Hlavní obsah

Krutá pravda o životnosti baterií elektromobilů: Výsledek tvrdého testu ADAC odpůrce zklame

Foto: ADAC

Kolem životnosti elektromobilů koluje mnoho mýtů a polopravd. Reálné zkušenosti však ukazují, že by elektromobily mohly auta se spalováky bez problémů přežít…

Článek

Za pár let jim odejde baterka a auta budou na vyhození – takové a podobné zkazky se vyprávějí o elektromobilech. Jenže pokud se o danou problematiku jen trochu zajímáte, určitě jste zahlédli zcela opačné zprávy, že baterie elektrických aut ztrácejí kapacitu jen velmi pozvolna a jejich nájezd často předčí konvenční předchůdce se spalováky. Většinou jde však o informace od běžných uživatelů (kterým můžete i nemusíte věřit), automobilky si pravdu (trochu nepochopitelně) nechávají pro sebe. Naštěstí tu máme odborníky z německé organizace ADAC, kteří se bateriím podívali na zoubek.

Nezávislý test (tenkrát to byla německá DEKRA) už před lety ukázal, že elektromobily nejsou nebezpečné – to když se stařičkým Leafem praštili bokem o sloup, což měla být pro jeho baterii zcela likvidační záležitost. Jenže auto nezačalo hořet, jak by většina škodolibých škarohlídů očekávala, a vyšetřování vraku ukázalo, že elektromobil je stejně bezpečný jako normální auto (díky tuhému bezpečnostnímu rámu bateriového balíku vlastně možná i o chloupek bezpečnější).

Nyní další nezávislý test prokazuje, že elektromobily nemají ani nižší živostnost. Jeden z prvních vyrobených Volkswagenů ID.3 totiž německý ADAC tvrdě prověřoval v laboratorních podmínkách i v reálném provozu a výsledky předčily očekávání: Při nájezdu 172 tisíc kilometrů za čtyři roky se kapacita baterie snížila o pouhých 9 %. Z původních 77 kWh tak uživateli stále zbývá 70 kWh, z tabulkového dojezd 552 km zůstává dostatečných 500 km.

Foto: ADAC

Odborníci z německého ADAC dali testovacímu Volkswagenu ID.3 pěkně zabrat, výsledky ale příjemně překvapily.

Inženýři se s testovacím ID.3 přitom moc nemazlili, kromě vysokého nájezdu ho také často nabíjeli méně šetrným DC nabíjením a nechávali ho nabít do 100 % a následně ho nechali několik dnů stát, což bateriím typu NMC rovněž nedělá dobře. Test však jasně prokázal, že běžná tovární záruka na baterie 8 let / 160 000 km, kdy kapacita nemá klesnout pod 70 %, je velmi pesimistická.

Indikovaný stav baterie96 %95 %93 %91 %
Nájezd21 600 km69 100 km102 400 km172 000 km

Samozřejmě se vám i tak může zdát, že přijít o 9 % kapacity a 50 km dojezdu po najetí 170 tisíc kilometrů je přece jen dost nepříjemné. Vždyť váš nafťák má pořád stejně objemnou nádrž, že jo! Jenže kvalita spalování se s opotřebením všech komponent benzinového i naftového motoru postupem času jen zhoršuje, emise rostou a spotřeba také.

U tohoto konkrétního elektromobilu to však bylo úplně naopak – spotřeba s postupnými softwarovými updaty klesala (takže ani s poklesem kapacity se reálný dojezd vlastně výrazně nezhoršoval) z původních 20 kWh / 100 km na současných 18 kWh / 100 km, dokonce i nabíjení se zrychlilo, protože nejvyšší využitelný výkon poskočil ze 125 kW na 160 kW.

Foto: ADAC

Na straně elektromobilu by měla být i menší poruchovost a nižší náklady na servis, vždy ale záleží hlavně na tom, jak se k autu jeho majitel chová.

A pokud vás ani tohle nepřesvědčí, tak vězte, že u elektromobilu stačí vyměnit jeden článek baterie (nemění se celá) v ceně běžné výměny turbodmychadla (na což byste řekli, že má spalovák s najetými 170 tisíci už docela nárok) a máte auto zase jako nové…

Výsledky tak mohou majitele elektromobilů a zájemce o jejich nákup naplňovat optimismem, že jejich vůz není spotřební zboží na dva roky (jako mobilní telefon), ale reálně použitelné, robustní vozidlo, které jim vydrží sloužit dlouhé roky. Test ADAC navíc pokračuje, další informace očekávejte po završení 250 tisíc kilometrů.

Načítám