Hlavní obsah

Range Rover Sport v novém: Německý osmiválec, obří brodivost a samozřejmě i elektrifikace

Foto: JLR

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Velkolepou premiéru právě oslavil nový Range Rover Sport třetí generace! My jsme zažili předpremiéru v britském Gaydonu už o pár týdnů dříve…

Článek

Modelová řada Land Rover prochází velkou obměnou, nyní jsou na řadě původní klasické typy Range Rover (pátá generace) a Range Rover Sport (třetí generace). Nový Sport je pokračováním sportovněji laděné modelové řady, uvedené v roce 2004 na základě typu Discovery. Dvě další generace včetně té nejnovější jsou už spřízněny s velkým Range Roverem a sdílejí s ním všechny technické finesy. Součástí premiéry bylo video s neohroženou kaskadérkou, která s červeným Sportem nové generace zdolává stoupání v korytě plném proudící vody kdesi na Islandu. Ale zvládla to! Nejen díky vynikající trakci Range Roveru Sport, ale také zkušenostem, které nabyla třeba v poslední „bondovce“, tedy ve filmu No Time To Die (Není čas umřít), kde absolvovala všechny kaskadérské kousky!

Na akční video se můžete podívat sami přímo zde!

Na novém základě

Podobně jako u velkého Range Roveru je základem Sportu zcela nová platforma MLA Flex, tedy flexibilní Modular Longitudinal Architecture, vhodná nejen pro klasickou podélnou montáž spalovacích motorů, ale poprvé rovněž pro všechny tři druhy elektrifikovaných pohonů – tedy mild-hybridy, plug-in hybridy a akumulátorové elektromobily – a to při výrobě na jediné společné lince! Zatímco na čistě elektrické verze si musíme ještě nějaký čas počkat, všechny ostatní už jsou v nabídce.

Foto: JLR

Technický základ sdílí menší Range Rover s tím větším

Nový Range Rover Sport přichází s paletou třílitrových šestiválců řady JLR Ingenium vlastní konstrukce, a to se systémem mild-hybrid v zážehové i vznětové verzi, případně v zážehové verzi Plug-In Hybrid. Vrcholem nabídky je nový vidlicový osmiválec 4,4 litru Twin Turbo, který je návratem ke spolupráci s BMW Group podle dohody obou partnerů z roku 2019! Nový osmiválec JLR/BMW tak nahrazuje pětilitrové motory Jaguar Land Rover ze spolupráce s Fordem, které kdysi vystřídaly právě osmiválcové BMW, jež se poprvé zjevily v Range Roveru po dočasném spojení britské a německé automobilky. Range Rover Sport P530 s novým osmiválcem nabízí výkon 530 koní (390 kW) a točivý moment 750 N.m v rozsahu 1800 až 4600 ot/min, takže vozu o hmotnosti 2430 kg (podle normy DIN, tedy bez řidiče) uděluje zrychlení z nuly na sto za 4,3 sekundy (s využitím Dynamic Launch) a nejvyšší rychlost 250 km/h (elektronický limit).

Foto: JLR

V nejsilnější verzi s přeplňovaný osmiválcem zvládne Sport sprint z nuly na sto za hodnoty hluboko pod pět sekund. Jen teda spíš na silnici…

Bohatá paleta typů

Hybridní soustavy jsou nezbytné pro splnění dnešních emisních limitů, a proto nový Range Rover Sport rozšiřuje podíl elektrifikovaných verzí. Plug-In Hybrid kombinuje zážehový šestiválec Ingenium 3,0 litru v různém naladění s elektromotorem 105 kW a trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 31,8 kWh, vhodným pro nabíjení přes noc z wallboxu (při výkonu 7 kW za pět hodin). Podle výrobce jsou řidiči v běžném provozu schopni absolvovat až 75 % jízdy s elektrickým pohonem, podle normy WLTP činí dojezd 113 km, reálně lze očekávat nejméně 88 km.

Foto: JLR

Tak jako všechny moderní PHEV, umí si i Range Rover Sport schovat energii v baterii na jízdu po městě

Kombinovaný výkon hybridní soustavy činí 440 koní (324 kW) u typu P440e, respektive 510 koní (375 kW) u typu P510e. Tato hybridní soustava s vnějším nabíjením (možnost rychlého DC 50 kW za 40 minut) patří k těm, na niž jsou v Gaydonu podle slov šéfa vývoje Nicka Collinse nejvíce hrdí, jak nám neopomněl zdůraznit. Jednodušší provedení mild-hybrid nesou označení P360 a P400 v zážehové verzi, anebo D250, D300 a D350 ve vznětové. Číslo typu udává výkon v koních, všechny spalovací motory jsou řadové šestiválce JLR Ingenium, konstrukčně spřízněné s dříve uvedenými čtyřválci pro menší typy vozů. Pro jejich výrobu byla postavena zcela nová továrna ve Wolverhamptonu.

Dynamický design pro Sport

Bohužel Gerry McGovern, dlouholetý šéfdesigner Land Roveru, nemohl být při naší návštěvě v centrále Jaguar Land Rover v Gaydonu přítomen, a tak alespoň poslal zdravici ve formě videa, kde zdůraznil čisté linie a účinnou aerodynamiku nového vozu. Na první pohled působí nový Sport mohutným dojmem, který zdůraznila třiadvacetipalcová kola na dvojici vystavených předsériových vozů. Přestože je menší než Range Rover, stejně jeho rozměry zůstávají úctyhodné. Rozvoru náprav chybí jen tři milimetry do tří metrů, délka vozu atakuje hranici pěti metrů (přesně 4946 mm), šířka se sklopenými zrcátky je 2047 mm (jinak 2209 mm) a největší výška činí 1820 mm.

Foto: JLR

Range Rover Sport pochopitelně pokračuje v tom, co jde Range Roverům nejlépe. Pod luxusní slupkou se ukrývá opravdu schopný terénní vůz

Dynamickou siluetu pětimístného automobilu podtrhují vysoké boky a vzad se zužující pás oken, přesto má posádka výšku stropu nad sedáky 998 mm vpředu a 982 mm vzadu, délka pro nohy činí 1024 mm vpředu a 961 mm vzadu. Stabilitu zajišťuje velký rozchod kol, a to 1702 mm vpředu a 1704 mm vzadu, nájezdové úhly v nejvyšší poloze vzduchového odpružení jsou také velmi slušné (30 stupňů vpředu, až 33 stupňů vzadu a přechodový úhel činí až 26,9 stupně). Zvětšila se také schopnost brodit na 0,9 metru, což je oblíbená disciplína Land Roveru (vzpomínám na jízdu ve vodní nádrži v Liverpoolu, ale i brody na Islandu a v Čechách). Samozřejmě všechny systémy pohonu čtyř kol sdílí Sport s novým Range Roverem, vzhledem k menším rozměrům je však obratnější.

Optimální kombinace

Nový Range Rover Sport je kombinací charakteru, nejmodernější techniky a vyspělé elektrifikace. Přináší mnohé novinky, či vycizelované prvky z předchůdců, třeba nový paket Stormer Handling Pack s konfigurovatelnými programy, funkcí Dynamic Response Pro, elektronickým aktivním diferenciálem se systémem Torque Vectoring (přesměrování točivého momentu na kolo s trakcí), či třeba řízením všech čtyř kol. Vzduchové odpružení Dynamic Air Suspension dostalo poprvé měchy s proměnným objemem, samozřejmostí je vylepšený patentovaný systém Terrain Response pro optimální překonávání překážek podle adhezních podmínek a druhu terénu.

Foto: JLR

Jednou ze zajímavých vychytávek je aktivní potlačování okolního hluku, schované v hlavové opěrce

Zaujme rovněž horizontálně situovaná digitální přístrojová deska s dvojicí displejů – 13,7 palce (před řidičem) a dotykovým středovým 13,1 palce s infotainmentem Pivi Pro, aktualizace jsou samozřejmě k dispozici online (Software Over The Air). K dalším vychytávkám patří aktivní redukce hlučnosti, filtry vzduchu v kabině, adaptivní světlomety LED a dnes už obvyklá paleta bezpečnostních asistentů.

Nový Range Rover Sport třetí generace se stejně jako velký Range Rover páté generace vyrábí v britském Solihullu, tedy na stejném místě, kde se zrodil původní Land Rover ve druhé polovině čtyřicátých let. Ceny novinky na českém trhu začínají od 2 487 008 Kč přesně, už lze konfigurovat a objednávat.

Reklama

Načítám