Hlavní obsah

Vymklo se to kontrole: Moderní auta nás špehují čím dál víc. Podle studie je množství sbíraných dat děsivé

Foto: Pininfarina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výrobci automobilů ve velkém nabízejí k prodeji data o majitelích vozů včetně záznamu jejich hlasů, údajů o zdravotním stavu či sexuální aktivitě. Podle médií to zjistil průzkum neziskové internetové společnosti Mozilla Foundation mezi 15 světovými automobilkami. Vlastníci aut podle zprávy často netuší, kde všude stroje jejich údaje sbírají, neboť k tomu firmy málokdy žádají souhlas.

Článek

Například japonský výrobce Nissan podle autorů průzkumu uvedl, že může obchodníkům s daty prodat údaje o inteligenci, zdraví či sexuální aktivitě řidičů a dalších cestujících. Německá automobilka Volkswagen zase pomocí nahrávek hovorů z auta může vytvořit profil jeho majitele pro účely cílené reklamy.

„Už nejde jen o to prodávat auta, abyste vydělali peníze. Jde o to sbírat data a ta pak použít k vydělání peněz,“ řekl podle webu Politico vedoucí průzkumu Jen Caltrider. Množství dat, která automobilky sbírají, je podle něj „šokující“. Moderně vybavená auta je podle něj mohou shromažďovat pomocí senzorů, záznamů zvuku či kamer mířících dovnitř vozu.

Mozilla Foundation je známá především provozováním internetového vyhledávače Firefox. Provádí ale také průzkumy týkající se ochrany soukromí v digitálním prostředí. Její lidé nyní prověřovali politiku ochrany soukromí automobilek nebo procházeli aplikace, které nabízejí zákazníkům.

Průzkum kromě zmíněných firem zahrnoval například také společnosti BMW, Fiat, Renault, Toyota či Tesla. Výrobci více než čtyř pětin zkoumaných značek vozů jsou podle průzkumu schopni nabízet data k prodeji. Pouze značky Renault a Dacia podle průzkumu nabízejí majitelům možnost smazat veškerá jejich získaná data.

Průzkumníci se zabývali trhy v Evropě, Spojených státech a Jižní Koreji. V Evropské unii sice teoreticky platí díky nařízení GDPR patrně nejpřísnější ochrana citlivých údajů, avšak automobilů se podle Caltridera netýká.

„Zdá se, že auta se vážně ukryla před radarem ochrany soukromí, a já doufám, že to pomůžeme napravit. Protože je to opravdu děsivé,“ dodal Caltrider. Automobily dopadly podle Mozilla Foundation z hlediska soukromí uživatelů nejhůře z více než desítky dosud zkoumaných strojů a technologií.

„Z většiny aut se stále více stává pojízdné nahrávací zařízení. Elektronika, za kterou řidiči platí větší a větší peníze, o nich a pasažérech sbírá více a více údajů,“ řekl agentuře AP expert na technologie a lidská práva Albert Fox Cahn z Harvardské univerzity.

Některé z automobilek podle médií na dotazy o ochraně soukromí neodpověděly. Mluvčí Volkswagenu webu Politico sdělila, že firma sbírá, využívá a uchovává data „pouze v souladu s požadavky zákona“.

Reklama

Načítám