Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Celkem 67 procent dotázaných očekává, že za dva roky budou mít méně konkurentů než dnes. Pouze 20 procent odhaduje, že na trh vstoupí noví dodavatelé, především z Číny.
Konkurence z Asie se už dnes považuje za velký problém. Více než polovina dotázaných, respektive 51 procent, asijským firmám přiznává „neotřesitelný náskok v klíčových technologiích“.
Svou vlastní situaci přitom oslovené firmy hodnotí pozitivněji než situaci v celém odvětví. Tu považuje za spíše špatnou, nebo dokonce velmi špatnou 79 procent dotazovaných. Pokud jde o jejich vlastní společnost, uvedlo 78 procent dotazovaných, že situace je „spíše dobrá“, nebo dokonce „velmi dobrá“.
„Existuje drastický rozdíl ve vnímání,“ říká analytik společnosti Baker Tilly Jannik Bayat. „Zdá se, že si v odvětví uvědomují rizika, ale nepodnikají dostatečně rozhodné kroky, aby jim čelili ve vlastní společnosti,“ dodal.
Za hlavní problém označilo 56 procent respondentů vysoký tlak na investice a náklady. Šedesát procent si také stěžovalo, že v dnešní době už není možné spolehlivě plánovat kvůli geopolitickým změnám a možným obchodním konfliktům. Současně 55 procent uvedlo, že příležitost pro transformaci odvětví se uzavírá ještě rychleji, než se dříve předpokládalo.
Většina z dotázaných to však nepovažuje za hrozbu pro vlastní společnost. Vlastní obchodní model má 75 procent z nich za do značné míry nezávislý na změně technologie pohonu. Díly, které vyrábějí, jsou totiž stejně potřeba v elektromobilech jako v modelech se spalovacím motorem.
Přesuny výroby do zahraničí pak podle průzkumu nehrají významnou roli. Pouze 17 procent respondentů považuje tento krok za nezbytný pro zajištění své konkurenceschopnosti.