Hlavní obsah

Střecha je v plamenech! Šéf VW varuje před obří krizí nejen kvůli horším prodejům elektromobilů

Foto: Volkswagen

Prvním elektromobilem rodiny ID se stal hatchback ID.3. Dnes jej doplňují SUV ID.4 a ID.5, dodávka ID.Buzz a brzy vlajkový sedan ID.7.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

„Naše střecha je v plamenech,“ zhodnotil současnou finanční situaci Volkswagenu šéf Thomas Schäfer a vyzval manažery k výrazným úsporám. Strasti však hlásí i další značky a netýkají se jen Evropy.

Článek

Minulý týden se uskutečnila interní schůze s více než dvěma tisíci manažery Volkswagenu, po které asi většině z nich nebude úplně do zpěvu. Hlavním tématem totiž byla nezdravá finanční situace firmy a výzva k okamžitým a masivním úsporám. Sám generální ředitel společnosti Thomas Schäfer chce ušetřit v přepočtu přes 230 miliard korun a přiznal, že příští měsíce budou velmi těžké.

Schäfer upozornil, že struktury a procesy VW jsou příliš složité, pomalé a neflexibilní. Manažery proto vyzval k nastolení týmového ducha, aby se značka ze současné krize co nejdříve zotavila. Vedení bije na poplach z několika důvodů, třeba kvůli výraznému poklesu prodejů na největším automobilovém trhu v Číně. Tam Volkswagen bojuje s rostoucí konkurencí domácích automobilek a musí značně redukovat ceny.

Nové objednávky váznou

Tohle bití na poplach působí nečekaně, protože ještě před pár dny se Volkswagen chlubil meziročním zvýšením odbytu napříč všemi značkami v rámci celého koncernu – kupříkladu Škoda si v prvním pololetí polepšila o 20 procent. Jenže s každým dalším měsícem se růst zpomaluje (květnový růst totiž byl 34,8 procenta, za červen už jen 19,3 procenta), což je dost významné varování.

Je to způsobené tím, že prakticky všechny automobilky včetně VW nyní vyrábějí a předávají automobily objednané v loňském roce a dohánějí nejrůznější resty způsobené nedostatkem polovodičů, rusko-ukrajinským konfliktem i ekonomickou a energetickou krizí. Tok nových objednávek však vázne, protože lidé i firmy začínají v důsledku krize šetřit.

Foto: Škoda Auto

Škoda letos zatím slaví úspěchy a s povedenými novinkami, jako bude nový Kodiaq a Superb, by o zákazníky neměla mít nouzi ani v budoucnu. Doufejme.

Firmy loni výrazně pocítily nárůst nákladů prakticky všeho a omezují výdaje, kde se jen dá. Stejně tak soukromí zákazníci méně ochotně otevírají peněženku, a to i když jde o menší výdaje v podobě spotřebního zboží a potravin (tržby českých maloobchodů v květnu klesaly již dvanáctý měsíc v řadě). Není divu, že v obavách z budoucího vývoje tak velkou investici jako nové auto raději odloží na později.

Což je paradoxní, protože když auta nebyla (na primárním ani sekundárním trhu), všichni chtěli utrácet. A když nyní auta jsou, málokdo si je odvažuje kupovat – i kvůli vysokým cenám, na které se za poslední rok vyšroubovaly také v důsledku zvýšených nákladů výrobců.

Elektrická neochota

Snížení počtu nových objednávek se týká všech aut, ale zvláštní pozornost věnujme elektromobilům. Není žádným tajemstvím, že Volkswagen vsadil vše na jednu kartu, vždyť nejpozději za deset let chce v Evropě nabízet pouze elektromobily. Zatím se ale zdá, že se na přesednutí do elektromobilů podařilo zlákat méně zákazníků, než kolik se původně předpokládalo.

Deník Handelsblatt s odkazem na německé prodejce informuje, že objednávky elektrických vozů řady ID jsou výrazně pod očekávanými cíli. Značka potvrdila, že naráží na neochotu zákazníků kupovat elektromobily, přičemž největší demotivací tamních motoristů je zrušení nejrůznějších úlev a pobídek, stejně jako stále dost vysoká pořizovací cena.

Současná snížená poptávka se do celkových čísel propíše až s odstupem času. A zatím se zdá, že opravdu výrazně. „Všímáme si neochoty zákazníků vstoupit do světa elektromobility. Současná poptávka je téměř třicet procent pod původně plánovanými čísly,“ přiznal Manfred Wulff, odborový předák závodu v Emdenu. Tam se vyrábí současný Passat, jehož produkce se ale v nové generaci přesouvá do Bratislavy a vyklidí pole právě elektrovozům.

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.7 je elektrickou obdobou Arteonu. Sériová výroba odstartuje v závěru letošního roku.

Že je situace vážná, dokládají i aktuální opatření Volkswagenu. Ten na dva týdny až do celozávodních prázdnin zrušil odpolední směny, od srpna nezaměstná pětinu z 1500 brigádníků a o týden prodlouží třítýdenní dovolenou vybraným zaměstnancům. V závodě v Emdenu však věří, že s nástupem výroby vlajkového elektromobilu ID.7 se využití továrny opět zvýší.

Strasti mají i za velkou louží

Často se říká, že zatímco malý evropský rybníček řeší zrychlený přechod na elektromobilitu, američtí řidiči se nám za volantem svých starých osmiválcových pick-upů jen smějí. To ale také není úplně pravda. I tady totiž jednotlivé automobilky chtějí postupně přezbrojit na elektrický pohon… a také tady se potýkají s neochotou zákazníků.

Nedávná studie společnosti Cox Automotive je obdobně alarmující jako zprávy z Evropy. Říká totiž, že tamní prodejci mají na skladech přes 92 000 nových elektromobilů, které se nepodařilo udat za celé tři měsíce. To je více než trojnásobek proti loňskému roku.

Foto: Ford Česká republika

Ani odbyt elektrického Fordu Mustang Mach-E prý není takový, jak by si prodejci v zámoří představovali.

Třeba Ford v první polovině tohoto roku vyrobil 46 238 Mustangů Mach-E, ale prodal jich jen lehce přes čtrnáct tisíc. Modrý ovál přesto strasti s prodejem elektroaut odmítá. „V žádném případě nejsou naše zásoby přehnaně vysoké,“ říká vedoucí analýzy prodeje Fordu v USA Erich Merkle.

Jeden ze zámořských prodejců, který si z logických důvodů přál zůstat v anonymitě, však krizi s odbytem elektromobilů potvrdil. „Myslím si, že Ford má se svými nastolenými závazky k elektromobilitě velký problém,“ prozradil dealer s tím, že se mu na prodejně hromadí nejen Mustang Mach-E, ale i elektrický pick-up F-150 Lighting. A to chce být i tato značka v Evropě od roku 2030 výhradně elektrická.

Netýká se to všech

Jestli někdo způsobil obrovský bolehlav všem automobilkám s dalekosáhlými plány na rozvoj elektromobility, tak to byla Tesla. Ta totiž několika vlnami snižování cen dostala svá elektrická auta prakticky na cenovou hladinu konkurentů se spalovacími motory a díky tomu (a zvýšené výrobní kapacitě) její prodeje utěšeně rostou.

Foto: Tesla

Všichni výrobci bojují s odlivem zájemců o elektromobily a Tesla slaví prodejní rekordy. Jakpak je to asi možné?

Tesla Model Y je aktuálně nejprodávanějším autem světa a automobilka za první polovinu roku dodala svým zákazníkům rekordních více než 888 tisíc aut a na nezájem si tak rozhodně nemůže stěžovat.

Takže házet všechno na elektromobilitu by určitě nebylo spravedlivé a hlavně přesné. Jak jsme psali výše, prodejci registrují výrazné ochlazení zájmu i o spalovací modely. Držme si tedy palce, aby Thomas Schäfer strašil víc, než je v tuto chvíli nutné. Další rány automobilový průmysl opravdu nepotřebuje.

Načítám