Článek
Ekonomický ředitel Tatry a místopředseda představenstva Daniel Bekeš a člen představenstva Radomír Smolka uvedli, že rok 2024 byl pro Tatru plný výzev. Tou hlavní byl podle nich růst výrobních schopností, aby automobilka dokázala splnit mimořádně vysokou poptávku zákazníků zejména z obraného sektoru.
Tatra Trucks loni prodala 1 548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Na obranný sektor připadla největší část produkce, více než 800 aut. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta. Společnost loni dosáhla provozního zisku před odpisy (EBITDA) 532 milionů korun, o rok dříve to bylo 387 milionů.
„Meziroční růst výroby byl dosažen v nelehkých podmínkách přechodu výroby na zcela nové generace vozidel. V polovině roku 2024 byla rozběhnuta sériová výroba třetí generace řady Tatra Force a modernizovaných motorů Tatra V8 a V12 řady RE. Ke konci roku byla doplněna sériovou produkcí nejnovější generace řady Tatra Phoenix,“ uvedlo představenstvo.
Automobilka v loňském roce zvýšila počet zaměstnanců z 1 330 na 1 537. „Kvůli plánovanému objemu produkce byli nabíráni noví zaměstnanci do výroby, kteří se v průběhu roku 2024 adaptovali. Výroba ve společnosti Tatra Trucks je velmi komplexní a získání potřebných pracovních znalostí a dovedností vyžaduje adaptaci trvající i více než rok,“ uvedlo vedení podniku.
Tatra je podle něj v historicky unikátní situaci, kdy panuje převis poptávky nad aktuálními výrobními kapacitami firmy. „Představenstvo proto bude usilovně pracovat na tom, aby společnost zvýšila výrobu a dokázala v maximální míře uspokojit požadavky zákazníků doma i na světových trzích,“ uvedli Bekeš a Smolka. Dodali, že jsou přesvědčeni, že růst Tatry letos bude pokračovat.
Tatra ve čtvrtek oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy korun. Cílem je zvýšit výrobní kapacitu až na 3 000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Tatra chce modernizovat výrobní technologie, digitalizovat procesy nebo postavit novou výrobní halu a centrální logistický sklad.
Investiční program chce vedení firmy financovat z několika zdrojů: bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také navýšením základního kapitálu. Návrh na navýšení základního kapitálu chce projednat v červenci na valné hromadě.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či záchranných složkách. Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových. Promet Group nedávno oznámila, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.