Hlavní obsah

Další čínské elektrické kombi na českém trhu: Nia ET5 Touring se MG bát nemusí, ale ostatní včetně Tesly ano

Foto: CARIO / Ondřej Kroutil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na český trh přichází další čínská značka, tentokrát jde o automobilku Nio, která staví jedny z nejpokročilejších elektromobilů na světovém trhu. Není divu, že si vysloužila označení „čínská Tesla“.

Článek

Škatulkování je pro chápání nových věcí pohodlné, ale může být i nebezpečně zjednodušující – jenže čínské Nio má k americké Tesle opravdu blízko. Stačí se podívat na uhlazené tvary exteriéru a minimalistický interiér a je hned jasné, od koho se opisovalo. Ale Nio koncept Tesly rozvíjí i dál a přináší vlastní inovace, kterými se odlišuje. Třeba tím, že svým zákazníkům nabízí klasický kombík.

Nio ET5 Touring je sportovně-elegantní kombi měřící na délku 4,8 metru, které nabídne pět míst pro posádku a 450litrový kufr (1 300 litrů po sklopení zadních opěradel do roviny s nakládací hranou) – taková Tesla Model 3 s batůžkem, chcete-li. Právě Model 3 připomíná i v interiéru, oproti němu má však ET5 o trochu lepší materiály a zpracování, ambientní osvětlení s možností výběru z 256 barev, audiosystém s 23 reproduktory a výkonem 1000 W, obrovskou panoramatickou střechu a spoustu šikovných odkládacích poliček a schránek.

Foto: CARIO / Ondřej Kroutil

Kabina ET5 je minimalistická podobně jako Tesla, ponechává si však důležité prvky jako přístrojový panel nebo pár fyzických ovladačů. Místa uvnitř není vyloženě na rozdávání, ale komfort vám na palubě určitě chybět nebude: přední sedadla mohou být vyhřívaná i odvětrávaná a s masážní funkcí, dveře se zatahovatelnými klikami mají bezrámová okna a jsou vybaveny samodovírací funkcí.

Na rozdíl od Modelu 3 však ET5 řidiči nabídne 10,2palcový digitální přístrojový panel doplňující 12,8palcový infotainment (Model 3 má 15“, ale sdružuje i jízdní informace), na kterém běží svižný a přehledný systém. K dispozici je samozřejmě i (anglické) hlasové ovládání s asistentem Nomi, který může mít i vlastní tvářičku s velmi zvědavým pohledem (což se zvlášť hodí, pokud neradi cestujete sami).

Osobní digitální asistent jménem Nomi je na palubě vždy (mluví anglicky), za příplatek může mít takhle sympatickou tvářičku.Video: Nio

Široká nabídka

Nio aktuálně vyrábí osm modelů s velmi nezapamatovatelnými názvy kombinujícími písmena a čísla. Zkusíme vám v tom ale udělat pořádek. Řada ET zahrnuje tři kousky, menší sedan ET5 (na délku 4,8 metru) s variantou ET5 Touring a větší sedan ET7 (5,1 m). Řada ES jsou rodinná SUV, od nejmenšího EL6 (4,8 m), horké novinky v podobě středního EL7 (4,9 m) až po velké EL8 (5,1 m). Od nich jsou pak odvozená dvě SUV-kupé EC6 a EC7. Designově a funkčně si jsou všechna auta hodně podobná, takže fakticky vybíráte podle toho, jakou velikost a jaké parametry potřebujete.

Foto: Nio

Zajímavostí je, že vzhledem k rychlé modelové obměně jsou prakticky všechna auta zcela nová, tedy představená loni nebo letos (často již v druhé generaci).

Ještě zajímavější je však technika pod kapotou. Uprostřed skateboardového šasi z vysokopevnostní oceli a hliníku jsou uloženy bateriové články s LFP chemií (lithium-železo-fosfátovou) o kapacitě 75 (využitelná 70,5 kWh) umožňující dojezd na jedno nabití 435 km, případně si můžete připlatit cca 220 tisíc za větší 100kWh (využitelná 90 kWh) baterii s NMC chemií (lithium-nikl-kobalt-manganovou) a dojezdem až 560 km.

Foto: Nio

400V architektura omezuje maximální nabíjecí výkon (140 kW pro menší baterii, 125 kW pro větší), tajnou zbraní Nia je však síť stanic, kde vám prázdnou baterii vymění za plně nabitou za pouhé dvě minuty. Takových stanic je však po Evropě zatím kolem patnácti a do ČR se hned tak nerozrostou.

O pohon se starají dva elektromotory (po jednom na každé nápravě, jde tedy o pohon všech čtyř kol) s celkovým výkonem 490 koní a 700 Nm. ET5 zrychlí na stovku za čtyři sekundy a rozjede se až na 200 km/h, takže rozhodně nejde o žádného loudu. Pětiprvkové zavěšení vpředu i vzadu by se mělo postarat o sebejisté chování v zatáčkách, pasivní tlumiče s hydraulickými dorazy by pak měly přinést solidní komfort i na základních devatenácti-, resp. příplatkových dvacetipalcových kolech.

Foto: CARIO / Ondřej Kroutil

450litrový kufr doplňuje schopnost utáhnout „na kouli“ až 1,4 tuny a na střeše uvézt až 75 kg.

Také Nio směřuje k autonomnímu řízení, ale na rozdíl od Tesly spoléhající pouze na kamery Číňané nešetří na senzorické výbavě – kromě radaru a 12 ultrazvukových senzorů je vyzbrojena také sedmi kamerami s ultra vysokým rozlišením a LiDARem (tedy laserovým radarem). Společně pak vytvářejí dokonale přesný obraz okolního prostředí pro přesnější vedení jízdy a reagování na překážky. Nio tak zvládá samočinnou jízdu v pruhu (včetně automatické změny jízdního pruhu) a parkování.

Foto: CARIO / Ondřej Kroutil

Široká senzorická výbava (boule uprostřed je LiDAR, pod ním je kamera rozeznávající značky, jízdní pruhy apod.) kazí hladké linie vozu, na druhou stranu zásadně rozšiřuje schopnosti autonomní jízdy a zvyšuje bezpečnost.

Jak to celé funguje v praxi, se dozvíme snad již za pár týdnů za volantem prvního testovacího kousku, zatím vám však po prvním letmém osobním setkání můžeme potvrdit, že Nio ET5 vzbuzuje důvěru celkovou propracovaností – a to nejen „na čínské auto“, ale obecně v rámci světové konkurence. Tesla a ostatní by se měli začít bát!

V tuto chvíli nemá čínská automobilka Nio na českém trhu oficiální zastoupení, do ČR její vozy individuálně dováží pražská firma Cario. Ceny ET5 Touring začínají v přepočtu na úrovni 1,6 milionu korun, což odpovídá srovnatelné konkurenci.

Na vozy platí standardní tří- (u základního modelu), resp. pětiletá tovární záruka a na baterie dostanete standardní záruku 8 let / 160 000 km. Servis probíhá prostřednictvím zahraničních partnerů a oficiální asistence automobilky Nio.

Související témata:
Načítám