Hlavní obsah

Mikroauto Squad: Skvělé na parkování, levné a částečně se nabíjí samo

Foto: Squad
22. 5. 2022

V elektromobilitě dřímá velký potenciál – jistě jste sami zaregistrovali, že s takzvanými start-upy se v poslední době takříkajíc „roztrhl pytel“. Každá z firem řeší problematiku elektrické dopravy po svém – například mikroauto Squad by mohlo přinést šikovné řešení individuální dopravy v centrech ucpaných měst.

Článek

Známe to asi všichni. Máte nutnou cestu do centra města, ale jet tam autem je v dnešní době skoro za trest – nezbývá tedy, než se buďto obrnit trpělivostí, nebo vzít na milost hromadnou dopravu. Tento problém trápí většinu evropských měst, zejména těch s historickými centry – a ve firmě Squad Mobility jsou si toho dobře vědomi.

Foto: Squad

Squad má v budoucnu vyřešit řadu problémů v oblasti městské mobility – dřívě vysmívané malé rozměry se tak v budoucnu mohou stát vítaným bonusem

Firmu založili v roce 2019 dva kamarádi a bývalí kolegové ze společnosti Lightyear a vyvinuli městské mikroauto, které by mohlo vyřešit hned několik zásadních neduhů elektromobilů – dobíjení a pořizovací cenu.

Kompaktní rozměry v kombinaci s chytrou konstrukcí totiž znamenají, že Squad stojí v základu jen něco přes 6 tisíc eur, což momentálně vychází na nějakých 150 tisíc českých korun. Poměrně velkou potenciální výhodu také může do budoucna představovat fakt, že Squad se umí dobíjet za pomoci solárních panelů ukotvených ve střeše vozu.

Výrobce nám navíc až donedávna uměl poskytnout pouze nákresy, rendery a takové ty marketingové řeči, ale představení v polovině května a fotografie hotového vozu dokazují, že s tímto projektem lidé ze Squad Mobility pohnuli. Z původní myšlenky jednoduchého, kompaktního a dostupného městského elektroauta se přitom pranic nezměnilo.

Foto: Squad

Městské mikroauto Squad těží z velmi kompaktních rozměrů – tři paralelně zaparkovaná vozítka Squad vlastně zaberou stejný prostor jako jedno běžné podélně zaparkované auto. V ucpaných historických centrech měst jde o obrovskou výhodu

Součástí dodatečných úprav je nový, praktičtější design předních světel – ta jsou teď zapuštěna do předního nárazníku, na rozdíl od původních, která nepatrně trčela ven z přídě. Přední i zadní nárazníky byly přepracovány, zejména co se týká vyztužení a odolnosti proti drobným promáčklinám a oděrkám, které k městskému provozu bohužel patří. Navíc do volitelné výbavy přibyly, ehm… dveře.

Interiér Squadu je pochopitelně velmi jednoduchý, ale zároveň poměrně logicky uspořádaný – funkce tedy převládá nad formou. Malá ale dobře prostorově řešená palubní deska může sloužit jako odkládací prostor nebo, v případě nutnosti, i pracovní stůl – lze na ni umístit třeba notebook, ale tvůrci nezapomněli ani na takovou nezbytnost, jako jsou držáky nápojů.

Foto: Squad

Interiér Squadu je pochopitelně velmi malý, je však dobře řešený a najdeme v něm to nejdůležitější. „Zajímavostí“ potom je, že dveře jsou ve skutečnosti za příplatek

Vzhledem ke svým rozměrům přirozeně nejde o auto pro chalupáře, takže pokud jste rozmlsaní z bezedného kufru Škody Octavia, budete patrně zklamáni – zavazadelník nabízí kapacitu 68 litrů, což je však zcela dostačující pro tašky s nákupem nebo sportovní vybavení. V případě nutnosti lze sklopit sedadlo spolujezdce, čímž najednou dostanete užitečných 243 litrů objemu.

Je asi pravda, že Squad má čistě po konstrukční stránce o něco blíže k elektrickému golfovému vozíku než k autu, ale jako přibližovadlo do města je pohodlnější než městská doprava a bezpečnější než elektrokoloběžka. Dle evropské legislativy by měl Squad podle všeho spadat do kategorie L6e, tedy do lehkých elektrických čtyřkolek – ale nebojte, karoserie Squadu ukrývá rám z lehké, avšak pevné hliníkové slitiny a má jak přední, tak zadní nárazové struktury.

Foto: Squad

Do budoucna se počítá také se zařízením „Battery Wall“ – to by uschovávalo náhradní sady baterií, které by se daly použít v případě, že se baterie ve voze nestihly z nějakého důvodu dobít. Jejich součástí je i indikátor dobití

Zajímavé je, že Squad umožňuje objednat si volitelné dveře již při koupi vozu, ale také v průběhu vlastnictví pro případ, že by zákazník vyhodnotil, že oželit dveře za účelem ušetřit nějakou tu korunu byl krátkozraký nápad. Na druhou jízda bez dveří je velmi příjemná v létě a ušetří se energie na pohon klimatizace – zda jsou dveře odnímatelné, to nám bohužel není známo.

Pohon tohoto 2 metry dlouhého, 1,2 metru širokého a 1,6 metru vysokého cvrčka zajišťují dva elektromotory, každý o výkonu drtivých 3 koní, které jsou umístěny v zadních kolech – Squad má tedy zadní pohon (!). To umožňuje dojezd až 100 kilometrů při maximální rychlosti poměrně dostačujících 45 km/h.

Dobíjet se dá z klasické 220V zásuvky, ale jak už zaznělo výše – nějakou tu šťávu dostanete i během stání díky solárním panelům. Ceny začínají přesně na částce 6 250 eur, tedy aktuálně 154 tisíc korun. Ovšem věřte nebo ne, varianty příplatkové výbavy jsou poměrně rozmanité – takže vrcholná verze zvaná Signature Edition může vyjít až na 9 300 eur (230 tisíc korun). Sériová výroba má začít už příští rok.

Reklama