Hlavní obsah

Range Rover páté generace chce odlehčit smyslům

Foto: Jaguar Land Rover
26. 10. 2021

Range Rover byl zakladatelem segmentu luxusních SUV a dodnes je také jedním z největších jmen mezi sportovně-užitkovými vozidly vůbec. Za jednapadesát let jeho existence vznikly pod jeho značkou další tři deriváty, ale nás dnes zajímá ten původní – největší a nejluxusnější Range Rover, který právě přichází s úplně novou, v pořadí pátou generací.

Článek

Nová generace přichází po devíti letech. To je spíš nadprůměr v životním cyklu osobních aut, jenže ve světě luxusních aut se životnost jednotlivých generací počítá přece jenom trochu jinak a cílem je stavět nadčasové vozy, které vydrží „aktuální“ o něco déle. Tomu odpovídá i celkové pojetí nové generace.

Range Rover, ač je od základu naprosto nový, nepůsobí oproti svému předchůdci jako revoluce, ale spíš jako důsledně dotažená evoluce. Nelze si pak nevšimnout, že se skrze rozsáhlou tiskovou zprávu vícenásobně opakuje jedno heslo, hovořící o snížení kognitivní zátěže. Cílem designérů a inženýrů, podílejících se na vývoji nového Range Roveru, bylo tedy vytvořit vůz, který by ulevil smyslům na všech frontách a udělal z řízení, jízdy a celkově z pobytu v autě příjemnější zážitek. Mohu to potvrdit – s novým Range Roverem jsem se mohl krátce, byť pouze staticky, setkat na utajené předpremiéře a z toho, co jsem mohl ozkoušet, se jedná o skutečně mimořádně příjemné auto.

Foto: Jaguar Land Rover

Komfortu za volantem tohohle auta může konkurovat už jen skutečně máloco

Exteriér

Kolem designu exteriéru platí celkem jednoduchá poučka – představte si současnou čtvrtou generaci a jen ji v každém ohledu uhlaďte a zjemněte. Mřížkám na přední masce ponechte rozměr, ale minimalizujte design, zjednodušte průduchy na předních dveřích, zapusťte kliky do karoserie a z části zadních světel udělejte pouze tenké vertikální linky – další část zcela schovejte do lišty kufru.

Foto: Jaguar Land Rover

Designově velmi jednoduchý zadek bude možná předmětem diskuze

Pátý Range Rover si nese až pozoruhodně uhlazený design s minimem vyrušení. Drobnou zajímavostí je třeba schované vnější těsnění oken, zapracované pod vnější hranu dveří – jednoduché linie prostě nesmí rušit vůbec nic. I díky nim se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu na 0,3, což dělá z Range Rover aerodynamicky nejefektivnější SUV světa.

Foto: Jaguar Land Rover

Schovaná těsnění oken jsou vlastně celkem hezký detail

Z těch přízemnějších věcí a hodnot jsou tu rozměry. K mání bude buď standardní, nebo prodloužený rozvor. Ten standardní má délku 2 997 milimetrů, celková délka auta pak činí 5 052 milimetrů. Prodloužený rozvor znamená rovných 200 milimetrů navíc (rozvor 3 197 mm, celková délka 5 252 mm), přičemž změny se projeví na prostoru pro zadní pasažéry. Shodná pak u obou variant zůstává výška 1 870 mm a šířka se sklopenými zrcátky 2 047 mm. V off-road režimu vzduchového podvozku činí světlá výška pěkných 295 mm, a Range Rover takto probrodí až 900 milimetrů vody.

Interiér

Vůbec poprvé může mít velký Range Rover (dosud to uměl jen menší Sport) i sedm míst k sezení – všechna místa pak pohostí i dospělé osoby. Dále půjde objednat pětimístnou variantu vzadu s lavicí pro tři a sklopnou středovou konzolí, případně nejluxusnější čtyřmístnou, v níž má každý zadní cestující svoje oddělené a polohovatelné křeslo.

Foto: Jaguar Land Rover

Ve čtyřmístném interiéru je středový tunel protažený odpředu až dozadu a pojme dokonce i epesní stoleček

V každém případě je tu ještě kufr o kapacitě 725 litrů (po plato). Při sklopení zadních sedadel (u pěti nebo sedmimístné varianty) se pak do vozu vejde dokonce 1 841 litrů. Nákladový prostor má spodní a horní víko, což umožňuje použití piknikové sady nebo taky „psí sady“ s ochranou polstrování a rampou, po které může čtyřnohý kamarád vybíhat z auta a do auta.

Foto: Jaguar Land Rover

Výbava pro psy je neodmyslitelným příslušenstvím ve světě Range Roveru

Jinak je interiér přehlídkou vytříbeného zpracování, opět i designové nepřeplácanosti a hlavně materiálů. Mezi vypiplanými detaily lze zmínit třeba kryty odkládacích prostor z vykládaného dřeva, příplatkové keramické ovládací prvky, elektricky ovládaný odkládací stolek mezi zadními sedadly u čtyřmístné verze, ale taky materiály potahů. Komu se nelíbí kůže, může sáhnout po luxusních tkaninách s příměsí vlny.

Technologie

Jen výčet technologií by vydal na pořádný seznam na několik stran. Vedle těch klasičtějších, jako je například čtyřzónová klimatizace, kamerový samočinný parkovací systém nebo plně LED dynamické světlomety, se objevují i vyloženě luxusní. Jmenovitě třeba masážní funkce všech sedadel nebo 1 600W audiosystém Meridian Signature.

Foto: Jaguar Land Rover

Ovládací panel mezi zadními sedadly

A pak jsou tu i hodně speciální vychytávky. Vestavěná filtrace kabiny s filtry Panasonic nanoe X zachytí pevné částice o průměru již od 2,5 mikrometru, což znamená, že auto funguje prakticky jako respirátor na kolech. Další ze zásadních prvků snížení kognitivní zátěže spočívá v odstranění vibrací a taky v odhlučnění kabiny. Vedle toho, že jsou okna zdvojená, se tlumiče auta automaticky připravují na cestu před vozem a je tu i technologie aktivního potlačování zvuku, která v interiéru do reproduktorů pouští opačnou frekvenci, než jakou mají okolní ruchy. Dva reproduktory jsou za tímto účelem dokonce v opěrkách hlavy předních sedadel.

Součástí technologické výbavy se nově stávají i elektricky otevírané dveře s ochranou před okolním provozem, ochranou proti přiskřípnutí a samozřejmě i se samočinným tichým dovíráním. Milou drobností je, že při usednutí na sedadlo řidiče stačí stisknout brzdový pedál, aby se dveře zavřely. Zvenku pak stačí pro zavření jemně šťouchnout do kliky. V nabídce jsou i vyjíždějící nástupní prahy.

Foto: Jaguar Land Rover

Displeje – nosná část každého moderního interiéru nechybí ani tady

Samostatnou kapitolou jsou displeje. Jeden o úhlopříčce 13,7 palce je před řidičem jako přístrojová deska, další zakřivený displej o úhlopříčce 13,1 je potom uprostřed palubky a slouží jako zobrazovací zařízení systému Pivi Pro. V něm jede hlasová asistentka Amazon Alexa, ale samozřejmě i veškeré on-line funkce, rozhraní s mobilními telefony a tak dále. Hodně oceňuji, že je systém skutečně rychlý a dotykové ovládání funguje velmi svižně, ale taky fakt, že zmizel druhý, níže umístěný displej. Místo něj je tu poměrně klasický a nezaměnitelně funkční panel klimatizace. Aby ani cestující na zadních sedadlech nepřišli zkrátka, mohou tu být dva displeje, nainstalované na opěrácích předních sedadel. Ty zvládají podobné funkce jako chytrá televize, ale jde do nich připojit i klasické HDMI.

Šasi a podvozek

Celý vůz jede na modulární platformě MLA-Flex, která se (tak jako každá nová platforma) chlubí tím, že je tužší a pevnější než ta předchozí. V tomto případě jsou součástí auta i tři „obruče“ z vysokopevnostní oceli na úrovni A, B a C sloupku procházející podlahou, sloupky a střechou – to vše ve jménu zvýšení pevnosti ve zkrutu.

Podvozek je standardně vzduchový, adaptivní, s proměnnou světlou výškou a zahrnuje i nově zkonstruovanou zadní pětiprvkovou nápravu. Na základě mapových podkladů potom auto zjišťuje, po jaké silnici pojede, aby podle toho upravilo chování podvozku.

Foto: Jaguar Land Rover

Ovládání chování podvozku lze nechat na autě nebo jej řídit skrze volič jízdních režimů. Na obrázku je spolu s dalšími prvky v příplatkovém keramickém provedení

Každý Range Rover bude vybaven taky zatáčením zadních kol. To umí zvýšit stabilitu ve vyšších rychlostech, kdy se kola natáčí do stejného směru jako ta přední, ale hlavně opačným natáčením kol v nízkých rychlostech posouvá manévrovatelnost pětimetrového SUV na úroveň auta segmentu C. Průměr otáčení pro verzi se standardním rozvorem činí 10,95 metru. Pro porovnání – aktuální generace Škody Octavie se otáčí na průměru 10,4 metru.

Motorizace

Nabídka motorizací bývá velmi často středobodem diskuze – mohou za to pochopitelně emisní normy, omezující motory na všech frontách. Nutno však podotknout, že pátý Range Rover prošel tímto sítem velmi dobře, přiváží samé šestiválce a jeden osmiválec, vždycky mild-hybridy, nedlouho po uvedení na trh i plug-in hybridy. Vždy se jedná samozřejmě o čtyřkolky, vybavené osmistupňovým automatem a elektronicky ovládanými diferenciály pro lepší prostupnost terénem.

Ty slabší motory v nabídce jsou dieselové. Jde o řadové šestiválce o objemu tří litrů, mající výkon 250, 300 nebo 350 koní, a podle toho i točivý moment 600, 650 nebo 700 Nm.

Foto: Jaguar Land Rover

Pod kapotou luxusních SV verzí se budou pravděpodobně ukrývat některé z vrcholných jednotek

Do rodiny řadových šestiválců pak patří i slabší benzinový motor, který nabídne 400 koní a 550 Nm. A překvapením je osmiválec. Range Rover už nepoužije svůj „firemní“ pětilitr s kompresorem, o jehož odchodu kvůli emisím se mluvilo už delší dobu. Místo toho osmiválcovou jednotku kolegiálně poskytlo BMW. Řeč je o twin turbo jednotce o objemu 4,4 litru, nabízející 530 koní a 750 Nm. Nejsilnější motor zvládne sprintovat z nuly na sto za 4,6 sekundy a jet elektronicky omezenou maximálkou 250 km/h.

Moje velká obava se týkala velikosti nádrže (opět kvůli emisím), ale naštěstí se naplnila jen částečně. Range Rover si v benzinových provedeních veze pořád slušných 90 litrů benzinu, u nafty je to potom 80 litrů, plus 20 litrů AdBlue.

Foto: Jaguar Land Rover

Nezbytnou součástí nabídky je plug-in hybrid

Na elektrifikované frontě budou dostupné dva plug-in hybridní pohonné řetězce o výkonech 440 nebo 510 koní, slibující nájezd na baterii až 100 kilometrů při rychlosti až 140 km/h, než se připojí spalovací šestiválec. V roce 2024 se pak objeví i zcela nový, poprvé čistě elektrický Range Rover.

Dostupnost a cena

Ruku na srdce, nový Range Rover zní na papíře fantasticky a podobně fantasticky působí dokonce i v reálném životě. Asi se najde spousta lidí, co by jej brala všemi deseti, jenže bohužel je tu neoblomný faktor ceny, která je za originální luxusní SUV náležitě vysoká.

Česká cena začíná bolestivých 3 072 658 korunách s daní za základní variantu s nejslabším vznětovým šestiválcem D250 a výbavou SE. Další ceny zatím nezazněly, ale s ohledem na dostupné motorizace a možnost objednat plně individualizovanou variantu SV nelze předpokládat, že by se cena Range Roveru zastavila na pěti milionech korunách. Předobjednávky se spustily právě dnes, první vozy se u dealerů a zákazníků objeví na konci března příštího roku.

Reklama

Sdílejte článek