Článek
Lotus a SUV. Na tohle si možná skalní fanoušci značky budou muset chvíli zvykat – kdyby nám ještě před deseti, možná i pěti lety nějaký cestovatel v čase řekl, že v roce 2023 začne Lotus vyrábět SUV, asi bychom si klepali na čelo. Ale zdánlivě nemožné se stalo skutečností – přivítejte Lotus Eletre, první elektrické SUV od automobilky z britského Norfolku.
Rozměry
Kromě toho, že Eletre zaujme na první pohled velmi agresivně střiženou přední maskou, rozkročeným postojem a splývavou linií střechy, jde také o pořádný kus auta. Zapomeňte na „baby“ SUV – na délku měří 5,1 m, takže je dokonce nepatrně delší než třeba takový Range Rover.
V Lotusu se však zároveň snažili dát vozu sportovní siluetu, takže je na poměry SUV poměrně nízký – 1,63 m. Onen rozkročený postoj pak umocňuje šířka 2,1 m, rozvor kol je potom rovné tři metry, Eletre tedy bude nabízet štědrou porci prostoru na palubě.
Design
Bystrý čtenář si jistě všiml, že příď vozu je velmi „porézní“ – ovšem nenechte se zmást, všechny tyto průduchy jsou funkční a pomáhají snižovat aerodynamický odpor. Široká trojúhelníková „mřížka“ chladiče ve spodní části nárazníku pomáhá chladit baterii.
Říká se, že kola dělají auto. Elektromobil bude jezdit ve standardu na 21palcových kolech, lze si však připlatit za 22 palcová, případně dokonce 23palcová, které vidíte na fotkách. Zajímavé je, že tato konkrétní kola jsou aerodynamická a zmírňují turbulence, čímž snižují aerodynamický odpor.
Odpor vzduchu pomohou nepatrně snížit také zapuštěné kliky dveří, které se vysouvají na povel řidiče či cestujících. Jen jeden drobný detail – jejich podsvícení se do výroby nedostane. Ovšem jinak se de facto díváme na hotový vůz. Výše zmíněné „průduchy“ najdeme ještě za předními koly a další jsou schované v C-sloupcích.
Částečně porézní je i záď, kde aerodynamické průduchy umožňují průhled až na pneumatiky, podobně jako u těch vpředu. Záď samotná potom působí hodně moderním a poměrně maskulinním dojmem, po téměř celé její šíři se potom táhne LED diodový pás, který vůz opticky rozšiřuje.
Na první pohled to možná nevypadá, ale hned nad tímto pásem se ukrývá ještě výsuvný spoiler. Dalším aerodynamickým prvkem jsou dvě oddělená křidélka na zadní hraně střechy, která pomáhají usměrňovat vzduch okolo zádi vozu. Ta je potom ve spodní části zakončena difuzorem – ten je vzhledem k návaznosti na zakrytovanou podlahu auta jen velmi decentní, ale přece tu je.
Interiér
Pokud purističtí fanoušci Lotusu tajně doufali, že se automobilka bude držet tradic alespoň uvnitř, pak je nejspíš zklameme – interiér je zrovna tak moderní, jako je exteriér typu Eletre excentrický. Dominantou je tu velký, čistě dotykový výklopný LED displej ovládající palubní systémy a informačně-zábavní systém.
Řidič má před sebou digitální přístrojový panel doplněný průhledovým displejem. Další displej má přímo před sebou také spolujezdec, který z něj vyčte informace o aktuální rychlosti, dojezdu a mnoho dalšího.
Příjemné zjištění potom je, že Lotus se logicky rozhodl nechat na dvouramenném volantu klasická tlačítka, což je v praxi intuitivnější. Sportovní dojem z interiéru pomáhá umocňovat mohutný středový tunel, který řidiče doslova obklopí. Středový tunel jako takový je potom obložen příplatkovým recyklovaným karbonem.
To světlé čalounění interiéru, které vidíte, je bavlna, opravdu vás nešálí zrak. Upozorňuje to na jistou filozofii udržitelnosti u automobilky Lotus, ovšem ti zákazníci, kterým nevadí obětovat pár kusů dobytka, si mohou dopřát i kompletně kožené čalounění. Zlaté doplňky, které můžete vidět téměř po celém interiéru, se z tohoto předprodukčního prototypu také dostanou do výroby – ovšem nebojte, na výběr budou ještě další tři (decentnější) designy.
Pohon
První SUV od automobilky Lotus pohání dva elektromotory, po jednom na každé nápravě. My teď víme, že jejich společný výkon bude, jak tvrdí výrobce, „přes“ 600 koní, zrychlení z klidu na stovku bude trvat „méně“ než tři sekundy a maximální rychlost má být „okolo“ 260 km/h.
Pravda, více bychom ocenili konkrétnější údaje, ale musíme pracovat s tím, co máme. Jak tedy novinka obstojí v porovnání třeba s takovou Teslou Model X Plaid, což bude patrně jeden z největších soků Lotusu Eletre? Tesla má oproti Lotusu hned tři elektromotory, díky čemuž dává výkon 1 020 koní, zrychlení jí rovněž trvá necelé tři sekundy a maximální rychlost je rovněž podobná – konkrétně 262 km/h. Tesla tedy Lotus nepatrně převyšuje, ten však má v plánu přijít s výkonnější verzí.
Baterie a výkon
Rychlostí překvapí i nabíjení. Dobíjecí výkon je díky 800V architektuře až 350 kW, přičemž nabití z úplné nuly na 80 % kapacity trvá jen 18 minut – což je velmi slušné, když uvážíme, že kapacita baterií je více než 100 kWh. Maximální dojezd činí 560 km – shodou okolností prakticky stejně jako u Tesly Model X. Nabíjecí porty jsou tu prakticky umístěné po obou stranách za předními blatníky.
… A další jsou na cestě!
Velké SUV Eletre je jen začátek – Lotus plánuje v dohledné době představit také menší variantu, se kterou bude sdílet platformu, časem se počítá rovněž se sedanem, který by přirozeně mohl konkurovat třeba Tesle Model S.
Až typ Eletre půjde příští rok do prodeje, bude v základu disponovat vymoženostmi jako například adaptivní vzduchový podvozek, připlatit si budete moci za karbon keramické brzdy, které by se vlastně mohly hodit – protože i přesto, že jde o Lotus, tak jde pořád o velký elektrický vůz, hmotnost tedy bude přesahovat dvě tuny. Cena má začínat někde okolo 100 tisíc liber, tedy na částce téměř 2,9 milionu korun.