Hlavní obsah

Škoda chystá brutální jednomístný závoďák! Řídit ho může každý, má to ale jeden háček

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škoda na konci dubna představí pozoruhodnou novinku. Půjde o studii jednomístného sportovního vozu s elektrickým pohonem, jehož design bude inspirován elegantní legendou.

Článek

Koncept s názvem Škoda Vision Gran Turismo podle české automobilky spojuje esenci kultovního vozu Škoda 1100 OHC Spider z roku 1957 s prvky nového designového jazyka značky Modern Solid.

Zatím o něm víme pouze to, že všechna čtyři kola unikátního monopostu bude pohánět elektřina. A také to, že půjde pouze o virtuální koncept pro hru Gran Turismo 7 určenou pro konzole PlayStation 5.

Škoda totiž další informace neprozradila. K několika málo větám o premiéře, jež se uskuteční 24. dubna v 18 hodin v pražské PLAYzone Areně a kterou bude možné sledovat v přímém přenosu na oficiálních YouTube kanálech Škoda Motorsport a Škoda Auto Česká republika nebo Twitch kanále PLAYzoneCZ, přidala pouze jednu fotografii. A ani ta toho moc neprozrazuje, naznačuje pouze zadní světla inspirovaná výrazným štíhlým světelným podpisem.

Foto: Škoda Auto

První pohled na studii Škoda Vision Gran Turismo nám mnoho neodhalil.

My jsme zvědavi především na to, jakým způsobem designéři do moderní studie zapracovali prvky ze zmíněného legendárního závodního vozu Škoda 1100 OHC. Tento elegantní automobil s interním typovým označením 968 byl určen původně pro vytrvalostní závody na okruzích – Škoda s ním v první řadě chtěla dobýt slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Nejprve v roce 1957 vznikly dva otevřené vozy, na něž o dva roky později navázala dvě kupé.

Dvoumístný automobil využíval prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek a o jeho pohon se staral vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1 089 cm3 dával výkon 92 koní při 7 700 otáčkách za minutu, maximum ovšem leželo na hranici 8 500 ot/min. Poháněna byla zadní kola, spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu, kde tvořily jediný montážní celek. Kompaktní vůz měl karoserii z velmi lehkého sklolaminátu, i proto vážil pouhých 583 kg.

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si Škoda 1100 OHC, řízená zkušeným členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsala koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. I když vývoj probíhal s vizí startu v závodě 24h Le Mans, na účast vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století ve slavném klání nedošlo.

Oba otevřené vozy se dochovaly, exemplář umístěný ve Škoda Muzeu se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz – v majetku oficiálního zastoupení ŠKODA UK – slouží k propagaci mladoboleslavské značky především na půdě Velké Británie.

Načítám