Článek
Rok 2026 přinese určité změny v zákoně o ochraně spotřebitele a občanském zákoníku, které se dotknou i nás motoristů. Vybrali jsme ty nejdůležitější části, probrali je s tiskovým zástupcem Ministerstva průmyslu a obchodu Davidem Hluštíkem a stručně je pro vás zpracovali.
Prodloužení záruky
Jednou z nejvýznamnějších změn je prodloužení záruční doby na tři roky, a to ve chvíli, kdy je reklamovaný výrobek opraven, a nikoli vyměněn celý nebo jen jednotlivý díl. Tím má spotřebitel podle Ministerstva větší jistotu, že výrobek bude sloužit déle a že se mu vyplatí dát přednost opravě před nákupem nového.
Při reklamaci nezáleží na volbě spotřebitele, klíčové je, jak byla reklamace vyřešena. Ve chvíli, kdy jde o opravu, automaticky vzniká tříletá garance proti standardní dvouleté.
Pokud oprava není možná a prodejce nabídne slevu či věc nebo díl vymění, zůstává dvouletá garance. David Hluštík problematiku shrnul tak, že prodloužení záruční doby nastává vždy tehdy, když je reklamace vyřízena opravou – bez ohledu na to, co spotřebitel původně požadoval.

Prodloužená záruka bude platit jen tehdy, dojde-li v rámci uznané reklamace k opravě výrobku nebo jeho části.
Jistě vás napadne situace - mám rok staré auto s dvouletou garancí, rozbije se mi například turbodmychadlo, prodejce reklamaci uzná, dostanu nové. Platí na ono nové turbodmychadlo nová dvouletá garance?
Nikoli, záruka na turbodmychadlo skončí s garancí na celé auto a ani zde neplatí automatická prodloužená záruka na tři roky, protože šlo o výměnu dílu.
Ten samý scénář, jen mi prodejce turbodmychadlo opraví, prodlužuje se záruka na tři roky na celé auto? Ano!
David Hluštík věc upřesňuje. „Pokud si spotřebitel koupil jakékoli zboží, například elektroniku nebo auto, chce, aby mu fungovalo jako celek. Opravou součástky v rámci reklamace uvede prodávající zboží do stavu, který odpovídá smlouvě.“

Jestli vám prodejce turbodmychadlo vymění nebo nabídne slevu, tak se záruka neprodlužuje.
Na druhou stranu pokud si kupujete nové auto renomované značky, tak tam se po dobu záruky většina závad řeší jednoduše výměnou dílu, nikoli jeho opravou. Takže jestli vám po roce odejde turbodmychadlo, tak v případě uznání reklamace dostanete prostě nové. Krom toho řada automobilek už nabízí delší záruku než dvouletou.
Konec klamání
Novela řeší také klamavé tvrzení o ekologických vlastnostech výrobků. Zakazuje například falešné označení obalu jako recyklovatelného, když jej v praxi recyklovat nelze, nebo nepravdivé prohlášení o „nulové uhlíkové stopě“. Cílem této úpravy je, aby lidé měli jistotu, že se skutečně rozhodují na základě pravdivých údajů.
A tím se dostáváme k tématu elektromobily a k jejich nulovým emisím. Obvykle jediné nulové emise, které elektrovozy mají, jsou ty lokální. Tedy když jedou nebo stojí, skutečně nevypouští emise.

Nulové emise? Ano, ale obvykle jenom ty lokální, autem nevypouštěné.
Ale při výrobě včetně subdodávek, dopravě a většinou i při nabíjení emisní stopu jednoduše zanechávají. Vzhledem k tomu, že jsou trakční akumulátory složené ze vzácných kovů, tak ta stopa není malá.
Aby tedy někdo mohl legálně tvrdit, že jeho vůz má nulové emise, musí takové tvrzení být schopen prokázat. U nulových emisí například i to, že při výrobě byla použita skutečně bezemisní technologie, včetně všech použitých součástek, způsobu jejich přepravy a tak podobně.
Tiskový zástupce k tématu dále uvedl, že obecné tvrzení o tom, že elektromobil je zcela bezemisní, by už dnes šlo označit jako klamavé. Tvrzení (jestli je klamavé, či nikoli) se pak bude posuzovat vždy případ od případu, přičemž dozorový orgán bude zohledňovat celou řadu aspektů.

Pojem nulové emise u elektromobilů ovšem neznamená automaticky pokutu. Dozorový orgán bude každý případ řešit jednotlivě, včetně kontextu.
A více věc rozvinul. „Bude-li tvrzení například odkazovat na bezemisní provoz elektroauta, bude to vysoce pravděpodobně v pořádku. Bude-li však z tvrzení nebo kontextu vyplývat, že se bezemisnost vztahuje i na fázi výroby, pak platí, že by bylo možné takové tvrzení označit za klamavé.“
Větší transparentnost
Novela dále nařizuje výrobcům i prodejcům poskytovat údaje o opravitelnosti výrobku, jeho životnosti, dostupnosti náhradních dílů i délce poskytování bezplatných softwarových aktualizací u výrobků s digitálními funkcemi. Tím má mít spotřebitel lepší možnosti v porovnání různých produktů.
Tato část se týká také automobilů, nicméně jen v těch případech, kdy se na ně nevztahují speciální pravidla. A taková skutečně obsáhlá pravidla pro auta existují, vydává je EU i český zákon o podmínkách provozu vozidel.
Od kdy?
Je třeba podotknout, že občanský zákoník je obecnou úpravou, podle Hluštíka takzvanou záchrannou sítí pro případy, kdy na danou věc neexistuje jiný konkrétní předpis či úprava.
Zmiňovaná novela tedy ovlivní motorismus jen v těch oblastech, kde neplatí speciální předpisy pro automobily (a těch je mnoho). Ke dvěma výše vypsaným hlavním bodům budou pro prodejce aut platit nové informační povinnosti, pokud se automobil prodává na dálku nebo mimo obchodní prostory.

Novela začne platit od září příštího roku, prodloužená záruka od konce července 2026.
„Zajímavou změnou je také úprava záručního listu – pokud prodejce nebo výrobce poskytuje obchodní záruku, musí záruční list splnit náležitosti podle § 2174a občanského zákoníku. To už platí dnes, ale nově bude neposkytnutí takového záručního listu správním deliktem podle zákona o ochraně spotřebitele,“ doplnil David Hluštík z Ministerstva průmyslu a obchodu.
Novela vychází z evropských směrnic a nařízení, změny budou účinné od září 2026. Pokud jde o prodlouženou záruční dobu, tedy dojde-li v rámci reklamace k opravě vadného výrobku, měla by začít platit od 31. července 2026.



