Článek
Dacia o svůj Spring, první elektromobil v nabídce rumunské budgetové značky, totiž velmi starostlivě pečovala. V prvním roce mu upravila design, v tom druhém posílila výkon, pak přišel kompletní redesign exteriéru i interiéru (za tu dobu se prodalo již přes 180 tisíc kusů) a nyní další významná technická vylepšení.
V jejich čele jsou silnější elektromotory – základní varianta posílila z 45 na 70 koní, ta silnější z 65 rovnou na 100 koní. Obě verze tak výrazně zrychlily a tempo s provozem udrží nejen ve městě, ale už i mimo něj, což automobilka dokládá srovnáním pružného zrychlení.
Spring 100 | Spring 70 | Spring 65 | Spring 45 | |
---|---|---|---|---|
Zrychlení 80-120 km/h | 6,9 s | 10,3 s | 14,0 s | 26,2 s |
Spolu s elektromotory dostal modernizovaný Spring také novou trakční baterii, která kupodivu neprodlužuje dojezd. Kapacita je totiž prakticky stejná (24,3 kWh), dojezd tím pádem taky (225 km) – ostatně současní majitelé Dacie najedou přibližně 34 km denně, takže větší a dražší baterii rozhodně nepotřebují, pořád jim bude stačit nabíjet jen jednou za týden.

Zvenku rozdíl neuvidíte, ale baterie je nově pod podlahou (místo pod zadními sedadly), což zlepšuje rozložení váhy a tím i jízdní vlastnosti.
Nová baterie je naopak lacinější díky chemii LFP a modernější konstrukci. Místo pod zadními sedačkami se nyní přestěhovala doprostřed pod podlahu (vyšší úroveň podlahy ve voze kompenzuje upravené čalounění sedaček), což také znamená lepší vyvážení a tím i jízdní vlastnosti, které dále podporuje zkrutný stabilizátor na přední nápravě. Už byste tak v rychleji projížděných zatáčkách neměli mít pocit, že se auto snaží udělat kotrmelec přes vnější přední kolo.
Nová baterie umí také rychlejší DC nabíjení (40 kW místo 30 kW), což zkrátilo efektivní nabíjení (20-80 %) na 29 min. A díky vyhřívání (zapne se automaticky po připojení nabíjecího kabelu, pokud je baterie příliš studená) bude této hodnoty dosahovat i v chladném počasí. Standardně montovaná AC 7kW palubní nabíječka pak umožní dobít Spring (20-80 %) z wallboxu za 3 hodiny a 20 minut místo dřívějších 4 hodin.
Dacia tak novému Springu nadělila lepší, a přitom levnější baterii, uspořené peníze pak investovala do vylepšení pohonu a jízdních vlastností. Ve finále by tak modernizovaný Spring měl stát podobné peníze jako nyní (420 tisíc úplný základ, 500 za plně vybavenou lepší verzi) a zůstat tak nejdostupnějším elektromobilem na českém trhu.