkswagen je mimo jiné česká Škoda Auto.

„Celosvětový automobilový průmysl se nachází v hluboké krizi, v současnosti jsou to však německé automobilové koncerny, které trpí nejvíce,“ uvedl expert EY na automobilový průmysl Constantin Gall. Za tímto vývojem podle něj stojí slabá poptávka po luxusních vozech, celní politika Spojených států, nepříznivý vývoj měnových kurzů, vysoké náklady na restrukturalizaci podniků a rozsáhlé investice do elektromobility, které se zatím nezačaly vyplácet.

Vedoucí Centra pro výzkum automobilů (CAR) v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer předpověděl, že výroba automobilů v Německu bude v příštím roce pokračovat v poklesu. Dodal, že výrobci v důsledku celní politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa přesunou část produkce do USA. Počet zaměstnanců v německých automobilových továrnách by se podle něj mohl snížit na méně než 700.000 ze současných zhruba 720.000, píše DPA.

„Růst se odehrává v Asii a asijské automobilky čím dál více dominují automobilovému sektoru,“ upozornil Dudenhöffer. V letošním roce asijští výrobci kontrolují zhruba 60 procent globálního trhu s automobily. Více než třetina celosvětové produkce automobilů připadá na samotnou Čínu, zatímco podíl Evropy činí jen zhruba 15 procent, píše DPA.

Načítám