Hlavní obsah

Rychlostní limit na německých Autobahnech: Netřeba, řidiči nohu z plynu sundají sami, říká ministr

Foto: Shutterstock / Hadrian

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německé dálnice jsou po celém světě známé jako jedno z míst řidičské svobody. A podle posledních informací se na tom v dohledné době nic nezmění – jednoduše proto, že to nebude třeba. Německý ministr dopravy prohlásil, že navzdory spekulacím není důvod limity zavádět.

Článek

Jízda bez rychlostních omezení. A bez dálničních poplatků. Německé „Autobahny“ platí za jednu z  bašt pravé řidičské svobody, kterou německým řidičům většina ostatních národů pevně svázaných striktními limity tvrdě prosazovanými nesmlouvavými policejními hlídkami a radary z celého srdce závidí.

Jenže i v Německu je toto téma předmětem častých diskusí. Alespoň poslední roky se ve vládě a médiích často přetřásalo zavedení plošných rychlostních limitů a dálničních poplatků (alespoň pro přespolní). Což děsilo nejen velkou část německých řidičů, ale i nás všech, co jsme přes Německo pouze čas od času projížděli. Současná vládnoucí garnitura však tuto nepopulární změnu podle všeho zavádět nebude.

„Tempo na dálnici považuji za osobní odpovědnost každého občana zvlášť, pokud tím není ohrožena bezpečnost ostatních. Jsem toho názoru, že stát by do této oblasti zasahovat neměl,“ nechal se slyšet Volker Wissing, německý ministr dopravy.

Foto: Shutterstock / photocosmos1

Německý ministr dopravy Volker Wissing je toho názoru, že zavedení rychlostních limitů na německých dálnicích není třeba

Wissing se totiž domnívá, že zpomalení dálničního provozu proběhne samovolně i bez zásahu vlády, která by přijetím nepopulárního rozhodnutí mohla přijít o část preferencí. Podle něj do stylu jízdy německých řidičů promluvila překvapivě velkou měrou současná cena paliv, která je nutí povolit nohu na plynu, a snížit tak spotřebu svého vozu.

„Rostoucí ceny energií a zejména pohonných hmot už se samy o sobě postaraly o to, že celá řada motoristů začala jezdit více ekonomicky,“ přiznává Wissing. „I majitelé elektromobilů volí rozumné tempo, nejen pro zachování optimálního dojezdu, ale částečně kvůli životnosti jejich baterie.“ Doprava se tak zreguluje nenásilně a prakticky sama.

Foto: Lukáš Volšický

Majitelé elektromobilů moc dobře vědí, jak vysoká rychlost ovlivňuje spotřebu. S rostoucími cenami paliv to začínají vnímat i řidiči aut se spalovákem

Za snížením rychlostních průměrů vidí Wissing také vliv intenzivnějšího provozu na komunikacích. „Konkrétně u nás v Německu se nepotýkáme pouze s hustotou provozu jako takového, v posledních letech se markantně zvýšil také podíl nákladních aut na silnicích.“ Prioritou by tak podle mělo být spíše rozšíření dálnic a potřebě zlepšit plynulost provozu než zavádění rychlostních limitů.

„Jakkoliv se to někomu nemusí líbit, tak aut bude na silnicích i nadále přibývat,“ dodává ministr. „S touto záležitostí se zkrátka musíme vypořádat. Pokud ne, riskujeme v krajním případě i ochromení ekonomiky, což by v mnoha sektorech mohlo vést až k propouštění zaměstnanců.“

Reklama

Načítám