Hlavní obsah

Škodovka nás převezla. Nakonec ukázala malé auto, které má být jedním z nejlevnějších v nabídce

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dnešní výroční konference automobilky Škoda nejen shrnovala úspěšné obchodní výsledky za loňský rok, ale také nabídla nahlédnutí do blízké budoucnosti. A co nás v ní čeká?

Článek

Překvapení! Mysleli jsme si, že vidíme Škodovce do karet, ale automobilka nás zase jednou přechytračila. Místo Elroqu, na který jsme si mysleli, že nás před týdnem lákala, dnes Klaus Zellmer odhalil kompaktní elektromobil Epiq, druhý ze šesti chystaných elektrických modelů. Epiq z nich bude nejmenší a slibuje vysoce atraktivní cenovku.

„Nasloucháme našim zákazníkům, a proto rozšiřujeme portfolio čistě elektrických vozů do segmentu malých automobilů. Designová studie modelu Škoda Epiq přináší moderní design spojený s velkým dojezdem a uživatelsky přívětivými technologiemi. Klíčovým aspektem přitom zůstává cenová dostupnost,“ uvedl novinku šéf Škodovky.

Foto: Škoda Auto

Elroq bude prvním produkčním elektromobilem nové vlny, ukáže se už letos na podzim. Mezitím nás ale Škoda láká na novinku, která bude hned následovat – městský crossover s dostupnou cenovkou.

Nová Škoda Epiq je 4,1 metru dlouhý městský crossover s elektrickým pohonem (pro srovnání, Kamiq měří na délku lehce přes 4,2 metru), který má nabídnout dostatek vnitřního prostoru pro pět osob a přihodí k tomu kufr o objemu 490 litrů. O použité technice nemáme žádné detaily, víme jen, že má nabídnout slušný dojezd na jedno nabití přes 400 kilometrů. Ale víc informací Škoda zatím nevypustila, hlavním tématem je totiž jeho design.

Škoda v roce 2023

Automobilka Škoda prodala loni 866 800 vozů, což představuje meziroční nárůst 18,5 %. Vděčí za to především tomu, že se stav výroby i trhu po všech covidových, čipových a dalších krizích postupně vrací do normálu. Roli ale hraje také vstup na nové trhy, konkrétně do Vietnamu a Kazachstánu. Ještě víc si Škoda polepšila v oblasti tržeb, loňských 26,5 miliardy je o 26,2 procenta více než loni a odpovídá to rentabilitě tržeb na úrovni 6,7 procenta.

Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, k tomu říká: „Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky. Upřímně děkuji všem škodovákům, našim prodejcům a obchodním partnerům po celém světě za jejich vytrvalé úsilí. Jsou to oni, kdo umožnili dosáhnout takového výsledku za náročných podmínek a v rychle se měnícím tržním prostředí.

Foto: Škoda Auto

Oficiálně jde o designovou studii, ale předpokládáme, že do okamžiku výroby se změní už jen detaily.

Dnes poprvé můžeme vidět (v podstatě) produkční podobu prvního modelu navrženého v novém stylu, který se poprvé ukázal na konceptu Vision 7S před rokem a půl. „Nový designový jazyk Modern Solid harmonicky kombinuje chytré funkce a praktičnost s atraktivním vzhledem a naším přístupem k udržitelnosti. Designová studie modelu Škoda Epiq ztělesňuje všechny klíčové prvky našeho nového designového jazyka,“ vysvětluje Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti Škoda Auto.

Foto: Škoda Auto

Celkové minimalistické pojetí designu podporuje matné metalické lakování v odstínu bílá Moon doplněné kontrastními oranžovými detaily.

Novinku jasně poznáte podle zcela nového LED podpisu ve tvaru písmene „T“ vpředu i vzadu (přičemž vpředu obě „téčka“ propojuje dělená světelná lišta, vzadu zase osvětlený nápis ŠKODA). Ve spodní části dělených předních světel jsou pak moduly hlavních světlometů s technikou Matrix LED a tvary inspirovanými kubismem. Místo klasické otevřené masky chladiče je tu černá lesklá plocha nazývaná automobilkou Tech-Deck Face, za níž jsou ukryta elektrická zařízení, jako je radar nebo přední kamera. Přední a zadní nárazník pak zdobí robustní prvek připomínající drsné off-roady.

Kde se vzal Epiq?

Počáteční písmeno „E“ značí elektrický model Škoda, zatímco písmeno „Q“ na konci řadí vůz do rodiny SUV. Slovo „Epiq“ je odvozené ze starořeckého slova „epos“, jehož významem je „slovo“ nebo „verš“, ale také „příběh“ či „báseň“. Toto jméno vyvolává pozitivní asociace jako skvělý, výjimečný nebo pozoruhodný.

Zboku si pak všimnete zdůrazněných blatníků kol a vysoké linie „ramen“, tedy hrany pod bočními okny, jež společně také pomáhají navodit dojem robustnosti. Vynikne také klesající linie střechy elegantně přecházející do C-sloupku a zadního okna. Tvary jsou pochopitelně aerodynamicky optimalizované, ale přesto výsledkem není nijaký ocucaný bonbon, ale osobité a líbivé auto.

Škoda Epiq v první videoukázce.Video: Škoda Auto

Minimalisticky, ale vkusně je pojatý také interiér s minimem ovládacích prvků (na Smart Dials si musíme nechat zajít chuť), zato s informačním displejem před řidičem, velkým panelem infotainmentu uprostřed a šikovnou a prostornou odkládací schránkou pod ním a ve středovém tunelu. Na konceptu se povedlo také barevné sladění materiálů, které i díky oranžovým detailům krásně osvěžuje prostor pro posádku. Škodovce se interiéry v poslední době vážně neobyčejně daří a malý a cenově dostupný Epiq je toho dalším důkazem.

A závěrem to nejdůležitější – cena. Škoda totiž slibuje, že až tento městský fešák dorazí v roce 2025 na trh (vyrábět se bude ve španělské Pamploně, protože jde o společný projekt vývoje a výroby značek Škoda, Cupra a VW), bude na něm viset cenovka 25 tisíc eur, což je podle aktuálního přepočtu 630 tisíc korun. Za tolik aktuálně pořídíte Kamiq 1,5 TSI s automatem, což by mělo být prostorově i výkonově srovnatelné auto. To vlastně vůbec není špatné, ne?

Jak se vám líbí Škoda Epiq?
Je to fešák!
54,9 %
Počkám až na produkční verzi.
19,6 %
Nic moc.
25,5 %
Celkem hlasovalo 7025 čtenářů.

Reklama

Načítám