Hlavní obsah

Jak Mercedes CLA vyždímá ze své baterky dojezd skoro 800 km? Pomáhá tvar vajíčka, ale i chytré vychytávky

Foto: Mercedes-Benz ČR
3:00
3:00

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Nová generace Mercedesu-Benz CLA znamená pro stříbrné šípy malou revoluci. Ač jde o elektrický základ značky, technikou i technologiemi dorovnává vlajkové modely. Může za to především nová platforma s působivými parametry. Ty však nejsou výsledkem jen veškeré té moderny v útrobách, ale i precizní práce designérů.

Článek

Aerodynamika je u nových aut klíčová a v případě elektromobilů to platí obzvlášť. Každá vychytávka, každá uspořená setinka v aerodynamickém odporu může příznivě ovlivnit dojezd na jedno nabití. Nový Mercedes-Benz CLA je dnes k dispozici jako 272koňová zadokolka s baterií o kapacitě 85 kW (později i menší baterie a skromnější výkony). Dojezd? Až 792 kilometrů.

Jak se to inženýrům ve Stuttgartu povedlo? Ač CLA mezigeneračně povyrostlo, je aerodynamičtější než předchůdce. Uhlazený design moderních mercedesů je často přirovnáván k vajíčku, v případě novinky se bavíme o hodnotě čelního odporu vzduchu Cx od 0,21, což jej řadí na absolutní špičku segmentu.

Foto: Mercedes-Benz ČR

Kola dělají auto, obzvlášť ta velká. V případě elektromobilu ale pozor, každý palec navíc se může negativně promítnout do celkového dojezdu vozu.

Je to však i o dalších aerodynamických drobnostech. Třeba kola mají průměr od sedmnácti od devatenácti palců (včetně těch líbivých s designem AMG) a všechna jsou aerodynamicky přizpůsobena, aby tvořila co nejmenší odpor. Svou roli rovněž hrají zapuštěné kliky dveří, ale třeba i takový detail jako menší zpětná zrcátka.

Brzy celá rodina

Nová architektura MMA toho umí opravdu hodně - větší nebo menší baterku, pohon zadních nebo všech kol, nabití 325 km za 10 minut, výhledově i mild-hybridní spalovací verzi. Není divu, že u jediného vozu na této platformě nezůstane, světu se už představil praktičtější kombík CLA Shooting Brake, do budoucna se na stejném technickém základu objeví i menší SUV GLAGLB.

Foto: Mercedes-Benz

I Shooting Brake se podřídil aerodynamice, pořád mu to ale sluší. Přesvědčit se můžete sami, od 16. do 19. října je nová karosářská verze k vidění v Praze v rámci Signal Festivalu.

Dalším faktorem ovlivňujícím dojezd je propracovaná rekuperace. Obzvlášť velká porce brzdových úkonů je tady obsloužena výhradně rekuperací, která dosahuje výkonu až 200 kW. Bez zapojení tradičních brzd dokáže auto absolvovat i krizové zastavení, obsloužit systém ABS a držet kontrolu na zamrzlé vozovce.

Foto: Mercedes-Benz

CLA je prvním vozem Mercedesu, který je standardně vybaven tepelným čerpadlem schopným získat energii ze tří zdrojů: odpadní teplo z elektrického pohonného ústrojí, z trakčního akumulátoru a také z okolního vzduchu. Využitím tohoto jinak zmařeného tepla přispívá tepelné čerpadlo typu vzduch-vzduch k vysoké účinnosti modelu CLA.

Obávat se nemusíte ani pohonu všech kol. Zatímco jinde čtyřkolka znamená vyšší spotřebu a nižší dojezd, CLA přichází s vlastním chytrým řešením. Dodatečný 80kW motor na přední nápravě funguje jako „booster“ a zapíná se pouze v případě zvýšeného požadavku na výkon nebo trakci, což obsluhuje účinná jednotka DCU (Disconnect Unit), kterou v této třídě používá Mercedes-Benz vůbec poprvé. Při nízkém zatížení se přední elektromotor odpojí a části převodového ústrojí zastaví, čímž se sníží ztráty na přední nápravě až o 90 (!) procent.

A když už se 85kWh baterie (s chemií NMC) blíží ke spodním procentům, vhod přijde 800V architektura a její rychlonabíjení výkonem až 320 kW. Tvůrci se chlubí, že za pouhých deset minut došťoucháte dojezd až 325 kilometrů, což je skoro jako z Karlových Varů do Brna.

Načítám