Hlavní obsah

Konec zmatků? Audi ruší nesmyslné označení motorizací, ale zahajuje rošádu s modelovými čísly. Kvůli elektromobilům

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když v roce 2017 Audi přišlo s podivným dvoučíselným označením výkonů svých vozů, kdekdo si klepal na čelo. Ono klepání ovšem nejspíš po sedmi letech dorazilo i do Ingolstadtu do centrály, kde bylo rozhodnuto, že se toto nepříliš smysluplné značení jednoduše zruší. A tím to nekončí, změní se i označení samotných modelů, a to kvůli elektromobilům.

Článek

Jestli jste se těch sedm let usilovně snažili zapamatovat si, že „30“ na zádi znamená výkonnostní spektrum 110 až 130 koní, zatímco číslo „70“ bylo znakem vozidel, jejichž výkon převyšuje 544 metrických koní, máme pro vás dobrou (nebo špatnou, pokud jste se to vážně naučili vše nazpaměť) zprávu: Teď už to vše můžete s klidným srdcem zapomenout.

Foto: Audi

Výkonnostní označení Audi dává smysl asi jako manuál k japonskému videu.

Tato kombinace dvou číslic, kterou jste dosud mohli vídat vedle dobře známých označení „TFSI“, „TDI“ a „quattro“, po sedmi letech končí. Důvodem je snaha, aby modelová orientace byla pro zákazníky snazší a přehlednější. Vzhledem k historickým úspěchům této automobilky se nicméně divíme, že to marketingovému vedení došlo až teď.

Prvním modelem bez číselného označení vzadu se stal nedávno odhalený elektromobil Q6 e-tron, který doplnil bateriově poháněnou rodinu Q4 e-tron, Q8 e-tron, potažmo i e-tron GT.

Audi tak v rámci všech modelů (elektro i spalovací) přejde na bezčíslené označení, nicméně čtyřkolky budou mít stále přídomek quattro (např. Q6 e-tron quattro), čímž je rozeznáte od modelů s pohonem jedné nápravy. Výkonnější modely poté identifikujete podle písmen S/RS před názvem modelu, tedy např. SQ6 e-tron či RS e-tron GT.

Foto: Audi

Pionýrem bezčísleného označení je model Audi Q6 e-tron.

Jedny zmatky tak končí, ale možná začínají nové. Audi totiž přehází pojmenování samotných modelů, kdy lichá čísla budou vyhrazena pro modely se spalovacími motory, zatímco ta sudá pro elektromobily. Další A4 tak bude A5, zatímco A6 se změní na A7, přičemž původní označení A4 a A6 bude rezervováno pro čistě elektrické varianty těchto modelů.

Na řadě SUV je nový způsob označení již vidět: Spalovací nesou jména Q3, Q5 a Q7, elektrická Q4, Q6 a Q8. Zatím v tom hapruje Q2 (jehož výroba ale spolu se základním modelem A1 končí), vlajková loď Q8 má zatím svou spalovací i elektrickou podobu (ale to se také brzy změní).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Označení S a RS zůstává, díky čemuž poznáte sportovnější a nejsportovnější modely.

Nové označení si budete moci procvičit již brzy na smršti novinek, kterou Audi chystá ještě na letošní rok. Půjde třeba o elektrické Audi A6 e-tron, řadu A5 (sloučenou s A4) a nástupce Q5. Příští rok je pak doplní nástupce Q3, facelift RS3, Q6 e-tron v karosářské variantě Sportback, elektrická náhrada za limuzínu A8 a vrcholové SUV Audi Q9, jež se má postavit zavedenému BMW X7 a Mercedesu GLS.

Navíc Q9 má být posledním modelem se spalovacím motorem, protože od roku 2026 chce Audi nově uvádět na trh pouze elektromobily a od roku 2033 být čistě elektrickou značkou. V době ukončování dotací a poklesu zájmu o elektromobilitu se tyto plány jeví poněkud odvážně, ale čas ukáže, která strategie byla nakonec ta nejlepší.

Reklama

Načítám