Hlavní obsah

Elektromobilisté bojují za zachování jedné z mála výhod pro bezemisní auta. Argumentů mají dost

Foto: Jiří Čermák

Už za pár dní přestane v Praze platit největší dosavadní výhoda pro řidiče elektromobilů, vodíkových aut a vybraných plug-in hybridů. Parkování bude po novu zpoplatněné, proti čemuž se zástupci elektromobilistů bouří. Mají logické argumenty, stejně jako jejich odpůrci.

Článek

Úderem ledna 2026 skončí v Praze bezplatné parkování na modrých a fialových zónách pro elektromobily, vodíkové vozy a plug-in hybridy s CO2 do 50 gramů na kilometr.

Nově budou mít ryze bateriově nebo vodíkem poháněná auta 50% slevu z poplatků (nutná registrace ZDE, vozidla registrovaná v ČR s datem do 19. 11. 2025 registrovat nemusíte), zatímco plug-iny přicházejí o veškerá zvýhodnění v rámci Prahy.

Svým otevřeným dopisem se situaci snaží zvrátit organizace Elektromobilní platforma, v jejímž řídícím výboru jsou zástupci Škodovky, ČEZu, Eonu nebo třeba Sdružení automobilového průmyslu. Tedy lidé, kteří mají k tématu co říct.

Prostřednictvím tajemníka Lukáše Folbrechta rozeslala Elektromobilní platforma otevřený dopis, v němž se vyjadřuje proti zrušení bezplatného parkování elektroaut v Praze, potažmo v Plzni (zrušeno od září).

Foto: Elektromobilní platforma

Elektromobilní platforma má v řídícím výboru osobnosti, které mají k tématu elektromobility co říct.

Zpráva poukazuje například na to, že silniční doprava patří dlouhodobě mezi hlavní zdroje znečištění ovzduší ve městech. Dokládá to například daty od Evropské agentury pro životní prostředí, která říkají, že silniční doprava je zodpovědná až za 50–70 % koncentrací oxidu dusičitého v městských oblastech.

Se znečištěným ovzduším podle platformy souvisí rovněž vysoké počty předčasných úmrtí v Evropě (k roku 2022 zhruba 300 tisíc úmrtí ročně). Dále je zde uváděna možná právní vymahatelnost Evropským parlamentem nařízeného snižování limitů škodlivin vypouštěných do ovzduší (do roku 2030 snížení na polovinu proti současnosti).

Pro elektromobily hovoří klady ve smyslu nulových lokálně vypouštěných emisí a nižší hlučnost při městských rychlostech 30 až 50 km/h, nižší hluk má podle dopisu pozitivní vliv na spánek, srdeční činnost a celkovou kvalitu života.

Foto: Martin Jánský

Zachování výhod pro elektromobily platforma podporuje logickými argumenty.

Zachování zvýhodněného parkování podle platformy kupce motivuje k pořízení elektromobilu a jde prý o nejméně nákladný nástroj na podporu, protože celkový podíl bateriových elektromobilů v ČR činí v kategoriích M1 (osobní vozidla) a N1 (lehká užitková vozidla) pouze 0,81 %.V posledních dvou letech však zájem roste.

Nejvíce elektrických vozů je dnes s odkazem na portál cistadoprava.cz evidován v Mladé Boleslavi (2,47 %), Praze (1,58 %), Říčanech (1,32 %), Černošicích (1,27 %) a Poděbradech (1,21 %). Podíl elektromobilů nově registrovaných aut v Česku je asi 6 %, zatímco průměr v EU činí 18 %.

Rušení výhod pro elektro v této fázi vývoje trhu je podle platformy v přímém rozporu s cíli transformace na čistější dopravu, jelikož národní klimaticko-energetický plán ČR předpokládá až 500 tisíc bezemisních vozidel do roku 2030.

Omezování podpory elektromobilů platforma vnímá jako signál, že se závazky nesplní. Dále prý oslabuje důvěru občanů v dlouhodobou strategii města, zpomaluje investice soukromníků i firem do elektroaut a nabíječek a negativně dopadá na rezidenty.

Foto: Škoda Auto

Platforma chce vést diskuzi o elektrifikování taxi včetně alternativ.

Elektromobilní platforma chce vést dialog pro zachování zvýhodnění parkování, ne nutně bezplatné. Zvýhodnění rezidentů a městských služeb, postupné a daty podložené úpravy systému, rozšíření nabíječek, elektrifikování taxi, rozvážkových služeb, městských aut i služeb nebo diskuzi o zavedení emisích zón.

Auto jako auto

Svoje k tématu ovšem řekli i různí odpůrci, kteří argumentují například tím, že elektromobil zabírá stejně místa jako auto se spalovacím motorem, tudíž parkovací infrastrukturu zatěžuje úplně stejně. Podle některých více, a to kvůli vyšší hmotnosti.

Další poukazují na to, že zpoplatnění parkování pro elektro povede k vyššímu výběru finančních prostředků, které půjde použít na další rozvoj silnic nebo třeba nabíječek.

Foto: Shutterstock / Dmitry Vereshchagin

Argumentem proti je například to, že elektro zabere stejně místa jako běžné auto.

Jiní odkazují na vysokou emisní stopu při výrobě elektroauta a zpochybňují jejich ekologičnost, zatímco dalším vadí principiální nerovné podmínky znevýhodňující řidiče spalovacích aut.

Navíc určitá výhoda pro elektro v Praze zůstává, a to 50% sleva z krátkodobého i dlouhodobého stání.

Ale co si myslíte vy? Měly by výhody typu bezplatné parkování v Praze pro elektromobily zůstat zachované, nebo naopak úplně zrušené? Či byste byli pro nějaký kompromis ve smyslu slevy na parkovném?

Bezplatné parkování pro elektromobily v Praze je třeba...?
Zachovat v plném rozsahu.
26 %
Jen zvýhodnit například slevou.
3,4 %
Úplně všechny benefity zrušit.
68,3 %
Je mi to jedno.
2,3 %
Celkem hlasovalo 208 čtenářů.
Načítám