Hlavní obsah

Elektromobilům v Praze odzvonilo, končí jim největší výhoda. A tím pohromy pro řidiče elektro nekončí

Foto: Lukáš Kukla

Až do konce roku si řidiči elektromobilů a plug-in hybridů vybavených speciální značkou EL mohou užívat bezstarostné a bezplatné parkování po Praze na modrých a fialových zónách. Tento benefit od ledna 2026 končí a začínají platit nová pravidla.

Článek

Až dosud platí, že pokud máte automobil se speciální značkou EL, na níž mají nárok elektromobily, plug-in hybridy s kombinovanou toxicitou Co2 do 50 g na kilometr nebo vodíková auta, tak za stání na pražských modrých a fialových zónách nic neplatíte ani se nemusíte nikde registrovat (bez EL se musíte registrovat).

Tento benefit končí ke dni 31. 12. 2025 a začíná platit jiný, o dost méně atraktivní. Od příštího roku mají elektrovozy a vodíkové vozy (už ne plug-in hybridy!) nárok na 50% slevu z dlouhodobého i krátkodobého parkování, nicméně až po registraci na portálu Zóny placeného stání Praha dostupné od 1. 12. 2025.

Foto: Shutterstock / Dmitry Vereshchagin

Parkování zdarma v Praze pro elektromobily, vodíkové vozy a plug-in hybridy letos končí.

Ovšem pozor, dlouhodobé parkování se vztahuje pouze na danou městskou část, nikoli na celou Prahu. Krátkodobé stání za lepší cenu bude dostupné výhradně přes online parkovací automat nebo mobilní aplikaci, nikoli u parkovacích automatů na ulici.

Jestliže parkování nezaplatíte, můžete dostat pokutu. V nejčastějším případě výzvou (dopis, datovka), kdy stačí zaplatit (obvykle do 700 Kč) a vše je vyřešeno. Na místě se hraje o flastr od domluvy po 1 500 Kč, ve správním řízení od 2 000 do 5 000 Kč, plus zaplatíte 2 500 Kč za správní řízení. Neplacení parkovaného je drobný přestupek, tudíž bez bodů.

Policista vám může nasadit botičku a případně rozhodnout o odtahu vozidla, a to třeba když blokujete vyhrazené místo pro elektromobily nebo na něm nenabíjíte nebo stojíte na invalidech.

Foto: Shutterstock

Nezaplacené parkování? Hrozí pokuta, ve správním dost tučná, ale vždy bez bodů. Můžete dostat i botičku nebo policista nařídit odtah.

Proti ukončení parkovacího benefitu brojili někteří importéři i zástupci Svazu dovozců automobilů, poukazující na možný pokles prodejů elektromobilů. Ten se ovšem prozatím nekoná, a to navzdory ukončeným dotacím na elektro, kdy se trh mohl skokově nasytit. Nestalo se.

Zatímco loni bylo od ledna do listopadu v Česku registrováno 9 955 (podíl 4,66 %) osobních elektromobilů a 530 užitkových (podíl 2,65 %), tak letos bylo za stejné období registrováno 12 587 osobních elektromobilů (podíl 5,54 %) a 1 152 užitkových (6,37 %).

Tedy se uvidí, jestli ukončení parkování zdarma bude mít na prodeje nějaký zásadní vliv. Další ránu elektroautům (a nejspíš i těm několika vodíkovým autům) chce zasadit nově vznikající vláda, která prohlašuje, že zruší jejich bezplatné užívání dálnic.

Načítám